Menu

5 TIPS OM DE AUTOSTRADE TE BESTORMEN TIJDENS HEVIGE REGENVAL

We zijn momenteel midden zomer in België. En dat betekent maar één ding;het regent dat het giet. Wij geven je vijf tips die iedere chauffeur ter harte zou moeten nemen op de autostrade om het veilig te houden.

Niets zo lastig als overdag rijden op een autostrade in de gietende regen. Door het opstuivende water is de zichtbaarheid bijna nihil. Wij geven alvast vijf tips die potentieel veel blikschade kunnen voorkomen.

TIP 1: ZICHTBAARHEID TROEF

Er is niets belangrijker op de weg dan zichtbaar zijn. Het klinkt misschien banaal, maar te veel mensen gaan er van uit dat lichten enkel maar dienen als de zon onder is. Vergeet daarom nooit, maar dan ook nooit, je lichten aan te zetten op de autostrade tijdens hevige regenval. Pleurt het echt met bakken uit de lucht en zie je geen 2 Twingo's ver meer voor je ogen, zet dan ook je mistlichten aan. Want door de opspattende regen verdwijnen je achterlichten als sneeuw voor de zon (metaforisch gezien natuurlijk). Gebruik het wel enkel bij hevige regenval, niemand houdt van mistlichtrijders als er twee spatten uit de lucht vallen (is zelfs niet wettelijk).

Voor chauffeurs met automatische lichten hebben we ook nog een tip. Natuurlijk is het lekker premium dat je lichten vanzelf opspringen. Echter doen ze dat soms niet overdag tijdens hevige regenval omdat de sensor het niet donker genoeg vindt. Wees dus niet die eikel met de geleasede BMW zonder lichten - ook al doe je het onbewust. Even draaien aan die hendel/ knop en klaar.

TIP 2: AWOERT AAN DE SNELHEIDSDUIVEL

Dus jij vindt het leuk om op het linkervak 130 km/u te knallen terwijl de autostrade blank staat en de regen met bakken uit de lucht valt? Niet cool. Ook al heb je vierwielaandrijving en banden die gemaakt zij om door het Gardameer te rijden, de omgeving blijft de limiterende factor. Er moet maar iemand van het middenvak jou niet gezien hebben (want de regen valt met bakken uit de lucht, weet je wel) en plots naar links gaan. Ook is je remweg een stuk langer, dus als er plots iets gebeurt voor je neus kan die 30 km/u verschil wel eens het verschil zijn tussen veilig thuiskomen of de takeldienst bellen.

O ja, dit wilt natuurlijk niet zeggen dat je als een bejaarde dame 70 moet gaan rijden op de autostrade. Probeer gewoon de flow van de rest van het verkeer te volgen. Zolang de rest maar niet +120 km/u rijdt natuurlijk...

TIP 3: AFSTAND IS KONING

Goed, de lichten staan al aan en je snelheid ligt iets lager dan die van de gemiddelde F1-piloot op Spa-Francorchamps, tijd om een perimeter in te stellen. Door de slechtere zichtbaarheid en de langere remweg is het belangrijk om net dat tikkeltje meer afstand te houden tegenover je voorganger. Op die manier kan je beter anticiperen op wat er voor jou aan het gebeuren is.

TIP 4: RIJ RELAXED

Maak niet de fout om 'relaxed' te verwarren met 'nonchalant'. Er is geen reden om als een gestresseerd, bang konijn achter het stuur te zitten. Focus op de weg en de omgeving en ga niet verkrampt zitten. Zolang je jouw aandacht erbij houdt is er geen reden tot paniek.

TIP 5: EERSTE HULP BIJ AQUAPLANING

Aquaplaning is het ontstaan van een dunne waterfilm tussen de band en het wegdek. In mensentaal: je wagen is tijdelijk onbestuurbaar. Hoewel het weinig voorkomt is het toch een potentieel gevaar. Gebeurt het toch, ga dan zeker niet bruusk remmen (of erger nog, pompend remmen als je ABS hebt). Ga van het gas zonder te ontkoppelen zodat je wagen afremt op de motor. Tegelijkertijd is het belangrijk om in de juiste richting te sturen door te kijken waar je heen wilt. Ga dus niet als een malle rondkijken naar tegenliggers of de vangrail, maar focus je op een veilig punt op de autostrade.

Bron

Datum:  07.09.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Luchtloze band van Bridgestone komt dichterbij
Luchtloze band van Bridgestone komt dichterbij
Bridgestone werkt al jaren aan een band die nooit opgepompt hoeft te worden. Het is de bandenfabrikant er veel aan gelegen deze op de markt te brengen en heeft daarom een nieuwe versie van de Air Free Concept Tire gepresenteerd.Hoewel de luchtloze band al bijna een decennia lang onderwerp van gesprek is in de bandenwereld, is het er tot op heden nooit van gekomen. Wij vermoeden vanwege de ...
LEES MEER
Mary Barra wordt eerste topvrouw bij GM
Mary Barra wordt eerste topvrouw bij GM
Dan Akerson, move over. Mary Barra neemt het roer over. En ja, dat is een vrouw.Het is voor het eerst in de geschiedenis van General Motors dat een vrouw aan de top komt van het bedrijf. Een GM-newbie is Barra (51) zeker niet. Ze kwam in de jaren ’80 als elektrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen, om kort daarop manager van een fabriek te worden. Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk ...
LEES MEER
LEONARDO DI CAPRIO RACET ELEKTRISCH, PROMOOT FORMULE E
LEONARDO DI CAPRIO RACET ELEKTRISCH, PROMOOT FORMULE E
Geen Felipe Massa in de Formule E, wel Leonardo di Caprio. En een bekendheid in een raceserie betekent natuurlijk extra aandacht, aandacht die de pas opgestarte Formule E goed kan gebruiken.In de schaduw van de brullende motoren van het F1-kampioenschap rijden ook elektrische racewagens vanaf eind 2014 hun eigen kampioenschap. Dat kampioenschap - onder de naam Formule E - wordt gepromoot als de ...
LEES MEER
GENERAL MOTORS VERLAAT AUSTRALIË NA 69 JAAR
GENERAL MOTORS VERLAAT AUSTRALIË NA 69 JAAR
De CEO-wissel mag dan wel rond zijn, aftredend CEO Dan Akerson heeft zijn laatste weken moeten vullen met het brengen van slecht nieuws. Nadat het bekend maakte Chevrolet uit Europa weg te halen, zal GM nu alle fabrieken en het submerk Holden uit Australië weghalen.De Amerikaanse autobouwer General Motors zal eind 2017 zijn twee fabrieken in Australië sluiten. Daardoor zal GM net geen zeventig ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX