Menu

EV-NIEUWS: EEN UITSTEKEND KARMA

Karma is een begrip uit het Hindoeïsme en het Boeddhisme. Het is onlosmakelijk verbonden aan de reïncarnatie; de wedergeboorte. Precies dat is wat de welbekende Fisker Karma te wachten staat.

KARMA AUTOMOTIVE

Onder leiding van het Chinese Wanxiang werkt het voormalige Fisker Automotive (ging failliet in 2013) aan een comeback. Het bedrijf heet voortaan Karma Automotive en lanceert in augustus dit jaar een sterk verbeterde versie van de Karma met een geoptimaliseerde hybride aandrijflijn. De naam van het model luidt Revero. Karma produceert de Revero in Moreno Valley, Californië. Fisker bouwde de Karma in het Finse Valmet. Wanxiang heeft die complete productielijn afgebroken en verplaatst naar Californië. De 120 geproduceerde Fisker Karma’s die nooit een eigenaar vonden, heeft Wanxiang gebruikt voor testdoeleinden om de Revero verder te ontwikkelen. Karma krijgt componenten voor alternatieve aandrijflijnen en de batterijpakketten van BMW. Voorlopig komen de modellen van Karma niet naar Europa. Komen er dan meer modellen? Dat is wel de bedoeling. Wanxiang overweegt om in een later stadium ook een Revero stationwagon en kleinere sedan te gaan bouwen.

TOEKOMST

Of de toekomstige kleinere sedan van Karma het formaat krijgt van de 4,89 meter lange waterstofauto Toyota Mirai, is nog niet duidelijk. Na het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Duitsland, België en Noorwegen is Nederland het zesde land waar Toyota de Mirai voor particulieren aanbiedt. Het Nederlandse prijskaartje is met 79.990 euro fors. De brandstofcelauto Hyundai ix35 FCEV kost in Nederland 66 mille. De Toyota-importeur verwacht dit jaar acht exemplaren te slijten. Twee daarvan zijn verkocht aan netbeheerder Stedin. Het aantal waterstoftankplaatsen in Nederland is op dit moment nog vrij beperkt. Tanken kan alleen in Rhoon (Zuid-Holland), Arnhem (Gelderland) en Helmond (Noord-Brabant). Naar verwachting is er in 2018 een landelijke dekking met 16 waterstoftankstations. In 2020 moet een infrastructuur van zo’n twintig tankplaatsen gerealiseerd zijn.

DE ZON STRAALT

Een alternatief voor waterstof? Wat denk je van de zon? De Chinese zonnepanelenproducent Hanergy Holding Group (Hanergy) heeft een systeem ontwikkeld dat de accu van een elektrische auto met behulp van zonnepanelen kan opladen. De panelen zijn gemaakt van dunne-film gallium-arsenide (GaAS) zonnecellen. Hanergy demonstreerde de techniek op vier nieuwe modellen: de Solar R, Solar O, Solar L en Solar A. Iedere auto heeft een andere doelgroep. De Solar R is bijvoorbeeld het meest sportieve model. Hanergy hoopt het viertal zo snel mogelijk op de markt te brengen. Volgens Hanergy is 5 tot 6 uur aan zonlicht gelijk aan een energieopbrengst van 8 tot 10 kilowattuur. Dat is genoeg om 80 kilometer per dag of 20.000 kilometer per jaar te rijden: voor het meeste woon-werkverkeer meer dan genoeg. In theorie zouden vijftien zonuren volstaan om een batterij met een capaciteit van 30 kW op volledig te laden. Een nadeel: de zon is niet altijd aanwezig. Bij te weinig zonlicht kunnen de lithiumbatterijen van de modellen alsnog via een laadpaal opgeladen worden. Volgens de Chinese firma bedraagt de actieradius per acculading dan 350 kilometer.

zerauto.nl

Tags: karma, Fisker
Datum:  07.11.2016     Gepost door:  Jan Schuring
PRODUCTIE FISKER KARMA WORDT DIT JAAR NOG HERVAT
PRODUCTIE FISKER KARMA WORDT DIT JAAR NOG HERVAT
De nieuwe eigenaar van Fisker, het Chinese bedrijf Wanxiang, bevestigde vandaag dat het de productie van de Fisker Karma dit jaar nog zal hervatten.Voor het einde van 2014 rollen er opnieuw Fisker Karma'svan de band, dat zegt Wanxiang verantwoordelijke Pin Ni. De Chinezen betaalden 108.5 miljoen euro voor Fisker na een aanslepende veiling vorige maand.De productie zal gewoon in de Valmet ...
LEES MEER
HENRI FISKER TOONT ZIJN EMOTION
HENRI FISKER TOONT ZIJN EMOTION
Na wat plaagplaatjes vorige week is de EMotion nu in zijn geheel los. De meest geavanceerde elektrische wagen op de markt, aldus Fisker.Het was Henri Fisker zelf die via z'n Twitter-account een volledig beeld vrij gaf van de EMotion. In zijn geheel ziet het er alvast fraai uit maar die Daewoo-neus vooraan, die blijft wat zwaar op het netvlies vallen. Fisker spreekt alvast van de meest ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX