Menu

F1: HOE WERKEN DE NIEUWE 1.6 V6 TURBOMOTOREN?

Afgelopen seizoen was het laatste van de V8's, vanaf volgend jaar zien we enkel nog 1.6 V6 turbomotoren. Wij overliepen de technische regels en gingen na hoeveel speelruimte dit nog laat aan de ingenieurs.

De natuurlijk geaspireerde 2,4 liter V8's waren we ondertussen al gewoon sinds 2006 toen ze de V10's van het strijdtoneel duwden. Volgend jaar zijn ze zelf aan de beurt, want in een poging van de FIA om de Formule 1 milieuvriendelijker te maken schakelen ze over naar 1.6 V6 turbomotoren met geïntegreerde systemen voor energierecuperatie.

ZWART OP WIT

De regels voor 2014 specifiëren duidelijk een 1.6 V6 90° turbomotor. Elke cilinder moet dezelfde capaciteit hebben met een boring van 80 mm en vier kleppen per cilinder (2 inlaat, 2 uitlaat). Het toerental is gelimiteerd op 15.000 toeren per minuut (bij de V8's was dit nog 18.000 t.p.m.) maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat dit ooit bereikt zal worden tijdens een race, de motoren draaien immers veel efficiënter bij lagere toerentallen.

Directe injectie is toegelaten tot 500 bar met exact 1 bobine (of spoel, zo u wil), bougie (of ontstekingskaars, maar dat bekt niet zo goed) en injector per cilinder. Onderdelen zijn alleen maar toegelaten als ze zich op de door de FIA goedgekeurde lijst bevinden. De nieuwe regels laten wel meerdere injecties per verbrandingscyclus toe, iets dat voorheen uitgesloten was.

De as van de turbo moet parallel liggen met de krukas en zich maximum 25 mm van het midden van de wagen bevinden. De uitlaatpijpen moeten rond de motor naar de turbo vloeien waardoor ineens ook een 'hot V' ontwerp (turbo rust tussen de twee cilinderbanken) verboden is. De turbo mag zijn kracht naar de MGU-H (motor generator unit-heat, viel voorheen onder de noemer KERS) sturen die op zijn beurt de kracht mag gebruiken om de turbo op te laten spinnen.

(K)ERS

Van KERS mogen we binnenkort ook niet meer praten, want nu is het al ERS en MGU wat de klok slaat. In de nieuwe Formule 1 wagens gaan we een MGU-K en -H zien waarbij de 'K' voor kinetic staat en de 'H' voor heat. De MGU-K is de elektrische installatie die verbonden is met de aandrijving en de MGU-H is het systeem dat verbonden is met de turbo. Het MGU-H systeem moet mechanisch verbonden zijn met de turbo maar er mag een koppelingsplaat tussenzitten. Alle energie opgewekt door het ERS systeem zal worden opgeslagen in de 'energy store' die ook alle veiligheidssystemen en controleapparatuur moet bevatten.

In tegenstelling tot vorige jaren is de 'energy store' (de batterij, zeg maar) een pak krachtiger geworden maar is het wel onderworpen aan strengere regels. Het hele systeem moet nu uit één compacte unit bestaan waardoor plaatsing een pak moeilijker zal worden. De MGU-K (kinetic) moet ook mechanisch verbonden zijn met de aandrijflijn vóór de koppeling. Het ERS systeem moet nu ook minimum 145 kilogram wegen, uitgezonderd de batterij, de ECU (de computer) en het (optionele) vliegwiel.

Nog een grote verandering is het verdwijnen van de zogenaamde 'boost knop'. De vorige jaren konden de piloten de hulp inroepen van het KERS systeem door een knop op hun stuurwiel maar vanaf 2014 is ook dit verboden. De regels stipuleren duidelijk dat het nieuwe ERS systeem volledig gecontroleerd moet zijn door de ECU.

ZUINIG(ER) MAAR TOCH KRACHTIG(ER)

In totaal zien we dus een motor die maximum zo'n 600 pk zal produceren geholpen door (maximum 33 seconden per ronde) 160 PK van de MGU-K. De nieuwe regels laten niet veel speelruimte meer voor de ingenieurs, en al zeker niet op het vlak van brandstof. Net zoals de vorige jaren moet alle initiële kracht van de brandstof komen die nu nog maximum 100 kg per race mag bedragen.

Sinds 2010 is tanken tijdens de races verboden waardoor teams ineens een pak zuiniger moesten omspringen met hun brandstof. Vanaf volgend jaar zal dat nog erger worden want dan mag er zich nog maximum 100 kg brandstof in de wagen bevinden met een maximum toevoer van 100 kg per uur. Bij een normale race van 90 minuten zien we dan een maximum toevoer van 66 kg/uur en bij lange races (zoals Singapore) daalt dat zelfs naar 50 kg/uur.

VERSNELLINGSBAK

De hele aandrijving zal nu een heel pak meer koppel dan voorheen produceren waardoor Pirelli initieel vroeg achter bredere achterbanden. De teams hebben die vraag echter afgewezen omdat dit aerodynamisch te moeilijk zou worden. Dankzij het extra koppel moest er ook een nieuwe versnellingsbak worden ontwikkeld. De nieuwe versnellingsbak moet net zoals voordien wel nog 8 voorwaartse en 1 achterwaartse versnelling hebben.

Vanaf 2014 zijn teams ook niet meer toegelaten om de ratio's van de boite nog aan te passen tussen verschillende races door. Nog voor de eerste race zullen de teams hun verhoudingen bekend moeten maken en mogen deze tijdens het seizoen niet meer aangepast worden. Voor het seizoen van 2014 is er wel nog een uitzondering voorzien waarbij de teams hun verhoudingen 1 keer mogen aanpassen vanwege de ingrijpende veranderingen tegen over de vorige jaren.

UITDAGING

De grote brok aan nieuwe regels is ongetwijfeld een uitdaging die de Formule 1 al jaren niet meer heeft gezien. We verwachten dan ook talloze problemen tijdens de tests in Jerez en eerste race in Australië maar we geloven er ook in dat deze vlug van de baan zullen zijn (figuurlijk dan, niet letterlijk).

Bron

Tags: f1, turbomotoren, 1, 6 v6
Datum:  12.23.2013     Gepost door:  Jan Schuring
Luchtloze band van Bridgestone komt dichterbij
Luchtloze band van Bridgestone komt dichterbij
Bridgestone werkt al jaren aan een band die nooit opgepompt hoeft te worden. Het is de bandenfabrikant er veel aan gelegen deze op de markt te brengen en heeft daarom een nieuwe versie van de Air Free Concept Tire gepresenteerd.Hoewel de luchtloze band al bijna een decennia lang onderwerp van gesprek is in de bandenwereld, is het er tot op heden nooit van gekomen. Wij vermoeden vanwege de ...
LEES MEER
Mary Barra wordt eerste topvrouw bij GM
Mary Barra wordt eerste topvrouw bij GM
Dan Akerson, move over. Mary Barra neemt het roer over. En ja, dat is een vrouw.Het is voor het eerst in de geschiedenis van General Motors dat een vrouw aan de top komt van het bedrijf. Een GM-newbie is Barra (51) zeker niet. Ze kwam in de jaren ’80 als elektrotechnisch ingenieur bij de autobouwer binnen, om kort daarop manager van een fabriek te worden. Uiteindelijk werd ze verantwoordelijk ...
LEES MEER
LEONARDO DI CAPRIO RACET ELEKTRISCH, PROMOOT FORMULE E
LEONARDO DI CAPRIO RACET ELEKTRISCH, PROMOOT FORMULE E
Geen Felipe Massa in de Formule E, wel Leonardo di Caprio. En een bekendheid in een raceserie betekent natuurlijk extra aandacht, aandacht die de pas opgestarte Formule E goed kan gebruiken.In de schaduw van de brullende motoren van het F1-kampioenschap rijden ook elektrische racewagens vanaf eind 2014 hun eigen kampioenschap. Dat kampioenschap - onder de naam Formule E - wordt gepromoot als de ...
LEES MEER
GENERAL MOTORS VERLAAT AUSTRALIË NA 69 JAAR
GENERAL MOTORS VERLAAT AUSTRALIË NA 69 JAAR
De CEO-wissel mag dan wel rond zijn, aftredend CEO Dan Akerson heeft zijn laatste weken moeten vullen met het brengen van slecht nieuws. Nadat het bekend maakte Chevrolet uit Europa weg te halen, zal GM nu alle fabrieken en het submerk Holden uit Australië weghalen.De Amerikaanse autobouwer General Motors zal eind 2017 zijn twee fabrieken in Australië sluiten. Daardoor zal GM net geen zeventig ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX