Menu

Moet Nederland veiligheidshesjes in auto verplichten?

Vanaf 1 juli is het in Duitsland verplicht een veiligheidshesje aan boord te hebben, een verplichting die al in menig Europees land geldt, maar niet in Nederland. Wordt het tijd dit wel te doen?

Hoewel ikzelf altijd in de veronderstelling verkeerde dat de verplichting in Duitsland al bestond, was dit alleen bij zakelijke auto’s het geval. Wel wordt het de oosterburen makkelijk gemaakt, ze kunnen de dingen gratis ophalen bij inspectieorganisatie DEKRA. Per voertuig moet één vest voor de bestuurder aanwezig zijn, motorrijders zijn uitgesloten van de plicht.

In buurland België bestaat een draagplicht voor veiligheidshesjes, en ook in Frankrijk is dit het geval. In Spanje gaan ze nog verder: niet alleen buiten een kapotte auto moet je zo’n ding aan, maar ook wanneer je bepaalde hand- en spandiensten verleent.

Een lijst met andere Europese landen (in het Duits) vind je hier. Wordt het tijd om Nederland hier aan toe te voegen, of moeten we dit aan de eigen verantwoordelijkheid van de automobilist overlaten?

In het verleden hielden we al eens een poll over veilgheidshesjes, de uitkomst hiervan was als volgt: 55% heeft wel een hesje aan boord (evt ook omdat het verplicht is gesteld waar zij wonen), 45% niet.

Bron

Datum:  05.08.2014     Gepost door:  Jan Schuring
F1: NIEUWE REGELS VOOR 2014
F1: NIEUWE REGELS VOOR 2014
Naast het kostenplafond heeft de FIA ook nog enkele andere regels opgesteld die vanaf 2014 in voege treden. Bij een van de nieuwe regels zien we de gecontesteerde 'dubbele punten' regel.De FIA besliste over deze regels tijdens een bijeenkomst in hun hoofdkwartier in Parijs. Hiermee willen zij het racen spannender en interessanter maken maar de fans stellen toch grote vragen bij enkele regels, ...
LEES MEER
Groene banden onder vrachtwagens heeft zin
Groene banden onder vrachtwagens heeft zin
‘Groene Banden’ verlagen het brandstofverbruik van vrachtwagens met 8,5 procent, waardoor transport- en logistiekbedrijven jaarlijks miljoenen euro’s kunnen besparen.Dat is de uitkomst van een praktijktest uitgevoerd door LANXESS, de grootste producent ter wereld van synthetische rubbers voor de bandenindustrie, in samenwerking met transportbedrijf TALKE.Bovendien verlagen kwaliteitsbanden ...
LEES MEER
F1: HOE WERKEN DE NIEUWE 1.6 V6 TURBOMOTOREN?
F1: HOE WERKEN DE NIEUWE 1.6 V6 TURBOMOTOREN?
Afgelopen seizoen was het laatste van de V8's, vanaf volgend jaar zien we enkel nog 1.6 V6 turbomotoren. Wij overliepen de technische regels en gingen na hoeveel speelruimte dit nog laat aan de ingenieurs.De natuurlijk geaspireerde 2,4 liter V8's waren we ondertussen al gewoon sinds 2006 toen ze de V10's van het strijdtoneel duwden. Volgend jaar zijn ze zelf aan de beurt, want in een poging van ...
LEES MEER
Sneller laden met ‘vloeibare batterij’
Sneller laden met ‘vloeibare batterij’
Zijn hervulbare batterijen de toekomst voor elektrisch rijden?Onderzoekers van Argonne National Laboratory en Illinois Institute of Technology hebben een vloeibare elektrode uitgevonden, waarmee het laden van een EV in de toekomst slechts enkele minuten zal duren. Echter, dit zal niet snel nodig zijn met een range van 800 kilometer; met de nieuwe elektrode kan een accu maar liefst vijf keer zo ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX