Menu

Nederland exporteert massaal zuinige jonge auto’s

De Nederlandse automarkt kende de laatste jaren een flinke instroom van zuinige, al dan niet geëlektrificeerde modellen. Deze auto’s worden niet afgereden, maar verdwijnen na een jaar of 4 en masse over de grens.

De verklaring hiervoor ligt voor de hand: niemand gaat voor zijn plezier in een underpowered diesel- danwel hybridegebakje rijden, dat doe je omdat het zakelijk aantrekkelijk is en je een lage bijtelling betaalt. In tegenstelling tot privébezit dat vaak tot de sloop in het land blijft gaan de zakelijke modellen vaak jong de grens over, richting het oosten. Daarnaast waren veel 14% bijtellers vroeger vrijgesteld van MRB, en nu niet meer. Al die BlueMotions e.d. moeten dus worden gedumpt, maar niemand wil ze hier hebben.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) liet TNO onderzoek doen naar de trends, en dat kwam met een rapport op de proppen. Hierin spreekt het van “een tweedeling in het autobezit [..]. Dieselauto’s en andere voertuigen voor de zakelijk (sic, red.) markt, worden voor een groot deel al op jonge leeftijd geëxporteerd. De eerste piek in deze export ligt sinds 2010 bij vier jaar maar daarna verdwijnt het grootste deel van de zakelijke auto’s alsnog naar het buitenland. Daartegenover staan benzineauto’s in privébezit, die ongeveer 17 jaar mee gaan en hoofdzakelijk worden gesloopt nadat verschillende eigenaren erin gereden hebben.“

Ergo: het schone spul vertrekt (ongeveer de helft van de hybrides voor het zesde levensjaar), en het minder schone spul blijft. Dat is overigens geen reden tot paniek, zo lang er maar iets nog schoners voor het geëxporteerde voertuig in de plaats komt‘vergroent’ het wagenpark. Wel geeft het TNO de overheid een tip mbt de stimuleringvan zuinigerds: het verdient aanbeveling om er bij fiscaal stimuleringsbeleid rekening mee te houden dat deze categorieën niet de gehele levensduur in Nederland blijven.

Oldtimers

Ook wordt terloops aangehaald dat “sinds eind 2012 is de import van oldtimers omgeslagen in een export van oldtimers“. We weten allemaal wel hoe dat komt.

Tot slot een interessant weetje: van de bijna 10.000 Ampera’s, Volts en Prius plug-ins zijn in totaal precies 3 voertuigen geëxporteerd. Logisch, het leasecontract moet eerst afgerond worden, die uitstroom komt ergens in 2015/2016. Bekijk ook even onderstaande grafiek, waarin het stimuleringseffect van overheidswege mooi naar voren komt. Zie je de enorme pieken vlak voor elke aanpassing van de CO2-grenzen voor de bijtelling?

Update: via de mail werden wij naar aanleiding van de berichtgeving geattendeerd op een release van Autotelex, waarin gesteld wordt dat zuinige auto’s ook steeds meer in ons land ingevoerd worden.

Tegenover de uitstroom van hybride modellen staat een toenemende import van kleine, schone en zuinige auto’s. In de Top 20 van meest geïmporteerde auto’s zijn in de eerste vier maanden van dit jaar 11.161 auto’s ons land binnen gekomen. De overgrote meerderheid daarvan bestaat uit auto’s in het A- en B-segment, zoals Citroën C1, Toyota Yaris, Fiat 500, Opel Corsa en Volkswagen Polo.

Bron

Datum:  05.21.2014     Gepost door:  Jan Schuring
ABN: lichte groei NL-autosector, echt herstel in 2015
ABN: lichte groei NL-autosector, echt herstel in 2015
ABN Amro denkt dat we het ergste in de Nederlandse automarkt achter de rug hebben, maar er is geen reden overmatig positief te zijn. Met name de overcapaciteit in de branche moet gecorrigeerd worden.Dit schrijft de bank in zijn meest recente Autoretail sectorupdate, die vandaag verscheen. Sinds de tweede helft van vorig jaar stijgen de autoverkopen licht, en verwacht wordt dat deze stijging ...
LEES MEER
Invasie van de driecilinders: Opel, BMW, Audi, Ford, Peugeot, Volvo etc.
Invasie van de driecilinders: Opel, BMW, Audi, Ford, Peugeot, Volvo etc.
Driecilinders komen we al langer tegen in de compacte klasse (Polo, Corsa etc.), maar we gaan de driepitter de komende jaren steeds vaker ook in (compacte) middenklassers aantreffen (Golf, Astra, etc), maar dan wel mét turbo uiteraard.Voor- en nadelen In de zoektocht naar reductie van verbruik en dus uitstoot, zullen met name de kleine viercilinders bij veel fabrikanten binnenkort opgevolgd ...
LEES MEER
‘Wegenbelasting ontdoken met grote wisseltruc’
‘Wegenbelasting ontdoken met grote wisseltruc’
In Nederland rijden diverse auto’s rond die op papier ‘oud zijn gemaakt’ waardoor er geen wegenbelasting over wordt betaald, terwijl dit wel zou moeten. De instanties trekken aan de bel.Tot dit jaar was in Nederland elke auto van 25 jaar en ouder vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB). Sinds kort is deze grens naar 40 jaar opgetrokken, met enkele uitzonderingen.Nu veel auto’s niet ...
LEES MEER
1 op de 6 nieuwe trucks in Europa is een DAF
1 op de 6 nieuwe trucks in Europa is een DAF
Even een momentje van vaderlandse trots.Er wordt een groot feest gevierd bij de Eindhovense vrachtwagenfabrikant. 2013 was een goed jaar voor DAF dankzij het ingaan van strengere milieuregels vanaf 1 januari 2014. Hierdoor mogen er geen Euro 5-trucks meer worden geleverd in de EU, maar wagens die aan de Euro-6 norm voldoen zijn een stuk duurder. Vergelijkbaar met het hele ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX