Menu

Nieuws uit Belgie: REKENINGRIJDEN LAAT BEVOLKING NIET KOUD

Toen vrijdag de melding werd gemaakt dat vanaf 17 februari een groep proefpersonen het rekeningrijden zou gaan uittesten, werd zowaar een storm ontketend op sociale media. Dat de reacties vooral tégen het rekeningrijden zijn, is wel duidelijk, maar waar draait het nu net om?

In Zweden en Londen doen ze het al langer, betalen op de momenten dat ze met de auto willen rijden. En ook in België vind je het, al komt het hier minder van de grond. Denk maar aan het autodelen, het openbaar vervoer dat gratis is voor 65+'ers, behalve in de spitsuren en de verzekering voor wie minder kilometers rijdt. Toch is de Belg niet tevreden dat de overheid nu experimenteert met rekeningrijden.

MINDER AUTORIJDEN, MEER VARIËREN

Rekeningrijden impliceert inderdaad dat voor het echte gebruik van de openbare weg een som wordt betaald. Bedragen van 5 ct/km voor de snelweg tot 9 ct/km voor openbare wegen doen de ronde, al willen ze bij de overheid voorlopig nog geen exacte bedragen bevestigen. Vast staat wel dat met het proefproject wordt nagegaan of de proefpersonen hun auto anders gaan gebruiken als ze ervoor dienen te betalen. Ze krijgen bij het begin van het project een budget en wie daar binnen kan blijven, krijgt op het einde, 8 weken later, het resterende bedrag uitbetaald. Een beetje een beloning in plaats van een rekening dus. Tijdens de proefperiode zullen de proefpersonen hun dagelijkse bezigheden blijven uitvoeren, zodat een juist beeld ontstaat van de bewegingen van die proefpersonen. Gaan ze meer gebruik maken van het openbaar vervoer, fiets of andere alternatieven? Blijven ze vaker thuis? Na de proefperiode wordt dan een evaluatie gemaakt. Slim gespeeld: de evaluatie is voor de volgende regering.

ONDUIDELIJK

De communicatie was dan wel goed, hier en daar rijzen vragen over de gevolgen van dat rekeningrijden. Kunnen we nog naar zee? Wat met mensen die in Brugge wonen en in Hasselt werken? Wordt de BIV dan afgeschaft en kunnen we dan een dikke BMW M5 kopen, als de kilometers toch voor iedereen evenveel kosten?

WOEDENDE MEUTE

Maar de sociale media wachten niet met hun oordeel, ze roepen uit dat de auto al genoeg de melkkoe is en dat we dan minder verplaatsingen kunnen doen, dat diegenen die de auto écht nodig hebben voor het werk dan maar een compensatie moeten krijgen. Maar wees eerlijk, wie heeft de auto echt nodig? En zijn we op termijn niet allemaal zodanig gaan wonen dat we enkel met de auto het meest efficiënt op onze bestemming geraken? Zijn we niet allemaal zo gemakzuchtig geworden dat we in de auto te stappen om als het ware naar de brievenbus te gaan? Dat de overheid daar nu van profiteert is schandalig, al kan het wel het fileprobleem verminderen omdat de mensen die een goedkoper alternatief vinden - laten we eerlijk zijn, om ecologische redenen zouden we niet overschakelen - uit de files verdwijnen. Eerste studies laten zien dat het om 10 procent gaat, enkel in de Brusselse kern. Dat vooral de armeren de dupe worden, is ook te ontkrachten. Het zijn vooral de armeren die wonen op plaatsen waar het meeste fijn stof vrijkomt, dus ook zij profiteren mee.

OVERTUIGEN DOOR COMMUNICATIE

Aan de bedrijven en overheid om een mooi alternatief aan te bieden. Dat dat niet eenvoudig zal zijn, zie je aan de menigte die een virtuele petitie ontertekent, 100.000 mensen is alvast tegen, een kleine 100 zijn vóór. Een proefproject is daarbij een mooi middel, om aan te tonen dat er daadwerkelijk iets in zit. Er is dus nog heel wat werk voor de boeg om de massa te overtuigen. Kunnen we alvast beginnen met het woord#rekeningrijden te verbannen? Het gaat om meer dan dat. Het gaat erom dat ik mijn kinderen te voet naar school mag brengen, omdat anderen dat ook doen omdat het met de auto te duur is. Het gaat erom dat je sneller op je bestemming kan zijn, omdat mensen de auto vaker thuislaten en niet nutteloos in de file gaan staan, omdat hun dat extra geld kost. Het gaat erom meer met de fiets te gaan, omdat dat je een fitnessabonnement uitspaart en goedkoper wordt dan met de auto. Het gaat erom dat je per trein evengoed op je bestemming te geraken, al hebben de managers van het openbaar vervoer nog wat werk om hun imago op te kuisen.

Ikzelf hoop alvast dat de regering er geen half werk van maakt, zoals met zovele beslissingen rond mobiliteit en verkeer. Dat het project wordt opgestart door één regering en de beslissing gemaakt wordt door een andere, betekent in mijn ogen alvast weinig goeds. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Bron

Datum:  02.10.2014     Gepost door:  Jan Schuring
QOROS GAAT APPLE STORES ACHTERNA
QOROS GAAT APPLE STORES ACHTERNA
Eind 2016 kunnen we Qoros in België verwachten. Met een unieke koopervaring en een snelle uitbreiding van het gamma willen de Chinezen Europa veroveren.Het eerste Chinese merk dat wat in de pap heeft te brokken in Europa. Het doel van Qoros kan niet duidelijker zijn. Hoe ze dat gaan aanpakken? Niet door hetzelfde te doen als al de rest. 'Qoros moet de klant een unieke ervaring geven,' aldus ...
LEES MEER
Geen alimentatie betalen? Rijbewijs kwijt!
Geen alimentatie betalen? Rijbewijs kwijt!
Slecht nieuws voor de ‘deadbeat dad‘: onze zuiderburen hebben een plan in voorbereiding dat het mogelijk maakt alimentatie-wanbetalers hun rijbewijs af te nemen.Als Charlie Sheen een Belg was, dan had hij binnenkort misschien met de taxi gemoeten. De Belgische Dienst voor Alimentatievorderingen (DAVO) heeft meer juridische middelen gekregen, waaronder bovengenoemd voorbeeld, zo meldt het VRT ...
LEES MEER
België plant flitsmarathon in april.
België plant flitsmarathon in april.
Beter goed gejat dan slecht bedacht: in navolging van de oosterburen organiseert België in april een 24-uurs flitsmarathon. Voorafgaand hieraan kunnen burgers locaties opperen.De datum wordt nog geheim gehouden (misschien 1 april?), maar ergens in de komende maand worden alle registers opengetrokken op zowel snelwegen als secundaire wegen. Het volledige arsenaal aan controleapparatuur wordt die ...
LEES MEER
Moet Nederland veiligheidshesjes in auto verplichten?
Moet Nederland veiligheidshesjes in auto verplichten?
Vanaf 1 juli is het in Duitsland verplicht een veiligheidshesje aan boord te hebben, een verplichting die al in menig Europees land geldt, maar niet in Nederland. Wordt het tijd dit wel te doen?Hoewel ikzelf altijd in de veronderstelling verkeerde dat de verplichting in Duitsland al bestond, was dit alleen bij zakelijke auto’s het geval. Wel wordt het de oosterburen makkelijk gemaakt, ze kunnen ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX