Menu

Onderzoekers detecteren dronken bestuurders met lasers

Even vanuit de berm een laser door auto’s jagen om te kijken of de bestuurder gedronken. Dat kan dus gewoon.

Poolse onderzoekers hebben een lasersysteem gebouwd dat kan checken of er in een auto alcoholdamp aanwezig is. Door een laserstraal door de zijruit van een passerende auto te schieten, en deze via een reeks spiegel aan de andere kant van de weg te laten terugkaatsen in detectoren, scant het systeem de hoeveelheid alcoholdamp in het interieur.

Volgens de onderzoekers aan de Militaire Technische Universiteit van Warschau kan het systeem met deze gegevens iemands BAG (bloedalcoholgehalte) tot op een tiende van een promille meten. Althans, dat was bij een testopstelling het geval. Ze verwachten dat dit bij personen nog nauwkeuriger zal zijn.

Testopstelling van het lasersysteem

Testopstelling van het lasersysteem

Toch moeten we er niet op rekenen dat dit een waterdicht systeem zal worden. Immers, als de bestuurder broodnuchter aan het BOB’en is, maar er tegelijkertijd een aantal beschonken passagiers in de auto zitten te hijgen, dan heb je al niets meer aan het meetresultaat. Iets dat de onderzoekers ook erkennen. Zelfs een open raam of een airconditioning kan al een vertekend beeld geven.

Toch kan het alcoholfuiken ondersteunen. Als iemand door de laserstraal rijdt, en er wordt alcohol gedetecteerd, dan wordt er automatisch een foto van de kentekenplaat genomen en doorgestuurd aan een agent 100 meter verderop. Die weet dan in ieder geval welke auto’s alcoholvrij zijn en niet aangehouden hoeven te worden. Scheelt toch een slok op een borrel.

Bron

Datum:  06.12.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Nieuws uit Belgie: REKENINGRIJDEN LAAT BEVOLKING NIET KOUD
Nieuws uit Belgie: REKENINGRIJDEN LAAT BEVOLKING NIET KOUD
Toen vrijdag de melding werd gemaakt dat vanaf 17 februari een groep proefpersonen het rekeningrijden zou gaan uittesten, werd zowaar een storm ontketend op sociale media. Dat de reacties vooral tégen het rekeningrijden zijn, is wel duidelijk, maar waar draait het nu net om?In Zweden en Londen doen ze het al langer, betalen op de momenten dat ze met de auto willen rijden. En ook in België vind ...
LEES MEER
Wasbenzine is een prima diesel-alternatief
Wasbenzine is een prima diesel-alternatief
Stel: er kwam wasbenzine of terpentine uit de pomp in plaats van diesel, dan liepen onze zelfontbranders tot 20 procent efficiënter, aldus een Nederlandse onderzoeker die vandaag op de materie promoveert.Niels Leermakers is verbonden aan de TU Eindhoven, en hij onderzocht het verbrandingspotentieel van alternatieve brandstoffen voor de dieselmotor, die weliswaar steeds meer wordt fijngeslepen, ...
LEES MEER
Dynamisch bord is dé oplossing voor onze snelwegen?
Dynamisch bord is dé oplossing voor onze snelwegen?
Over de wirwar aan borden door de verschillende snelheidslimieten op onze snelwegen is al veelvuldig geklaagd. Dit dynamische verkeersbord biedt in theorie een oplossing voor dit probleem.Het bord, ontwikkeld door het Friese Rotapanel, werkt zoals een wekker of een stationsbord 25 jaar geleden werkte: met lamellen die binnen het bord draaien, en zo een steeds andere tekst, of in dit geval: een ...
LEES MEER
‘Wegenbelasting ontdoken met grote wisseltruc’
‘Wegenbelasting ontdoken met grote wisseltruc’
In Nederland rijden diverse auto’s rond die op papier ‘oud zijn gemaakt’ waardoor er geen wegenbelasting over wordt betaald, terwijl dit wel zou moeten. De instanties trekken aan de bel.Tot dit jaar was in Nederland elke auto van 25 jaar en ouder vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB). Sinds kort is deze grens naar 40 jaar opgetrokken, met enkele uitzonderingen.Nu veel auto’s niet ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX