Menu

Rezvani BEAST is een supercar op Ariel Atom-basis

Het lijkt erop dat we een nieuwkomer in supercarland mogen verwelkomen.

Het Amerikaanse Rezvani Motors verspreidde onlangs al wat teasers van een auto die gedoemd was het zoveelste net-niet-projectje van Fardees Rezvani te worden. Vandaag komt het Californische bedrijf naar buiten met alle details: het is geen eigen auto, maar een open-top lichtgewicht supercar op basis van de Ariel Atom.

De ingrediënten

Rezvani wil de Beast met twee motoropties aanbieden: een 2,0-liter viercilinder met turbo of een 2,4-liter viercilinder die onder druk wordt gezet door een supercharger. Vermogens zouden daarmee kunnen uitlopen van 300 pk in de Beast 300 tot 500 pk in de Beast 500.

Schakelen gaat in beide varianten met een manuele zesbak. Daarmee zou je de Beast 300 in 2,9 seconden op de honderd kunnen krijgen, de Beast 500 doet dit 0,2 seconden sneller. Puike doch onbewezen prestaties die -mede- gerealiseerd kunnen worden vanwege het geringe gewicht. Het (droog)gewicht komt namelijk uit op 666 kilogram (geen grap, reken 1470 lbs maar eens om) voor de Beast 300 en 703 kilogram voor de Beast 500.

Het design

De achterwielaangedreven roadster heeft de genen van een Ariel Atom, gecombineerd met een eigen koolstofvezel body die werd opgetekend door Rezvani Automotive Designs. Hierbij maken ze ook gebruik van 3D printtechnieken, zoals we meer autobouwers de laatste tijd zien doen. De lijnen aan de voorkant zijn strak getekend. Net onder de ‘hoek’ van de neus zijn twee koplampunits geplaatst die fraai uit het zicht vallen. De rest van de voorkant wordt voornamelijk ingenomen door luchtopeningen.

De openingen in de motorkap laten de pushrod-vering zien, de ophangingselementen die bij de reguliere Atom eveneens fraai in beeld komen. Enige vorm van voorruit of windscherm is niet aanwezig, maar Rezvani zegt dat ze die er optioneel bijleveren. Achteraan, in het verlengde van de twee hoofdsteunen, steken twee uitlaatuiteinden naar buiten. Een plek waar de Porsche 918 Spyder ze ook heeft zitten. De wielkasten zijn gevuld met 19 inch PUR-velgen, omwikkeld in 235/35/19- en 295/30/19-rubbers van Toyo.

Prijs

Om de komst van de Beast te vieren biedt Rezvani de eerste exemplaren als Launch Edition aan. De Beast 300 LE kost $99.500, de Beast 500 LE gaat weg voor $124.900 USD. De reguliere prijzen komen later op respectievelijk $119.000 en $139.000 te liggen. Als je al een Ariel Atom hebt, kun je ‘m vanaf $49.000 laten ombouwen tot Beast.

Op de vraag of dit vaporware is? Wel, Rezvani zegt dat ze geen showauto bouwen omdat alle aandacht naar de productiemodellen gaat, maar iets tastbaars kunnen ze nog niet laten zien. Wij houden ‘m voorlopig op: plausibel.

Datum:  05.06.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX