Menu

EV-TEST MET ‘S WERELDS SNELSTE ELEKTRISCHE MOTORFIETS

De Empulse R van het Amerikaanse merk Brammo is de snelste in serie gebouwde elektrische motorfiets. Tenminste, op het moment dat we met deze tweewielige bliksemschicht op pad gingen. Een sportieve rit moet je echter wel bekopen met een beperkte actieradius.

Brammo is in de Verenigde Staten al enkele jaren actief. Het merk heeft vooral naam en faam opgebouwd met het ontwikkelen van elektrische racemotoren. Dat verklaart waarom de Empulse R vooral als sportmotor wordt geprofileerd en minder als een optie om met zero-uitstoot te rijden.

De Empulse R wekt met zijn uiterlijk een zekere mate van hebberigheid op. Het design is strak en een beetje ruig en trekt daarmee de aandacht. Met name het batterijpakket is met metalen strips fraai geaccentueerd. Geen afdekplaten die de boel aan het oog onttrekken: je ziet de koelribben van de afzonderlijke batterij-units.

Versnellingsbak

De beloofde topsnelheid is 177 km/uur en dat is hard zat op een motor zonder windbescherming. Dankzij een zesversnellingsbak, zoals bij een motorfiets met benzineblok, is tot aan 880 Nm koppel mogelijk op het achterwiel in de eerste versnelling. Daarmee moet je serieus oppassen. Doordat de elektromotor (40 kW) al direct vanaf het eerste moment zijn hoogste koppel levert, trek je de Empulse R op gladde ondergrond makkelijk onderuit bij een te enthousiaste draai aan de stroomhendel. Je kunt echter ook probleemloos in een van de andere versnelling vanuit stilstand wegrijden. Dan is de krachtsoverdracht minder agressief.

Beleving

Schakelen gaat net zoals bij een ‘gewone’ motor. Dus met links een koppelingshendel op het stuur en voetschakeling. De beleving van het motorrijden is helemaal compleet dankzij de grote analoge toerenteller, die het aantal rotoromwentelingen van de elektromotor weergeeft.

Stabiel

Hoogwaardige componenten knipogen naar de racerij. Dat zijn een instelbare voorvork van Marzocchi, een achterste schokdemper van Sachs en remmen van Brembo. Dat merk je. In bochten, ook niet bij hoge snelheid, is geen spoortje van instabiliteit merkbaar. En vooral de voorrem is bijzonder fel. Een vinger aan het remhendel volstaat om stevig te vertragen.

Actieradius

Flink doorrijden en een lange actieradius gaan niet samen. Dik 200 kilometer belooft de boordcomputer met een volle accu (9,3 kWh), maar dat wordt minder dan de helft als je alleen op de snelweg rijdt of er flink de sokken inzet op een lekker stuurweggetje. In rustig stadsverkeer is de beloofde actieradius wel te halen. Opladen van een volledig lege accu gaat relatief vlot op het 220 V-net. Het duurt slechts 3,5 uur. De Brammo Empulse R heeft een prijs van 17.787 euro.

Bron

Datum:  07.14.2014     Gepost door:  Jan Schuring
4X4 VAN HET JAAR, DE RESULTATEN
4X4 VAN HET JAAR, DE RESULTATEN
Al voor de tweeëntwintigste keer op rij verkozen ze bij het 4x4 Plus magazine de terreinwagen van het jaar in verschillende categorieën, en wij zaten mee in de jury.Terwijl ze 22 jaar geleden nog genoeg hadden aan één enkele klasse in de 4x4 competitie moesten ze dit jaar maar liefst 6 verschillende categorieën hanteren. Twee voor de crossovers, twee voor de SUVs, eentje voor de pick-ups en ...
LEES MEER
Corvette Stingray 2014: rijtest
Corvette Stingray 2014: rijtest
De Corvette heeft tegenwoordig een dubbele naam, want het achtervoegsel Stingray is weer afgestoft. Oh en de Stingray is na het vertrek van Chevrolet uit Europa straks nog de enige Chevy die we hier kunnen kopen.Verwarrend? Ja een beetje natuurlijk wel, maar gelukkig weet iedereen exact waar je het over hebt zodra de naam Corvette valt. Ook de naam Stingray is niet geheel onbekend, want Chevrolet ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX