Menu

OFFICIEEL: AUDI A8 (2017)

Audi heeft vandaag het doek gehaald van haar nieuwste luxesloep. De A8 wil nog eens de 'Vorsprung durch Technik' mobiliseren.

Toen de A8 in 1994 de V8 opvolgde, creëerde Audi een erg vooruitstrevende auto met aluminium basis. Sindsdien zijn de concurrenten fel bijgebeend en moest Audi bij generatie 2 en 3 steeds weer innovaties toepassen om ze voor te blijven.

Ook bij de vierde generatie is dat niet anders, want de Audi A8 mag er dan wel uitzien alsof zijn voorganger wat extra onderdelen heeft gekregen, binnenin zet hij alweer een hele stap vooruit.

Al is er wel meer veranderd dan enkel wat onderdelen aan de buitenkant. Kijk maar naar de achterkant, waar de achterlichtblokken een heel andere uitstraling dan voorheen lijken te krijgen. Dat komt door de doorlopende lichtbalk over de koffer, waar vroeger alleen maar een chroomstrip blonk. Vooraan evolueert de Single Frame Grille weer wat verder naar een iets meer gestileerd exemplaar.

FUTURE IS NOW

Waar ze bij Audi echt goed in zijn, is het interieur. Ook hier wordt alles wat gestileerder, waardoor de draaiknop zijn koffers mocht pakken. Audi leunt nu helemaal op touchscreens en de Virtual Cockpit voor de bediening van de instrumenten. Verder maakt Audi alles wat minimalistischer door zelfs de ventilatieroosters te laten wegdraaien als je het contact afzet. Jaguar en VW deden het hen al voor, het draagt bij tot een clean desk.

AUTONOMIE

Audi introduceert bij de nieuwe A8 een mild hybrid systeem dat de wagen in elke motorversie komt ondersteunen. Deze elektromotor vervangt de startmotor, gedaan dus met dat eindeloze start-stop, de luxueuze wagen doet dat vanaf nu iets minder opvallend. Het systeem stelt de A8 ook in staat om langzaam vooruit te rijden zonder brandstofmotor, of bij hogere snelheden te zeilen op enkel de elektromotor.

De technologie gaat er dus op vooruit bij Audi. Net als andere luxemerken werken ook zij aan een autonoom rijdende A8. Audi bouwt daarom AI Traffic Jam Pilot in, een systeem dat tot 60 km/u op hoof- en snewegen de taak van de chauffeur kan overnemen. Op voorwaarde dat die wegen en 'fysieke afscheiding tussen de twee rijrichtingen hebben', aldus Audi. Di Traffic Jam Pilot zorgt ook voor starten, accelereren, sturen en remmen. Handen aan het stuur hoeft niet meer, zolang de nationale wetgeving van het betreffende land dat maar toelaat. De bestuurder kan dan bijvoorbeeld boord-tv gaan kijken.

Eerder zit er op de Audi A8 ook nog een AI Remote Parking en Garage Pilot. De bestuurder hoeft dan enkel maar toe te zien hoe de wagen in en uit een parkeerplaats rijdt, hij hoeft er zelfs niet meer in te zitten. Opvolgen kan door de Audi AI-knop op zijn toestel in te duwen en zo de beelden van de 360° graden camera te zien.

TRON EN VRIENDEN

Een volledige A8 e-tron komt er ook, al is het daarop nog even wachten. Die e-tron produceert 449 pk dankzij de combinatie van een 3.0 benzinemotor met een elektromotor. Helemaal elektrisch kom je een kleine 50 km ver. Wil je liever benzinerijden, dan heeft Audi helemaal bovenaan een dikke 6.0 W12 met maar liefst 900 Nm en 609 pk. Iets kleiner is de V8 TFSI met 460 pk.Dieselaars zijn er ook onder de A8-rijders, en die kunnen terecht bij de 3.0 TDI met 286 pk of later ook bij de 4.0 TDI met 435 pk.

bron: autofans.be

Datum:  07.12.2017     Auteur:  Hugo Alvares
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX