Menu

Audi A3 Sportback e-tron

Een Audi A3 met 7% bijtelling. Wordt dit het nieuwste leaseliefje van Nederland?

Audi heeft er lang over gedaan om haar eerste e-tron product voor de massa op de markt te krijgen, maar met de Audi A3 e-tron is het nu eindelijk zover. Audi kiest bewust niet een pad zoals dat van bijvoorbeeld BMW. Waar het merk uit Beieren met de i3 (en in mindere mate de i8) probeert om elektrisch rijden aan de man te brengen met futuristische ontwerpen, gaat Audi voor een uitbreiding op bestaande ontwerpen. De Audi A3 Sportback dient als basis voor de plug-in hybride A3 e-tron. Het is ook meteen de enige carrosserievorm die Audi vooralsnog gepland heeft staan van de A3. Een sedan en driedeurs hatchback zullen er dus niet komen, wel kunnen we op termijn een Q7, A8 en andere e-tron modellen verwachten.

De Audi A3 e-tron is voorzien van een plug-in elektrische aandrijving in combinatie met een verbrandingsmotor. De elektromotor is goed voor 102 pk, de 1.4 TFSI levert 150 pk en het gecombineerde systeemvermogen komt uit op 205 pk en 350 Nm koppel. De motoren werken met elkaar samen middels een speciaal voor deze auto ontwikkelde zestraps S-Tronic bak met dubbele koppeling. Er is gekozen voor 6 versnellingen om de bak zo compact mogelijk te houden. De motoren werken samen middels een speciaal ontwikkelde koppeling. Deze zorgt ervoor dat de omwentelingen van de verbrandingsmotor worden afgestemd op de toeren van de elektromotor op het moment dat de verbrandingsmotor bijgeschakeld moet worden. Op het moment dat de toeren met elkaar matchen vergrendelt deze koppeling de motoren en leveren de motoren gezamenlijk hun power.

Dankzij de gekozen aandrijflijn is in theorie een verbruik mogelijk van 1,5 liter brandstof per 100 kilometer en wordt er slechts 35 gram CO2 per kilometer uitgestoten. De A3 e-tron kan tot 50 kilometer elektrisch rijden bij een volledig accupack. Dat accupack ligt overigens onder de achterbank en is vloeistofgekoeld. De elektrische aandrijflijn heeft geen invloed op de binnenruimte, de kofferbakruimte is net zo groot als die van een andere A3 Sportback met Quattro-aandrijving. De accu’s hebben een maximale capaciteit van 8,8 kWh en zijn via het gewone stroomnet in 3 uur en 45 minuten op te laden. Via een snellader is het mogelijk in 2 uur en 25 minuten een accu volledig op te laden. De stekker stop je in de opening die is verstopt achter het logo op de neus van de auto. Met een druk op de ontgrendelingsknop kan je de vergrendeling eraf halen en de stekker uit de neus trekken.

Het rijden in de e-tron kan op vier verschillende manieren, die te kiezen zijn via het MMI systeem of de EV-knop op het dashboard. De EV-modus laat je maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. Tenzij de accu’s leegraken of je de kickdown van het gaspedaal gebruikt wordt de 1.4 TFSI met rust gelaten en kan je geruisloos volledig elektrisch rijden. Zeker in de stad is dit prettig, bijna rustgevend. Buiten de stad kan je ook elektrisch blijven rijden aangezien een snelheid van 130 kilometer per uur haalbaar is in EV-modus, maar persoonlijk zou ik hier eerder kiezen voor de smart-hybrid modus. In deze modus helpt de verbrandingsmotor mee op bepaalde momenten en bepaalt de auto zelf wat de beste aandrijving is. Als je de accu’s wil opladen kan je voor de Hybrid Charge modus kiezen en als je de acculading wil conserveren voor een later moment kies je voor Hybrid Hold.

Buiten de aandrijflijn voelt de e-tron vrijwel hetzelfde als elke andere Audi A3. Pas als je echt een beetje gaat gooien en smijten merk je dat er 300 kilo extra aan boord is en voel je dat het gewicht je uit de bocht probeert te trekken. De samenwerking tussen de verschillende motoren is in het begin even wennen, maar in de smart hybrid modus maakt de auto eigenlijk altijd de keuzes die ik verwachtte. Het is in het begin ook even wennen omdat optrekken op elektrische energie een stuk vlotter gaat dan met een verbrandingsmotor, het maximale koppel is immers altijd voorhanden.

De Audi A3 Sportback e-tron komt in de showroom te staan vanaf €39.700 euro en krijgt dus 7% bijtelling dankzij de bijzonder gunstige uitstootcijfers. Ongetwijfeld een leasetopper in de dop al is er natuurlijk ook concurrentie. De i3 zal een stukje van de doelgroep bedienen en ook de Volvo V40 D4 kon wel eens een lastige concurrent blijken. Met 190 pk doet die niet veel onder voor de A3 e-tron en hoewel de bijtelling met 14% hoger is, ligt de vanafprijs dik €10.000 euro lager voor de instapper.

Dat wordt dus rekenen voor de liefhebbers. Feit is dat de Audi A3 Sportback e-tron een prettige auto is die vlot van z’n plek gaat en bijzonder gunstig voor de portemonnee is wat betreft het gebruik.

Bron

Datum:  07.08.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Audi A8 Hybrid vs. Audi A8 3.0 TDI
Audi A8 Hybrid vs. Audi A8 3.0 TDI
In een reeks met vergelijkingen tussen onze duurtest Audi A8 3.0 TDI en een concurrent is het de beurt aan zijn jongste broertje, de Audi A8 Hybrid, om het in een vergelijkende test het tegen elkaar op te nemen. Het merk uit Ingolstadt heeft het credo 'voorsprong door techniek' en kon daardoor niet achterblijven in de ontwikkeling van een hybride versie van het vlaggenschip. Qua prestaties doet ...
LEES MEER
Test Audi A4 Allroad
Test Audi A4 Allroad
Een verhoging van het onderstel met 37 mm, een opgeruigde body en een stoer uiterlijk moeten de goedverkopende D-segmenter van Audi transformeren tot een grensverleggende auto met serieuze terreincapaciteiten. Het uiterlijk is volgens ons in elk geval geslaagd, het stoere broertje uit Ingolstadt ziet er sportief uit. Volgens de fabrikant is de A4 Allroad zelfs 'een auto met een ware ...
LEES MEER
Audi A8 3.0 TDI
Audi A8 3.0 TDI
De redactie van Autoverhaal heeft vanaf mei 2012 maar liefst een jaar lang de beschikking over een Audi A8 3.0 TDI. De A8 is uitgerust met een drie liter dieselmotor met 204pk en is qua uitstoot een van de schoonste in zijn klasse. Wij zoeken de komende tijd of dit behelpen is en hoe deze motor zich gedraagt in het vlaggenschip van Audi. Ook kijken we naar verbruik, praktisch gemak, het ...
LEES MEER
Audi A3 g-tron: rijtest
Audi A3 g-tron: rijtest
Rijden op groengas is nog niet doorgebroken in Nederland, maar als het aan Audi ligt gaat dat in 2014 veranderen. De Audi A3 Sportback g-tron met als troefkaart 14% bijtelling voor de zakelijke rijder moet daar voor gaan zorgen.Groengas – de management samenvattingGroengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval zoals slib, resten van ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX