Menu

RIJTEST: AUDI RS7 SPORTBACK

700 Nm, meer heb je niet nodig om deze vierdeurs supercoupé onder de 4 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als een F40 hypercar of een iets modernere Gallardo LP550-2. Maar wat ben je met supercar performance in je dikke Audi?

Eerst en vooral krijg je natuurlijk heel wat uiterlijk vertoon. Alhoewel, behalve de 5 spaaks 21 (!) inch velgen blijft deze über Audi nog relatief laag onder de radar. Zelfs de dikke ovalen RS-uitlaten zitten mooi gecamoufleerd in de carbon diffusor. Het is te zien dat Audi dit wolf in "schaaps" kleren-kunstje al jaren onder de knie heeft. Niet iedereen gaat het met ons eens zijn, maar de A7 is op zich al een knappe verschijning. De RS luchtinlaten maken hem een stuk dreigender. Net genoeg om hem heel serieus te nemen in je achteruitkijkspiegel.

GEEN KLEINE JONGEN

Binnenin zet die trend zich voort. RS-badges en carbon inlegstukken zijn mooi over het interieur uitgestrooid, maar het zijn de zetels die met alle aandacht gaan lopen. De zwarte valcona lederen zetels met witte honingraat stiksels zijn niet alleen een streling voor oog, ze zitten zo goed als ze er uit zien. Verder is er weinig verschil met een standaard A7 interieur. Dat hoeft ook niet, de afwerking en ergonomie zijn, zeker bij een aangeklede versie, van zeer hoog niveau.

Opvallend was de excellente head-up display. Je moet daarvoor wel zo maar even 1.645 euro voor aftikken, maar omdat er zoveel informatie op kan, hoef je je ogen niet meer van de weg te houden. Nog excessiever is de 6.025 euro die je moet neertellen voor het Bang & Olufsen Advanced Sound System. Naast leuke pop-up speakers krijg je een echt bioscoopgevoel in je auto. Hoewel, de kwaliteit is zwaar afhankelijk van je audiobron. We raden dan ook aan om digitale radio bij te bestellen want bij gewone FM-radio is B&O's meerwaarde ver te zoeken.

Het grote voordeel van een grote vijfdeurs met supercarallures is natuurlijk de ruimte. Tegenover pakweg een Porsche 911 heb je een zee van ruimte, zelfs met een klein gezin kan je met de RS7 uit de voeten. 535 liter slikt de koffer, en met de achterzetels plat een deftige 1.390 liter. Dat mag ook wel, want de zeven is met z'n vijf meter geen kleine jongen.

EEN STERK HART

Waar het bij deze vooral om te doen is, zit onder de kap. De 4.0 BiTurbo V8 perst er maar liefst 560 pk uit. Je bent dus onderweg met de krachtigste Audi van het moment(samen met de RS6). Met behulp van de Quattro vierwielaandrijving en de 8-traps ZF-automaat sprint je zo maar even in 3,9 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij dankzij ons optionele "Pack Dynamic Plus" pakket pas bij 305 km/u. Ook optioneel is de sportuitlaat. De V8 brult dan ook van jewelste, althans, dat hebben we horen zeggen.

Binnenin valt het geluid wat tegen. De standaard dubbele beglazing, anders een zegen, gooit hier een beetje roet in het eten. Hier hadden ze kunnen op anticiperen, dat doen hun collega's uit München namelijk beter. Verder alleen maar lof over de geblazen vierliter, de 700 Nm is al volledig ter beschikking bij amper 1.750 rpm. Er is dus altijd power te over. Ook de gekende ZF-bak laat zich weer van zijn beste kant zien. Alleen jammer dat, in tegenstelling tot de S7, er geen launch control op de RS7 zit. Dit laat diezelfde ZF-automaat niet toe. Audi kiest voor de ZF-bak, omdat de RS7 over teveel koppel beschikt om de eigen automaat met dubbele koppeling aan te spreken.

In theorie heeft de V8 genoeg aan 9,8 l/100km. Dat is lang niet slecht, de vierliter beschikt dan ook over cilinderuitschakelingwaardoor je af en toe met een V4 onderweg bent. In de praktijk merk je er niets van, en dat is ook terug te zien in ons verbruik van 12,5l/100km. In deze klasse maakt dat verder weinig uit, desondanks is het geen slecht resultaat gezien zijn prestaties.

DAGELIJKSE SUPERCAR

Zoals gezegd was onze Daytonagrijze RS7 gezegend met het optionele Pack Dynamic Plus. Dit sportpakket kost je een mooie Volkswagen Polo (15.403 euro). Aanvullend op de aangepaste (+55 km/u) snelheidsbegrenzer, krijg je een sportdifferentieel, LED-koplampen, keramische remmen en een dynamisch sportchassis. Voor het sportchassis gooien de ingenieurs de anders standaard luchtvering er uit in ruil voor een dynamische stalen vering. De RS7 ligt dan ook vanzelfsprekend heel strak op de weg. Dwarsliggers worden dankzij de grote wielen stevig doorgegeven, toch heeft Audi zijn topnummer mooi in balans weten te houden.

Ondanks zijn leeggewicht van 1.895 kg voelt hij verbazingwekkend lichtvoetig. De motor en de Quattro vierwielaandrijving zitten daar voor iets tussen. Die laatste stuurt namelijk tot 85% naar de achterwielen. Bij een nat wegdek voel je dan ook de achterkant uitbreken, maar schieten de voorwielen vliegensvlug te hulp. Dat geeft je best een geruststellend gevoel, iets wat bij de BMW M6 GranCoupe bij momenten ontbrak. Het maakt dat deze supercar in maatpak best geschikt is voor elke dag.

BANG FOR THE BUCK

Audi's pk monster begint bij 116.000 euro. Voor 560 pk is dat best een schappelijk bedrag. Zeker in vergelijking met zijn concurrenten. De BMW M6 GranCoupe begint bij 134.000 euro, de Mercedes CLS 63 AMG bij 123.178 euro en de Porsche Panamera Turbo bij 149.798 euro. Vreemd genoeg kost de meest adellijke concurrent het minst, de Maserati Quattroporte GTS begint namelijk bij 109.505 euro, al kan je in diens test lezen waarom dat zo is.

Maar voor een Duitser is de basisprijs natuurlijk nooit het hele verhaal. Aan onze RS7 zat dan ook een heftige 48.000 euro aan opties. Een boel geld, maar als je sportonderstel alleen al 15.000 euro vraagt, verklaart dit genoeg. Ons inziens zitten er veel nutteloze en dure spullen op onze RS7. De nightvision, het carbon pack, het B&O geluidssysteem, de sportuitlaat, de 21"-velgen en zelfs het sportonderstel, je kan het gerust laten voor wat het is.

CONCLUSIE

De RS7 heeft ons aangenaam verrast. Ondanks zijn hardcore cijfers kan je er gerust elke dag mee naar het werk. De Quattro-aandrijving maakt hem volgens sommigen minder speels in vergelijking met zijn achterwielaangedreven concurrenten, je blijft natuurlijk met 5 meter en 1,9 ton aan Duitse snelwegcruiser onderweg. Door de sportief afgestelde vierwielaandrijving kom je veel beter de seizoenen door en kan je juist gans het jaar van je supercar genieten.

Bron

Tags: audi, rs7, rijtest
Datum:  05.08.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Audi A8 Hybrid vs. Audi A8 3.0 TDI
Audi A8 Hybrid vs. Audi A8 3.0 TDI
In een reeks met vergelijkingen tussen onze duurtest Audi A8 3.0 TDI en een concurrent is het de beurt aan zijn jongste broertje, de Audi A8 Hybrid, om het in een vergelijkende test het tegen elkaar op te nemen. Het merk uit Ingolstadt heeft het credo 'voorsprong door techniek' en kon daardoor niet achterblijven in de ontwikkeling van een hybride versie van het vlaggenschip. Qua prestaties doet ...
LEES MEER
Test Audi A4 Allroad
Test Audi A4 Allroad
Een verhoging van het onderstel met 37 mm, een opgeruigde body en een stoer uiterlijk moeten de goedverkopende D-segmenter van Audi transformeren tot een grensverleggende auto met serieuze terreincapaciteiten. Het uiterlijk is volgens ons in elk geval geslaagd, het stoere broertje uit Ingolstadt ziet er sportief uit. Volgens de fabrikant is de A4 Allroad zelfs 'een auto met een ware ...
LEES MEER
Audi A8 3.0 TDI
Audi A8 3.0 TDI
De redactie van Autoverhaal heeft vanaf mei 2012 maar liefst een jaar lang de beschikking over een Audi A8 3.0 TDI. De A8 is uitgerust met een drie liter dieselmotor met 204pk en is qua uitstoot een van de schoonste in zijn klasse. Wij zoeken de komende tijd of dit behelpen is en hoe deze motor zich gedraagt in het vlaggenschip van Audi. Ook kijken we naar verbruik, praktisch gemak, het ...
LEES MEER
Audi A3 g-tron: rijtest
Audi A3 g-tron: rijtest
Rijden op groengas is nog niet doorgebroken in Nederland, maar als het aan Audi ligt gaat dat in 2014 veranderen. De Audi A3 Sportback g-tron met als troefkaart 14% bijtelling voor de zakelijke rijder moet daar voor gaan zorgen.Groengas – de management samenvattingGroengas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval zoals slib, resten van ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX