Menu

​De ergernis van de weggebruiker: File!

File-leed, iedereen heeft er een hekel aan, maar helaas krijgt bijna iedereen er wel mee te maken. Maar hoe ontstaan ze? En als we weten hoe ze ontstaan, hoe lossen we ze dan op?

Er is de laatste jaren veel gedaan aan wegverbredingen en andere aanpassingen aan de weg. En ja, dit heeft zeker voor verbeteringen gezorgd, maar er zijn nog veel zaken waar men naar moet kijken. Wij hebben wat onderzoek gedaan, en hebben een opsomming gemaakt van fileveroorzakers.

Matrixborden boven de weg

Wie kent het niet? Rij je net lekker op de weg, weinig verkeer, en ineens gaan de borden boven de weg aan. Soms voor legitieme redenen, maar vaak ook wordt het door de meesten onzin gevonden. Denk hierbij aan drukte bij een afrit of een auto met pech ver in de berm met een vluchtstrook ertussen. Ineens mag iedereen van 120 km/h naar 80 km/h. Dit om de veiligheid te verhogen voor bijvoorbeeld de bestuurder met pech langs de weg. Uiteraard hebben de Matrixborden ook vaak een belangrijke werking, denk hierbij aan wegwerkzaamheden of waarschuwing voor files (die dan wellicht al veroorzaakt zijn door de Matrixborden, maar dat terzijde).

Ongelukken op andere weghelften

Vorige week nog hadden wij zelf deze ervaring. In de ochtend reden wij van Utrecht naar Rotterdam en ter hoogte van De Meern was er een ongeluk op de weg van Rotterdam naar Utrecht. De weg was aldaar afgezet door de Politie en uiteraard met de Matrixborden. Maar dit is in tegenovergesteld richting! Dan hoeft het verkeer van Utrecht naar Rotterdam niet af te remmen, toch gebeurd dit! Nieuwsgierige mensen die afremmen puur belust op sensatie. Gevolg: de eerste remt af van 120 naar 110, maar die daarachter remt verder af tot uiteindelijk er een paar afremmen tot stilstand. Gevolg: file! Wat kan dit tot gevolgen hebben? Als het druk is of het zicht is belemmerd door laag hangende zon, dan kunnen mensen soms te laat reageren, met als gevolg: een nieuw ongeluk! We horen dit helaas te vaak op de radio.

Linksrijders

Veel mensen denken dat de weg van henzelf is. Ze betalen immers wegenbelasting, dus zijn ze ook eigenaar. Ze blijven al snel onnodig links hangen en houden verkeer hierdoor op. In beginsel hoeft dit geen file te veroorzaken. Maar waar verkeer voor anderen moet afremmen, beïnvloed dit wel degelijk de doorstroom. En als er ‘aanwassend’ verkeer is in bijvoorbeeld het begin van de spits, kan dit zijn uitwerking weer hebben op al het verkeer dat volgt. Onze tip: rij je achter een auto die je in wilt halen, doe dit dan iets sneller dan het tempo wat je rijdt. Als je ergens 100 mag, mag je met inhalen dit best even opschroeven naar 110 om vervolgens weer richting de 100 te gaan. Let uiteraard wel op flitsers langs de weg (hierover later meer). Maar 100 meter lang 10 km per uur te hard, geeft je in gemiddeld geen te hoge snelheid. En een agent achter u zal hier niet voor bekeuren. Maar ga zeker niet (en al helemaal niet op een 2-baans weg) een auto die 98 rijd, inhalen met 100.

Politiecontroles

Onlangs nog in het nieuws: waar de Landelijke Politiedienst langs de weg staan met hun onopvallende donkergrijze busjes met nog onopvallendere camera’s, zijn er al snel files. Feit is dat deze verkeerscontroles afschrikken. Wie een camera ziet staan, trapt automatisch even op de rem, al rij je niet te hard. Sommigen drukken zelfs gevaarlijk hard op de rem. Niemand wil een boete, dus ergens is deze reactie begrijpelijk, maar het veroorzaakt files. En files veroorzaken regelmatig ongelukken. Oriënteer je dus beter op de weg en wat er langs de weg staat. Snelheidscontroles zijn over het algemeen goed te zien mits men hier een oog voor heeft. En probeer dan te remmen door het gas los te laten. Remlichten die ineens gaan branden zijn voor mensen achter je gelijk signalen om ook vol op de rem te gaan.

De gevolgen

De oorzaak van files is echter niet beperkt tot bovenstaande oorzaken. Een klapband kan al zorgen voor lange files. En uiteraard moeten we op veel plaatsen het ‘tekort aan asfalt’ nog niet uitsluiten. Wij zijn echter van mening dat veel files voorkomen kunnen worden.

Files hebben veel gevolgen. Naast de persoonlijke ergernis, hebben files ook grote financiële gevolgen. Een vrachtwagen die normaal in een kwartier van A naar B rijd en ineens door een file er ruim een uur over doet, kan al snel 1 stop minder doen. In 2013 lagen de kosten van files voor het bedrijfsleven tussen de 613 miljoen en 797 miljoen euro. Het heeft geen uitleg nodig dat iedere kilometer file die voorkomen kan worden, een grote financiële winst zal opleveren.

Files zorgen ook voor veel persoonlijk leed. Vaak horen we dat mensen te laat opmerken dat auto’s voor hen afremmen, met grote ongelukken als gevolg. Helaas vallen hier elk jaar weer vele gewonden en doden bij. En vaak niet eens bij de persoon die op de file inrijd, maar bij de auto die wel op tijd afremde.

Fileleed is ernstig! En als we het in dat daglicht bekijken wordt het vaak erg onderschat.

Wat kunnen we met z’n allen doen?

Samen kunnen we de files bestrijden! Helemaal weghalen zal ons nooit lukken, maar door op een aantal dingen met z’n alles te letten, kunnen we het leed een deel verminderen.

Als we beginnen met opletten op onze eigen rijstijl. Goed anticiperen op de weg voor ons, zodra we iemand zien afremmen, gelijk het gas loslaten (remmen alleen indien nodig! Want felle remlichten geven een kettingreactie, terwijl vaak gas terug nemen al voldoende is). Zie je op een andere weghelft een ongeluk? Rem dan niet af als het niet nodig is! Is het echt een aanwinst om het leed van anderen te zien?

En als we ons allen nou eens beter aan de snelheid houden. We gaan niet prediken dat te hard rijden niet mag. Maar het gas mag best iets minder diep. Het bevorderd de doorstroming en het geeft weer minder remlichten als we ergens een controle zien staan. Immers door te anticiperen heb je dan al reeds het gas losgelaten.

En dan bovenstaand punt over matrixborden. Daar kunnen wij weinig aan doen, hier ligt een taak voor het wegbeheer. Helemaal weghalen is geen goed plan. Immers bij echte file is het toch wel handig dat dit aangegeven wordt. Maar misschien is het een beter idee om een waarschuwingsteken in te voeren bij file. Zodat mensen gewaarschuwd zijn en vervolgens uit zichzelf rustiger rijden en op tijd hun gas los laten. Het is niet noodzakelijk om 5 kilometer voor de file al 50km/h te rijden. Maar het is wel noodzakelijk om dan al het gas te minderen.

De snelheidshandhaving boven de weg is uiteraard wel van belang als er (daadwerkelijk) wegwerkzaamheden zijn. Het werkt niet prettig als auto’s met 130 km/h langs razen. Om nog maar te zwijgen van de gevolgen als het dan mis zou gaan.

Maar als we met z’n allen ons iets aanpassen, zullen we merken dat het zeker resultaat heeft. Al bespaart het dagelijks 10 km file. Maar ieder verbetering betekend miljoenen euro’s besparing.

Heb jij ook een goed idee om files te bestrijden? Of heb jij nog een andere grote ergernis op de weg? Wij horen het graag! 

Datum:  06.26.2015     Auteur:  Autovooru.nl
Automatische transmissies: hoe werken ze?
Automatische transmissies: hoe werken ze?
Sinds enkele jaren is de automaat niet langer een trage en brandstof slurpende transmissie. De automaat is geëvolueerd tot een geavanceerd staaltje techniek dat in sommige gevallen beter en sneller kan schakelen dan de mens. Maar hoe werkt een automaat nu precies? AutovoorU zet de verschillende types voor u op een rijtje. De conventionele automaat De conventionele automaat, zoals die ...
LEES MEER
Qoros debuteert op Europese markt met GQ3
Qoros debuteert op Europese markt met GQ3
Het lukt de Chinezen nog niet om voet aan de grond te krijgen in Europa. Dit jaar mogen wij weer heel wat pogingen gaan verwachten van diverse fabrikanten. Of hier veel geslaagde pogingen tussen zullen zitten, valt te betwijfelen maar als het aan Qoros ligt, gaat het hen wél lukken met de GQ3. De Qoros GQ3 is een compacte middenklasse sedan. Ondanks dat het C-segment in Europa voor het overgrote ...
LEES MEER
Beursverslag Genève
Beursverslag Genève
Namens AutovoorU was Irwin Versteegh aanwezig op de autosalon van Genève, dé plek waar de nieuwste modellen worden onthuld. Wij geven u natuurlijk graag een samenvatting van de belangrijkste nieuwtjes.BMW 3 serie Gran Turismo BMW presenteert in Genève de compleet nieuwe 3 serie Gran Turismo (GT). De 3 GT is 20 cm langer dan de 3 Touring en de wielbasis nam met 11 cm toe. De hoogte van de auto ...
LEES MEER
Formule 1 2013: de titelkandidaten en outsiders
Formule 1 2013: de titelkandidaten en outsiders
In het weekend van 16 en 17 maart start het nieuwe formule 1 seizoen 2013. Traditiegetrouw valt er vanuit de wintertests weinig af te leiden. Hoe liggen de verhoudingen werkelijk? Pas na de eerste race, en wellicht pas na de eerste paar races, kunnen wij met zekerheid zeggen wie de kampioenschapskandidaten zijn en wie er gedoemd zijn tot het rijden in de achterhoede. Desalniettemin zet AutovoorU ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX