Menu

Milieuzones: Beter voor de koe in de weide, of gewoon een melkkoe voor de overheid?

Milieuzones, waarschijnlijk het nieuwe begrip van 2015. Utrecht heeft hem inmiddels ingevoerd, en nu is Rotterdam bezig hetzelfde te doen.

In Utrecht geldt dat Diesels van voor 2001 niet meer welkom zijn in het het centrum. Rijdt men toch door, dan krijgt men via het CJIB een boete van 90 euro. In Rotterdam worden de regels nog iets strenger. Hier worden niet alleen Diesels van 15 jaar en ouder tegengehouden, maar ook Benzine-voertuigen van 25 jaar en ouder.

Er is veel weerstand vanuit de bevolking over deze regel. Zo heeft de gemeente Utrecht in de eerste maand al ruim 300.000 euro binnen gehaald. Daar moet wel bij gemeld worden dat alleen al de camera’s bij de grenzen van het gebied 750.000 euro hebben gekost. Maar de opbrengst zal deze snel overschrijden. Is dit wellicht vooral een melkkoe van de gemeente en het Rijk?

Wij keken bijvoorbeeld eens naar de verschillen in uitstoot. Hiervoor namen wij een gelijkwaardige Volkswagen Golf. In 2000 had deze een uitstoot (opgave RDW) van 140 g/km. Hetzelfde type auto had precies een jaar later eenzelfde uitstoot. Diezelfde auto uit 2004 heeft een uitstoot van 138 g/km en een aantal jaar eerder in 1998 zat hij op hetzelfde. De opgaves verschillen nogal per jaar en daarbij moet gemeld worden dat het per jaar ook verschilt wat er in een uitvoering zit wat eventuele lichte wijzigingen in uitstoot kan opleveren. Maar eenzelfde auto uit 1998 mag niet het centrum van Utrecht in, en een andere die verder identiek is, echter 4 jaar later van de band rolde, mag dit wel!

Is de datum van tenaamstelling (voor 01-01-2001) wel de eerlijke wijze hiervoor? Of moet men hier een uitstoot-regeling aan hangen? Bij een bepaalde uitstoot mag men het centrum niet meer in.

Dit laatste kan natuurlijk weer andere problemen geven, er zijn immers genoeg ‘nieuwe’ modellen die meer uitstoot genereren. Maar laten de meeste hiervan nou de duurdere auto’s zijn die vaak eigendom zijn van mensen die genoeg macht hebben om dit tegen te houden.

Je zal je langzaam aan toch afvragen wat nou de werkelijke reden is hierachter. Want zolang er andere auto’s wel mogen rijden die vervuilender zijn, begint het toch op een soort discriminatie te lijken. En schiet het dan zijn doel voorbij? Want het levert nu geld op dmv boetes. En wellicht op termijn, doordat mensen nu ineens noodgedwongen een andere auto moeten kopen, weer opbrengsten uit belasting bij aanschaf van een andere auto. En behalen ze met deze maatregel wel het gewenste doel van ‘schonere lucht’?

Wellicht iets om ook in het hoofd te houden: Het Rijk wil de boetes op termijn verhogen naar 160 euro. Vrachtwagens betalen 220 euro. En wie goed naar de kaart kijkt op de gemeente Utrecht, zal zien dat het niet alleen het centrum zelf is waar men niet meer mag komen, maar ook naar belangrijke plaatsen zoals de Jaarbeurs en het Centraal Station. Wil men dus met de Diesel auto uit 1999 naar een evenement in de Jaarbeurs? Let dan goed op, want het kost u al snel 90 euro extra!

Wat vinden jullie van de Milieuzone? Zinvol? Melkkoe? Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening!

Datum:  05.29.2015     Auteur:  Autovooru.nl
reacties
Jan Schuring
29 05 2015
schandalig, boete dat je een oude auto rijdt.
Beursverslag Genève
Beursverslag Genève
Namens AutovoorU was Irwin Versteegh aanwezig op de autosalon van Genève, dé plek waar de nieuwste modellen worden onthuld. Wij geven u natuurlijk graag een samenvatting van de belangrijkste nieuwtjes.BMW 3 serie Gran Turismo BMW presenteert in Genève de compleet nieuwe 3 serie Gran Turismo (GT). De 3 GT is 20 cm langer dan de 3 Touring en de wielbasis nam met 11 cm toe. De hoogte van de auto ...
LEES MEER
Nieuwe Ford Kuga nog in het eerste kwartaal leverbaar
Nieuwe Ford Kuga nog in het eerste kwartaal leverbaar
Ford is in de eerste week van december begonnen met de productie van de nieuwe Kuga. De middelgrote SUV wordt geproduceerd in de Ford fabriek in Valencia. Van de eerste generatie Kuga heeft het Duitse merk ruim 800.000 exemplaren verkocht. Dit succes willen zij natuurlijk voortzetten en daarom is de auto subtiel aangepakt. Het publiek kon op de Autosalon van Genève kennismaken met de ...
LEES MEER
Voorzichtige update maar grote stap vooruit voor Skoda Octavia
Voorzichtige update maar grote stap vooruit voor Skoda Octavia
Waar sommige fabrikanten radicaal te werk gaan bij het vernieuwen van modellen, pakte Skoda de ontwikkeling van de nieuwe Octavia zeer voorzichtig aan. Het Tsjechische merk staat niet bekend om rare uitspattingen en waarom zouden zij ook? De eerste twee generaties van de Skoda Octavia hebben immers prima gescoord. Het recept van het merk is vrij simpel: moderne techniek, een ingetogen ...
LEES MEER
Nieuwe Toyota RAV4: oude rot verder verbeterd
Nieuwe Toyota RAV4: oude rot verder verbeterd
De nieuwe Toyota RAV4 staat vanaf komend voorjaar bij de Nederlandse dealers. Afgelopen maand onthulde Toyota de SUV al in Los Angeles. De Toyota RAV4 was welbeschouwd de eerste middenklasse SUV op de Europese markt en mag dus gerust worden gezien als een oude rot. Sinds zijn introductie is de concurrentie natuurlijk enorm toegenomen en dus is het tijd dat Toyota marktaandeel terug gaat ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX