Menu

Autotest: BMW i3 Range Extender. Hoe goed is BMW’s elektrische nieuwkomer?

De elektrische auto is geen toekomst meer. Nadat nichemerken voorzichtig begonnen met de verkoop van elektrisch aangedreven wagens, kwamen volumemodellen als Smart, Mitsubishi en Renault ook met elektrische wagens. De Nederlandse automobilist lijkt deze modellen, al dan niet dankzij belastingvoordeel, redelijk tot goed te omarmen. Enige tijd geleden kondigde BMW twee elektrische modellen aan in de nieuwe ‘i’ sublijn: de i3 en de sportwagen i8. De BMW i3 is vanaf de eerste penschets gloednieuw en puur ontwikkeld als 100% elektrische auto. Hij maakt gebruik van geavanceerde technologie, lichtgewicht materialen en moet in alles aanvoelen als een echte BMW. Ok BMW, onze interesse is gewekt en onze verwachtingen liggen torenhoog. Wij stuurden een weekje met de BMW i3 om uit te vinden of de auto zich inderdaad kan meten met het reguliere aanbod van de Duitse fabrikant.

Love it or hate it

De BMW i3 is een bijzondere auto. Dat zie je direct. Het is, daarover is geen twijfel mogelijk, eveneens BMW’s controversieelste auto van het moment. Wie had verwacht dat de BMW i3 een elektrische variant van de 3-Serie zou zijn, is wellicht teleurgesteld. Dat dit niet zou gebeuren, was echter al direct duidelijk. Niet voor niets hangt BMW het sublabel ‘i’ aan de i3. De BMW i3 is, omdat hij is ontwikkeld als puur elektrische auto, uiterlijk afwijkend van andere BMW’s. Dit heeft te maken met het feit dat BMW de i3 ook als ‘alternatieve’ auto in de markt wil zetten maar ook met het feit dat voor het bouwen van een elektrische auto totaal andere eisen en maatstaven gelden. De BMW i3 moest compact, licht en wendbaar zijn. Uit de combinatie van die factoren is de i3 geboren. BMW heeft het zichzelf niet eenvoudig gemaakt. De i3 is geen auto waarvan je zegt: ‘hmm, wel ok’. De meningen over de auto vallen of in de categorie ‘wat een vreemd ding’ of in de categorie ‘wat een gaaf bakkie’. Een tussenweg lijkt niet mogelijk: love it or hate it. Onze persoonlijke ervaring is dat de auto in het echt gewoon tof oogt. Zeker schuin van achteren is het echt een BMW. Interessanter dan het uiterlijk van de i3, is zijn techniek. Natuurlijk is het zeer waarschijnlijk dat BMW in de nabije toekomst ook meer gangbare modellen uit gaat rusten met elektrische aandrijving.

Kleine jongen met verrassend veel ruimte

De BMW i3 is een kleine jongen: met zijn lengte van 3.99 meter is hij bijvoorbeeld maar 3 centimeter langer dan een MINI Clubman en ruim 30 centimeter korter dan een BMW 1-Serie. Toch verrast de BMW i3 op het gebied van interieurruimte. Omdat er geen verbrandingsmotor in het vooronder van de Duitser huist, beschikt hij over een korte neus en een ver naar voren geplaatste cockpit. In het interieur monteert BMW zeer slanke stoelen en dat maakt dat je prima met vier man in de auto zou kunnen zitten. ‘Zou kunnen’ zeggen wij, want de i3 is volgens BMW niet bedoeld als vierzitter. Toch kunnen achterpassagiers middels de ‘suicide doors’ eenvoudig instappen en een plekje met voldoende ruimte voor benen en hoofd vinden. Reken er alleen niet op dat je veel bagage in de i3 mee kunt nemen: de teller blijft steken op 260 liter, in een overigens mooi gevormde kofferbak. In de neus van de auto, die bedoeld is voor het opbergen van de laadapparatuur, kun je nog wat kleine spullen kwijt én je kunt natuurlijk de achterbank gebruiken voor het vervoeren van bagage. Een gezinsauto is het dus niet maar voor een één- of tweepersoons huishouden is de BMW i3 op het gebied van ruimte prima geschikt voor dagelijks gebruik.

De ruimte is niet het enige aspect waarop het binnenste van de elektrische Duitser verrast. De gebruikte materialen zijn namelijk zoals je die mag verwachten van een ‘groene’ auto: de accu’s bestaan voor een groot gedeelte uit koolstofvezel, in stoelen zitten gerecyclede frisdrankflessen verwerkt, de portieren bestaan deels uit bamboegras en de houten decoratiepanelen op het dashboard zijn van speciaal ecologisch geteeld bamboehout. Als je het zo leest, klinkt de BMW i3 misschien als een behoorlijk exotische auto en toch is het interieur een feest der herkenning voor mensen die bekend zijn met het merk. De gebruikte knoppen, de lay-out van het dashboard, de tellers en de iDrive console waarmee je de meeste functies van de auto bedient: het is allemaal zoals je gewend bent én van hoogwaardige kwaliteit. Wij vinden het dash van de BMW i3 bijzonder en goed afgewerkt.

Wie iemand van BMW spreekt over de i3, zal dus met klem te horen krijgen dat de auto is bedoeld als stadsauto of forensenauto en niét voor lange ritten. Dat BMW daarmee hun eigen product een beetje onderschat, daar komen we zo nog even op terug. De i3 voelt zich inderdaad als een vis in het water in de stad en tijdens woon-werkverkeer. De auto voelt solide, biedt een oase van rust en heeft de wendbaarheid van een ballerina. Er is eigenlijk maar één punt waarop de auto niét voelt als een 'normaal model'. Dit merk je wanneer je het gas loslaat. De BMW i3 remt dan sterk af en de wrijving die daarbij wordt gegenereerd, wordt gebruikt om de accu mee op te laden. Handig, maar het vergt een behoorlijke aanpassing in de manier waarop je remt en anticipeert. Voor de geoefende automobilist, went dit snel. Dan de actieradius. De BMW i3 moet ongeveer 130 kilometer op een volle accu kunnen afleggen. Ons testexemplaar had een 'range extender': een kleine benzinemotor die niets anders doet dan de accu op spanning houden wanneer gewenst. Hij kan worden ingeschakeld wanneer de accu minder dan 75% capaciteit heeft en zal automatisch in werking treden wanneer de reserve onder de 10% komt. De range extender drijft de auto niet aan en laadt de accu ook niet bij; hij houdt 'm eenvoudigweg op peil. Dit is de manier om toch lange(re) afstanden te overbruggen. Wij begonnen onze test met een rit van Rijswijk naar Amsterdam. Na ongeveer een kwartier rijden, konden wij de range extender inschakelen. Toen wij in Amsterdam arriveerden, hadden wij nog ruim 100 volelektrische kilometers over. De reden dat BMW zegt dat de i3 niet geschikt is voor lange ritten is omdat je op de snelweg de range extender op een gegeven ogenblik zult gaan gebruiken. Op dat moment produceer je dus toch een (beperkte) hoeveelheid vervuilende uitstoot en dat is niet de bedoeling. Dat je met de BMW i3 lange afstanden kúnt rijden, hebben wij ondervonden. Gemiddeld gezien produceert de BMW i3 Range Extender een CO2 uitstoot van 13 gram per kilometer, zeer gering dus. Maar nogmaals: je kunt ervoor kiezen om volelektrisch te blijven rijden.

Na een week rijden is duidelijk: de BMW i3 is een échte BMW. Hij rijdt comfortabel maar toch verrassend scherp, beschikt over de uitrusting en luxe die je gewend bent en voelt oerdegelijk. Het belangrijkste: de beloofde 130 elektrische kilometers zijn géén utopie. Wie gedoseerd rijdt en goed anticipeert, rijdt met gemak meer dan 110 kilometer. De range extender helpt je indien nodig aan een incidentele lange rit. Voor wie het zich afvraagt: de ervaring van elektrische power is aanwezig in de i3. Van 0-100 km/u in 7,9 seconden is een uitstekende score. Hoe goed de BMW i3 zich ook aan ons bewijst, er blijven enkele praktische bezwaren tegen het rijden in een elektrische auto wanneer je niet beschikt over een laadstation thuis of op het werk. Na een week rijden met de i3 blijkt dat er in en om Amsterdam weliswaar de hoogste dichtheid aan laadpunten is; het is nog niet genoeg. Veel laadpunten zijn bezet, andere blijken niet te bestaan en het vervelendste: veel punten, vooral in parkeergarages, worden bezet gehouden door niet-elektrische auto’s. Het moet een enorme bron van irritatie vormen voor de EV-rijder. Bij een beetje elektrische auto horen natuurlijk ook gadgets. BMW biedt deze in de vorm van een app en een online platform. Je kunt de accu- en laadstatus van de auto bijhouden, de auto vinden, ver- en ontgrendelen en zelfs alvast koelen of verwarmen.

Met een prijs van net geen 40.000 euro (zonder range extender 35k) is de BMW i3 erg interessant voor de zakelijke rijder. Temeer omdat de auto beschikt over alle luxe die je voor dit bedrag gewend bent. Elektrisch rijden is niet meer iets van de toekomst maar modellen als de BMW i3 bewijzen dat er zeker toekomstmuziek schuilt in het concept. Om de vraag uit de inleiding definitief te beantwoorden: Ja, dit is een échte BMW.

Tags: bmw, i3, elektrisch
Datum:  09.04.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
In de zakelijke markt is Ford goed vertegenwoordigd met onder andere de Focus, Mondeo en C-MAX: modellen die stuk voor stuk vaker worden geleased dan door particulieren worden aangeschaft. Die kiezen vaker voor een Ka of een Fiesta. Maar wat nu als je als particulier op zoek bent naar een gezinsauto? Dan kun je vanaf nu bij Ford terecht voor de B-MAX: een compacte maar ruime familie-auto op het ...
LEES MEER
Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied
Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied
De nieuwe Ford Fiesta is klaar en zal vanaf medio december bij de dealers staan. Ford heeft het uiterlijk licht aangescherpt maar belangrijker zijn de technische vernieuwingen die van de Fiesta één van de zuinigste en schoonste wagens in zijn klasse maakt.Meer dynamiek Wie naar de huidige Ford Fiesta kijkt, ziet waarschijnlijk een auto waarvan de styling zo nog jaren mee zou kunnen, om over het ...
LEES MEER
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Van een smeuïge nieuwe turbomotor of een dikke zes- of achtcilinder kijken de meeste mensen bij BMW niet meer op. Maar als wij u vertellen dat het Duitse merk onlangs een nieuwe, zuinige 1,6 liter viercilinder met 20% bijtelling heeft gelanceerd, hebben wij waarschijnlijk wél direct uw aandacht. Ondanks dat BMW al een aantal jaar veel aandacht besteedt aan het terugdringen van verbruik en ...
LEES MEER
Met de Suzuki Grand Vitara naar Zwitserland
Met de Suzuki Grand Vitara naar Zwitserland
SUV's zijn er sinds enkele jaren in alle soorten en maten. De slechte economische tijden treffen in autoland met name de grotere en duurdere modellen. SUV's zijn hierop natuurlijk geen uitzondering. Toch blijft de SUV voor een groot gedeelte zijn reputatie als statussymbool en zijn populariteit behouden. Suzuki was één van de eerste spelers in dit segment. De Grand Vitara, ooit een ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX