Menu

Autotest Lexus CT200H

Op het onderstel van de Toyota Auris wist Lexus drie jaar geleden een luxe antwoord te creëren op de Audi A3 en BMW 1-Serie. Geen makkelijke strijd, al werd het zelfs lastiger. Zo schoof Mercedes de A-Klasse vorig jaar richting het premium C-segment en datzelfde geldt voor Volvo met hun V40. Tijd voor verversing, tijd voor het plaatsen van de puntjes op de ‘i’. Lexus heeft de CT200H voorzien van een facelift en daar gingen wij mee op pad.

Zevenduizend stuks

De CT200H wist met zijn geavanceerde hybride-aandrijflijn uitstekend in te spelen op het Nederlandse belastingklimaat. Voor het geld van schamel dieseltje bij de concurrentie, reed je bij Lexus de showroom uit met een 136 pk sterke luxewagen die ook nog eens beschikte over een comfortabele automaat. Win-win en dat was ook zeker zichtbaar in de verkoopaantallen. Dik zevenduizend CT200H’s vonden in Nederland een eigenaar. Een ongekend hoog aantal voor een merk dat voorheen timide zijn werk deed.

‘Spindle grille’

Toch moest Lexus stevig aan het werk om de verkoopaantallen op peil te houden. Dat klinkt misschien wat overdreven, maar met keiharde en opkomende concurrentie uit onverwachte hoek een ware must. Om te beginnen schaafde Lexus de CT op designtechnisch gebied bij. De zogenaamde ‘Spindle’ grille, die twee jaar geleden zijn intrede deed op de GS, werd toegepast op het smallere front van de CT. Dit zorgt samen met de scherpere koplampen (LED techniek) voor een steviger front dat beter aansluit bij de rest van het gamma.

Aan de achterzijde zijn de optische veranderingen wat milder. Enkel de achterlichten kregen een ander design en de bumper werd met een aantal millimeters verlaagd. Niet schokkend, maar voldoende om ‘t ontwerp weer fris en modern te laten ogen. Het zijaanzicht wordt voortaan verfraaid door nieuwe 10 spaaks lichtmetalen wielen en een shark-fin antenne op het dak.

Rijkelijk uitgeruste Luxury Ine

Ons testexemplaar betrof de meest luxe CT die leverbaar is: de Luxury Line. Voorzien van een aantal opties als een speciale - zelfhelende - metallic lak en het altijd fabelachtig mooi klinkende Mark Levinson audiosysteem, heeft deze CT de dealer verlaten voor de prijs van € 38.370,-. Een zeer concurrerende prijs, gezien de standaard uitrusting. Als Luxury Line beschikt de CT namelijk over: Cruise- en climate control, lederen bekleding met stoelverwarming, automatische dimmende binnen- en buitenspiegels, keyless entry & start, full LED koplampen en een uitgebreid navigatiesysteem met WiFi functie. Daarnaast is-ie voorzien van 17 inch lichtmetalen wielen en een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen.

Opties waarmee Lexus de concurrentie bij voorbaat al ‘t nakijken geeft. Wie een 1-Serie, A3 of A-Klasse op deze manier wil aankleden, zal diep in de buidel moeten tasten. Enkel Volvo komt dan in de buurt, maar ontbeert in de 14% bijtellingklasse een automatische transmissie. Een aantrekkelijke optie die overblijft is overigens het pre-crash safetysytem, dat gekoppeld is aan adaptive cruise control. Een optie die ‘slechts’ elfhonderd euro moet kosten maar daarvoor een hoop actieve veiligheid en comfort terug geeft.

Subtiele maar merkbare veranderingen

Tijd om aan boord te stijgen. Na het openen van de deuren, is het meteen merkbaar dat Lexus hier subtiel heeft verfijnd. Het ‘deurgevoel’ is nóg meer solide geworden en ook het nieuwe multimedia/navigatiesysteem springt in ‘t oog. Deze bestaat nu uit een slank en chique gelijnd schermpje dat de plaats inneemt van een dik en log ogend exemplaar. Verder zien we het nieuwe Lexus-stuur dat eveneens debuteerde in de GS met daarachter een opnieuw ontworpen tellerunit. Deze bestaat uit een centraal geplaatste snelheidsmeter, een vermogens/toerenteller en een 4.2 inch groot LCD display. Die laatste showt naast een uitgebreide boardcomputer ook aanwijzingen van het navigatiesysteem.

Kwaliteits- en luxegevoel

Naast de hardwarematige veranderingen, is het met name de kwaliteit en verfijning die Lexus heeft aangescherpt. Zo zien we diverse lapjes leder op het dashboard en de middenconsole die het kwaliteits- en luxe gevoel verhogen. Een goede stap, al was de basis al uitstekend. Met name het materiaalgebruik van de brede middenconsole is opvallend mooi en wat ons betreft de maatstaf in dit segment. De afwerking van het interieur staat dan ook op een hoog niveau en het enige dat wij er op aan kunnen merken is het gebruik van de wat ouderwetse schakelaars van de richtingaanwijzer en ruitenwisserbediening. Tevens het ontbreken van een tip-functie (drie keer knipperen) is matig. Een GS of LS kent dit namelijk wel.

De zitpositie in de kleine Lexus is dik in orde. De bestuurdersstoel is over een breed bereik in te stellen en met name de sportieve rijders zullen de lage positionering zeker waarderen. In combinatie met het heerlijk in de hand liggende stuurwiel zorgt dit voor een uitgeruste zithouding die enkel tekort wordt gedaan door een iets te laag liggende armsteun in het deurpaneel. Ook bij de ‘oude’ CT een puntje van kritiek dat de Japanners niet hebben aangepast.

Niet de ruimste, maar ook niet de krapste

Door de lage positionering is de hoofdruimte voorin uitstekend en wordt het dynamische karakter extra onderstreept door het vrij hoge dashboard. Het overzicht heeft hier echter niets onder te lijden. De grove buitenspiegels zorgen voor een uitstekende blik naar achter terwijl een parkeerhulpcamera standaard is vanaf de Business Line. Achterin de kleine Lexus is het voor personen tot een lengte van 1.75 prima te doen. Ben je langer, dan zal je met een bestuurder- of passagier van gemiddelde lengte al vrij snel de knietjes moeten optrekken. De hoofdruimte is echter afdoende en ook het zitcomfort zelf is verre van oncomfortabel. Op het gebied van bagageruimte wist Lexus een mooi gemiddelde te scoren in vergelijking met zijn concurrenten. Zo slokt de CT200H in basis veertig liter meer op dan de V40 en is er slechts vijf liter verschil in het voordeel van de A3 Sportback. Enkel als de achterbank wordt neergeklapt zijn de verschillen het grootst. De achter de achterbank gesitueerde batterijen slokken dan minimaal tweehonderd liter bagageruime op wat de maximuminhoud brengt op net geen kuub.

Elektrisch uithoudingsvermogen

Met de sleutel in onze zak starten we het hybride hart in ‘t vooronder. Met 136 pk vermogen bleef dit gelukkig getrouwde koppel onveranderd. Na vertrek en het invoegen op de snelweg werd echter al snel duidelijk dat het karakter van dit stel is bijgeschaafd. Door diverse aanpassingen van de software brult de 1.8 benzinemotor een stuk minder zodra het vermogen wordt aangesproken. Hij klinkt nu wat beschaafder en de software lijkt zelfs versnellingen na te bootsen. Daarnaast werd het elektrische uithoudingsvermogen opgekrikt en springt de elektromotor bij gedurende tussenacceleraties op hogere snelheid. Techniek die we herkennen uit de Prius Plug-in en welke nu zijn weg heeft gevonden richting Lexus. Deze aanpassingen zorgen voor een zeer ontspannen en krachtige aandrijflijn, gezien het directe en forse koppel van de elektromotor. De 0-100 tijd volbrengt de CT in 10.3 seconden en enkel de topsnelheid van 180 km/u is wat mak.

Verschillende modi

Qua rijkarakter geeft Lexus je de mogelijkheid om deze te beïnvloeden. Middels een drive selector kan je kiezen uit diverse modi als ECO, Normal en Sport. In ECO mag het duidelijk zijn dat de 200H kalm te werkt gaat. De computer zorgt voor zoveel mogelijk elektrische kracht waardoor het verbruik in combinatie met een tragere gasrespons gegarandeerd zal dalen. Kies je voor Sport; dan gebruikt ‘ie zijn elektrische puf al power zoals het échte Lexus betaamt. Bij het intrappen van het gaspedaal, voel je a la minute de elektromotor een fikse duw geven terwijl de 1.8 benzinemotor sneller op toeren lijkt te komen. Een prettige modus die wel het verbruik van ECO en Normal, 1 op 23, naar 1 op 19 doet stijgen.

2.7 omwentelingen

Qua besturing blijft de CT200H één van de betere modellen uit de Lexus stal. Het is niet voor niets dat dit op de LFA de meest direct sturende Lexus is. Het stuurgevoel is scherp, direct en opvallend precies en de CT200H heeft daarnaast slechts 2.7 omwentelingen nodig van uiterst links naar uiterst rechts. Na de facelift is deze nog een standje beter geworden. De weerstand is verhoogd zonder in te hoeven boeten aan gevoel terwijl de auto ook een stuk adequater van richting lijkt de veranderen.

Volwassen onderstel

Toch zijn de grootste veranderingen te vinden onderhuids. Iets dat namelijk meteen opviel was het flink stugger geworden onderstel. Was de CT200H voorheen een prima allrounder; nu is-ie een stuk communicatiever en doet de afstelling zelfs denken aan dat van 1-Serie. Vrij stug, maar niet té. Zo is de respons van het wegdek uitstekend en is het niet zo erg dat de vullingen uit je kiezen verdwijnen. Een knap staaltje techniek aangezien de CT200H juist op de snelweg een stukje comfortabeler is geworden en drempels en glooiingen in het wegdek volwassener verwerkt.

Geen krimp, kraak of piepje

Bij het dynamisch berijden van de auto. overtuigt de Lexus dan ook met een zeer stabiel en tikkeltje uitdagend weggedrag. De neus duikt gretig naar binnen en mocht het echt teveel worden, dan corrigeert de achterzijde enige vorm van onderstuur. Bodyroll is aanwezig, maar over het algemeen overtuigt ‘ie met een vrij stijve carrosserie die bovendien geen krimp, kraak of piepje laat horen in het interieur. De auto is ontzettend stil en met name de isolatie van het onderstel is goed merkbaar.

Topper met 14% bijtelling

Lexus zet met deze aanpassingen de CT200H weer terug op de kaart. Het onderstel is scherper geworden zonder in te moeten leveren op comfort, terwijl het in- en exterieur een stap heeft genomen. Met name het binnenste is een zeer prettige ambiance om in te verblijven en misschien wel één van de mooiste interieurs in dit segment. De CT200H is nóg verfijnder dan voorheen en zal waarschijnlijk weer net zo’n succes worden als voorheen. Waarom?. Omdat de elektromotor meer puf kreeg is de uitstoot gedaald naar 88 gram. Voldoende om wederom in aanmerking te komen voor slechts 14% bijtelling. 

Tags: lexus, ct200h, test
Datum:  09.03.2014     Auteur:  Irwin Versteegh Gepost door:  Jan Schuring
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
In de zakelijke markt is Ford goed vertegenwoordigd met onder andere de Focus, Mondeo en C-MAX: modellen die stuk voor stuk vaker worden geleased dan door particulieren worden aangeschaft. Die kiezen vaker voor een Ka of een Fiesta. Maar wat nu als je als particulier op zoek bent naar een gezinsauto? Dan kun je vanaf nu bij Ford terecht voor de B-MAX: een compacte maar ruime familie-auto op het ...
LEES MEER
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Van een smeuïge nieuwe turbomotor of een dikke zes- of achtcilinder kijken de meeste mensen bij BMW niet meer op. Maar als wij u vertellen dat het Duitse merk onlangs een nieuwe, zuinige 1,6 liter viercilinder met 20% bijtelling heeft gelanceerd, hebben wij waarschijnlijk wél direct uw aandacht. Ondanks dat BMW al een aantal jaar veel aandacht besteedt aan het terugdringen van verbruik en ...
LEES MEER
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Als wij zeggen: “Toyota”, denkt u waarschijnlijk: zuinig, betrouwbaar, Prius, Yaris, enzovoort. Het hedendaagse Toyota staat inderdaad bekend als fabrikant van betrouwbare en technisch innovatieve familiewagens. Maar Toyota is meer dan dat. Zo is Toyota al decennia lang een grote naam in de internationale autosport en heeft het Japanse merk in het verleden met wagens als de Supra, ...
LEES MEER
Van Punto naar Ampera
Van Punto naar Ampera
De ervaring van twee jonge ondernemers met hun plug-in hybride Opel.Gerard en Bobby zijn ondernemers met een eigen marketingbureau en sinds kort de trotse bezitters van een Opel Ampera. AutovoorU bezocht het stel en vroeg hen naar hun ervaringen met deze plug-in hybride die voor veel mensen nog een relatief onbekende verschijning is.Een hele stap“Onze vorige auto was een Fiat Punto” ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX