Menu

Ford Fiesta – Autotest

De in 2008 geïntroduceerde Ford Fiesta was tot is de allerlaatste fase van zijn carrière ongekend populair. Hij was in maart 2017 zelfs nog de bestverkochte auto van Europa. Best opmerkelijk voor een bijna tien jaar oude auto die op het punt stond te worden vervangen. Hij was daardoor eerder uitverkocht dan aanvankelijk was voorspeld en veel klanten visten naast het net. Maar niet getreurd, want de compleet nieuwe Ford Fiesta is in alle opzichten een veel betere auto.

Dat er zo ontiegelijk veel Fiesta’s rondrijden, is natuurlijk niet voor niets. De compacte hatchback en tevens de bestverkochte Ford in Nederland combineert een aansprekend design met een goede bouwkwaliteit, een uitstekende prijs-waardeverhouding en heel fijne rijeigenschappen.

Succesvolle eigenschappen moet je niet veranderen, maar als we voor het eerst met de nieuwe Fiesta gaan rijden, blijkt dat er toch heel veel veranderd is.

Interieur

Laten we beginnen met het interieur: een wereld van verschil. Het drukke en onoverzichtelijke dashboard van de vorige generatie, met veel te veel knoppen en een piepklein, ver weggewerkt navigatieschermpje heeft plaatsgemaakt voor een strak en fraai ontworpen cockpit.

Centraal in het midden zien we een grote, rechtopstaande touchscreen die afhankelijk van de uitvoering toegang biedt tot het infotainmentsysteem Sync 3. Dit is wat ons betreft een van de beste in-car systemen van dit moment. Het werkt eenvoudig als een tablet, reageert onmiddellijk op veeg- en swipebewegingen en biedt een goede afleesbaarheid.

Verder is het aantal knoppen gehalveerd ten opzichte van het vorige model. Het dashboard en de deurpanelen zijn uitsluitend voorzien van fijne materialen die goed aanvoelen en hoogwaardig op het netvlies liggen.

Indrukwekkend rijgedrag

De rijeigenschappen van de vorige Fiesta waren al fantastisch, met een ongeëvenaard stuurgedrag in deze klasse. De nieuwe Fiesta stuurt zowaar nog fijner en nog preciezer, maar dan in combinatie met zó veel meer comfort.

Je ziet om je heen dat je in een compacte auto rijdt, maar verder voelt de Fiesta echt als een auto uit een klasse hoger. De demping, het geluidsniveau, de souplesse… Zo’n volwassen auto in het B-segment hebben wij nooit eerder gereden. Het is best indrukwekkend om te ervaren hoe veel beter de nieuwe Fiesta is ten opzichte van zijn voorganger, die voor hedendaagse maatstaven zelfs nog tot de beste in deze klasse behoort.

EcoBoost benzinemotor

Medebepalend voor het prettige rijgedrag is de 1.0 EcoBoost benzinemotor, die we al langer kennen en die in de afgelopen jaren vele prijzen gewonnen heeft. Deze driecilinder turbomotor is in de Fiesta leverbaar in verschillende vermogensvarianten. Voor deze test reden wij met de 140 pk sterke versie, waarmee de Fiesta goed voor de dag komt.

De motor is goed bij de les door het hoge koppel bij lage toeren, terwijl de paardenkrachten zich as oer in de toeren laten gelden. Dat zorgt voor een mooi lineaire acceleratie en rappe sprinttijden. Leuk voor de sportieve bestuurder, maar de meeste kopers hebben meer dan voldoende aan de 1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk die eveneens uitstekend presteren.

Verschillende karakters

De nieuwe Fiesta is iets breder en heeft een iets langere wielbasis wat zorgt voor iets meer ruimte voor inzittenden. De kofferbak is ook iets groter, maar veel scheelt het niet. Ook het exterieurdesign is afgezien van de achterklep erg van hetzelfde.

Ford heeft er wel voor gekozen om de verschillende uitvoeringen optisch nadrukkelijk van elkaar te laten onderscheiden. Het gamma omvat vijf uitvoeringen. Behalve de Trend (instapper) is er ook de luxere Titanium, de extra luxe Vignale, de ST-Line met een extra sportieve look en een verlaagde wielophanging en de Active met een iets hogere wielophanging de uitstraling van een compacte crossover.

Alle uitvoeringen hebben een andere grille. De eerste vier zijn per direct te bestellen, de Active komt begin 2018 op de markt evenals de écht sportieve Fiesta ST met een vermogen van 200 pk.

Packs en prijzen

De prijzen van de nieuwe Ford Fiesta beginnen bij 14.995 euro (inclusief 750 euro aankooppremie) voor de 3-deurs Trend. De Titanium is er vanaf 19.545 euro. Deze is tevens leverbaar in combinatie met verschillende optiepakketten met uitzonderlijk veel technologie voro een auto in dit segment.

Het Navigation Pack komt met een B&O audiosysteem (waarmee Ford een nieuwe samenwerking is aangegaan) en Sync 3 met ingebouwde navigatie, bluetooth, voice control, AppLink, Apple CarPlay en Android Auto.

Het Driver Assistance Pack 2 bestaat uit Active Park Assist, parkeersensoren vóór en achter, inklapbare buitenspiegels met instapverlichting en een achteruitrijcamera. Het Driver Assistance Pack 3 bestaat uit Pre Collision Assist met Distance Indication, Distance Alert en Adaptive Cruise Control.

Bron

Tags: ford, fiesta, prijs
Datum:  07.05.2017     Auteur:  Jan Schuring
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
Op de hybride C-Max is het nog even wachten maar de Focus Electric staat al bij een aantal speciaal geselecteerde dealers, daarmee is ook Ford op de kar van de elektrische motoren gesprongen. Tijd voor een geruisloze test.WAT IS DE RADIUS VAN ZO'N WAGEN? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De prangende vraag bij iedereen die je tegenkomt is de vraag naar de actieradius. Die bedraagt ...
LEES MEER
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
Om plezier te beleven in een Fiesta moet je niet direct naar zo’n vinnige ST grijpen, dat bewijst Ford met hun 100 pk sterke driecilinder turbo.Er zijn weinig auto’s waarbij er tijdens het rijden spontaan een glimlach op ons gezicht komt, en tegen onze verwachtingen in hoorde deze kleine hatchback daar ook bij. Ook de gewone Fiesta kreeg immers wat van dat magisch stof over zich dat Ford ook ...
LEES MEER
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
Een race red lak, 155 pk en achterwielaandrijving, beter kan het niet worden. En met een lengte van 6,70 meter en 2,78 meter hoog ook niet veel groter.De nieuwe Transit moet met een aangenamere cabine, zuinigere motoren en praktische opties Ford's belangen gaan verdedigen op de concurrentiële markt van echte bedrijfsvoertuigen. Wij trokken er enkele dagen op uit met hoogste en op één na ...
LEES MEER
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
In een goed jaar tijd heeft Ford haar bedrijfswagengamma een opfrisbeurt gegeven. Ook de personenwagenversies van die modellen genieten daarvan mee, waardoor we nu tegen een volledig nieuwe Tourneo Connect aankijken.Vorig jaar al lanceerde Ford de Transit Custom en de Transit Connect, dit jaar staat ook de Transit Courier op het programma. De 'Tourneo'-benaming staat sinds een aantal decennia ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
De officiële autoverkoopcijfers van augustus 2017 laten wederom zien dat het goed gaat met de autobranche. Volgens de BOVAG, RAI Vereniging en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie zijn er ...
Het aantal waterstofwagens in België kan je op twee handen tellen en toch lijkt Toyota te geloven in een rooskleurige toekomst voor hun versie, de Mirai. Gooit Toyota daarmee een bommetje in de ...
De hypercar van Aston Martin wordt meer en meer gekneed tot een vorm waar de ingenieurs blij mee zijn. De term 'vorm volgt functie' was daarbij nog nooit zo present. Tijdloos mooi kan je de Valkyrie ...
De rijken der aarde hebben weer een nieuw speeltje om op te kwijlen, want de SandRacer 500GT is officieel in productie gegaan in de Verenigde Arabische Emiraten. Denk Lykan HyperSport maar dan op ...
Audi heeft vandaag het doek gehaald van haar nieuwste luxesloep. De A8 wil nog eens de 'Vorsprung durch Technik' mobiliseren.Toen de A8 in 1994 de V8 opvolgde, creëerde Audi een erg vooruitstrevende ...
Dus jij vond dat de  Toyota C-HR nog niet genoeg uit een Japanse manga kwam gereden? Dan heeft Kuhl de oplossing voor je. Maken of kraken, deze creatie?Dat Japanners een andere smaak hebben op ...
Kennen we Mansory vooral van vulgair aangepakte supercars dan besefte de tuner uit Duitsland dat je een Bentley Mulsanne vooral subtiel onder handen moet nemen. Het resultaat? Spek naar onze bek.Een ...
Volvo gaat het vanaf 2019 anders aanpakken. Elke nieuwe Volvo die vanaf 2019 geïntroduceerd wordt, is voorzien van een elektromotor. Volvo neemt binnenkort dus definitief afscheid van Volvo-modellen ...
De in 2008 geïntroduceerde Ford Fiesta was tot is de allerlaatste fase van zijn carrière ongekend populair. Hij was in maart 2017 zelfs nog de bestverkochte auto van Europa. Best opmerkelijk voor ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX