Menu

Op pad met de nieuwe Mazda 3 met dikke diesel

In de jaren '90 had je die grappige Mazda 323 met zijn wegklappende koplampen. Toch zullen niet veel mensen aan dit model denken bij het horen van de naam Mazda 323. De 323 werd op het oog wat braver en zakte langzaam weg in de anonimiteit. Toen Mazda de eerste Mazda 3 lanceerde (als opvolger van de 323) kreeg de compacte Japanse middenklasser een boost. Toch gebeurde ook met de Mazda 3 hetzelfde als met zijn voorganger: van trendy werd-ie braaf en een tikkie saai. Wat op voorhand van deze test al vast stond, is dat de nieuwe Mazda 3 eenzelfde lot niet beschoren is.

De nieuwe Mazda 3 is overduidelijk geen doorontwikkeling meer van een vorig model. Mazda borduurt dan ook niet voort op het oude recept. Van Japans-sportief is de 3 omgetoverd in Europees-chique-sportief. Ik weet nog goed dat ik een buurman had met zo'n oude 323 met van die wegdraaiende koplampen. Ik was toen een jaar of tien en mijn buurman maakte steevast indruk op mij wanneer hij zijn lichten aan of uit zette. Voor het eerst in jaren voel ik weer begeerte bij het zien van Mazda's C-segment middenklasser. Wat is die nieuwe Mazda 3 een toffe bak geworden, zeg. Een stoere grille, lijnen die precies goed welven (dat is bij Mazda in het verleden wel eens anders geweest), een lekker dikke kont en een uitstraling die zowel luxe als sportief oogt. 

Ik reed in de dikste dieseluitvoering: de Mazda 3 SkyActiv-D 2.2 SKYLEASE+ met 150 pk.  Het is Mazda's ijzer in het vuur voor de zakelijke rijder want naast zijn smakelijke 150 pk kan-ie rekenen op 20% bijtelling. De nieuwprijs bedraagt 31.635 euro en - als het goed is - blijft er dan helemaal niets te wensen over.  Dat wilde ik natuurlijk uittesten.

Wat een heerlijke motor

Om met de motor te beginnen: dat je met 150 pk in een redelijk compacte hatchback voldoende bedeeld bent, zal geen verrassing heten. Toch wist deze motor te verrassen. Een heel klein beetje teleurstelling (de 2.2 liter diesel met 150 pk en 380 Nm blijkt meer een soepele atleet dan een krachtpatser) maakt al snel plaats voor waardering. Dit is met afstand een van de meest beschaafde diesels uit de middenklasse. Vanaf het moment van starten klinkt de krachtbron ingetogen; aangenaam zelfs. Het geluid blijft keurig op de achtergrond en je voelt werkelijk geen enkele trilling in de auto. Presteren doet-ie moeiteloos: van 0-100 km/u in 8.1 seconden en een top van 210 km/u. Daarmee is deze Mazda 3 serieus snel, maar de motor is zo ontzettend soepel dat je het haast niet zo ervaart. Een echte duw in de rug blijft achterwege maar de Japanner kachelt aan een stuk, haast lineair versnellend door. Wat een souplesse! Wat je ook doet met deze uitvoering, de motor lijkt te denken: 'best, doen we even'. Na een week rijden kwam het gemiddelde verbruik uit op 5.7 l. / 100 kilometer. Bij lange na niet zo zuinig als de wat al te optimistische fabrieksopgave (4.1 l. /100 km) maar desondanks een prima score. Met het lepelen van een 2.2 liter diesel in een C-segmenter gaat Mazda recht tegen de stroom in. Een 1.6'je is in dit segment eerder de norm, maar Mazda bewijst dat je voor een zuinige auto met lage bijtelling niet per se je heil moet zoeken in een kleine motor. De 2.2 diesel is zo sterk, dat-ie altijd reserves overhoudt.

Dus dit is 'Zoom-Zoom'

Zo'n heerlijke diesel verdient natuurlijk een een scherp sturende auto. Op dit punt, had ik geen enkele vrees. Mazda bewijst al jaren dat ze fijne stuurmanswagens kunnen bouwen en de 3 is op dat gebied gelukkig geen uitzondering. De handmatige zesbak laat zich heerlijk soepel en met korte slagen bedienen en de besturing is aangenaam zwaar. Mannelijk, zou ik haast zeggen. Een deel van Mazda's SKYACTIV-strategie, is het verlagen van het wagengewicht. Met 1.295 kg. is-ie desondanks 20 kg. zwaarder dan een Volkswagen Golf met 150 pk sterke 2.0 TDI. Het goede nieuws is dat je dit absoluut niet voelt. De auto is aangenaam strak geveerd (zonder oncomfortabel te zijn) en beweegt lichtvoetig. Dit is dus wat Mazda bedoelt met 'Zoom-Zoom'.

Begeerte

Als wij de vergelijking met zijn grootste rivaal, de Volkswagen Golf, nog even doortrekken: die is in vergelijkbare trim zo'n 3.000 euro duurder. De Mazda 3 is voor 31 mille van alle gemakken voorzien: cruise control, automatische airco, een navigatiesysteem (dat zich laat bedienen met knoppen en met een touch screen: waarom zien we dit niet vaker?), dikke lichtmetalen velgen, Bluetooth en moderne veiligheidsvoorzieningen zoals een automatisch noodremsysteem: het zit er allemaal op.

Wie Mazda kent, weet dat het niet verrassend is dat je voor een goede prijs een scherp sturende auto met een fijne motor en prima uitrusting krijgt. Maar nog niet eerder zag Mazda's compacte middenklasser er zo goed uit: van zijn scherp getekende buitenkant tot zijn aangenaam opgeruimde waar toch warme cockpit. De enige minpunten die ik kon vinden, betroffen het holle plastic op het stuur (precies daar waar je de knoppen aanraakt) en het wat fletse geluid van het audiosysteem. Verder: helemaal top. Begeerte: dat is waar het om draait en de Mazda 3 wekt dit, zeker met deze motor, bij mij op.

Tags: Mazda, Mazda 3
Datum:  09.23.2014     Auteur:  Mitchell van der Koelen
Autotest-Mitsubishi Outlander PHEV
Autotest-Mitsubishi Outlander PHEV
Het is als een slager waarvan de koteletjes al zijn verkocht op het moment dat de koe nog moet worden geslacht. Dat is wat de Nederlandse autojournalisten eind vorig jaar meemaakten. De Mitsubishi’s Outlander PHEV vlogen als malse biefstukjes over de toonbank, terwijl er nog geen journalist of toekomstige eigenaar in had gereden. Het potje genaamd subsidie deed zijn werk en voor ons ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX