Menu

Rij Impressie: Nissan Micra 1.2 DIG-S CVT

Als de onverwoestbare Toyota Starlet één gelijke kent, dan is dat wel de Nissan Micra. Een auto die onlosmakelijk verbonden is met het Japanse merk en vandaag de dag nog steeds mag rekenen op tevreden berijders en eigenaren. Drie jaar geleden introduceerde Nissan een nieuwe en deze is inmiddels gefacelift. AutovoorU ging er mee op pad en ging op zoek naar de verbeteringen.

Onze testauto was de meest begeerlijk uitvoering die er is. Een 1.2 DIG-S in Tekna trim die voor deze gelegenheid was uitgerust met een CVT automatische transmissie. € 18.450,-, maar afgeladen met goodies en luxe.

Om beter aan te sluiten Bij Nissan’s vernieuwingsdrang, kreeg de Micra een licht gewijzigde neus. Rondom het prominent aanwezige logo werd een ‘V’tje geplaatst en de koplampen kregen een moderner jasje. Tevens veranderde de grille en werd ook de achterkant gewijzigd. Daar zien we LED achterlichten en een ietwat andere bumper. Prima updates die de Micra weer terug op de kaart plaatsen qua design.

Daar blijft het echter niet bij: naast de designtechnische wijzigingen, levert Nissan voortaan ook een reeks nieuwe en frisse kleuren. Met name het Pacific Blue staat de dappere Micra goed en geeft de auto een chique tintje. Nieuw ontworpen 15 of 16 inch wielen zijn tevens een optie.

Bij het plaatsnemen achter het stuur is ‘t meteen voel- en zichtbaar dat deze facelift de Micra geen windeieren heeft gelegd. Speciaal voor de Europese klandizie heeft Nissan opnieuw gekeken naar het materiaalgebruik en de afwerking. Resultaat? Een vele malen netter, chiquer en degelijker in elkaar stekend geheel dat prima aansluit bij het exterieur. Climate control, cruise control of een uitstekend multimediasysteem: alles is aanwezig en verpakt in een aantrekkelijk jasje.

Met name de deurpanelen hebben een fikse update gekregen. Deze ogen beter en steken voor het gevoel en stuk degelijker in elkaar. Fijn, want als de Micra iets is, dan is ‘t wel degelijk. Dit geldt ook voor het verder fijngeslepen onderstel. Was de non-facelift Micra eerder een goedmoedige stadsrakker: met deze wil je scheuren. Nissan heeft duidelijk gekozen voor een straffere en directere afstelling en dat resulteert in een uiterst vermakelijke handling.

Het sturen gaat direct en met vrij veel gevoel, terwijl de carrosserie beduidend minder overhelt. Het onderstel verwerkt oneffenheden een stuk communicatiever, maar drempels neemt ‘ie nog steeds met verve. Het is zowaar leuk om rond te scheuren in een Micra en de zeer kleine draaicirkel helpt hier zeker aan mee en is handig bij het parkeren.

Motorisch zorgt een 80 pk sterke 1.2 driecilinder voor voortstuwing. Een zuinig blokje dat de Micra helpt aan adequate prestaties. Hij sprint in 13.7 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid bedraagt een keurige 170 km/u. Het verbruik blijft steken bij 1 op 20 wat in de praktijk vrij gemakkelijk behaald kan worden.

Voor onze rij-impressie kozen wij echter voor de achttien pk sterkere DIG-S. Exact dezelfde motor, alleen krijgt ‘ie nu extra kracht van een compressor. Het koppel ging omhoog van 110 naar 145 Nm waardoor de Micra DIG-S de 0-100 sprint aflegt in 11.3 seconden. De topsnelheid nam toe met 10 km/u tot 180. Gezien het segment auto zeer vlotte cijfers die Nissan combineert met een lager verbruik van 1 op 23.3.

Meteen na het wegrijden is het duidelijk dat dit een fel bakkie is. De combinatie van een CVT automaat en de bijna 100 pk sterke motor is een gouden koppel dat te allen tijde adequaat reageert. Sterker nog: hij nodigt uit! Een sprintje bij het stoplicht is tot 80 km/u een waar feest en zelfs op de snelweg is het meer dan prima meekomen. De wegligging is op dat moment solide en enkel het lawaaierige karakter is dan noemenswaardig.

Nissan is er in geslaagd om de Micra dusdanig bij te punten dat we met recht mogen spreken van een succesverhaal. Waar de oude Micra eerder lief dan stout was, daagt de nieuwe je regelrecht uit en zorgen de optische verfraaiingen en verbeteringen voor een beter totaalpakket. Gelukkig veranderde Nissan echter niet zijn prijs. Oke, een klein beetje dan want Micra rijden kan vanaf € 11,390,- en dat is € 400,- meer dan voorheen.

Datum:  09.04.2014     Auteur:  Irwin Versteegh Gepost door:  Jan Schuring
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
In de zakelijke markt is Ford goed vertegenwoordigd met onder andere de Focus, Mondeo en C-MAX: modellen die stuk voor stuk vaker worden geleased dan door particulieren worden aangeschaft. Die kiezen vaker voor een Ka of een Fiesta. Maar wat nu als je als particulier op zoek bent naar een gezinsauto? Dan kun je vanaf nu bij Ford terecht voor de B-MAX: een compacte maar ruime familie-auto op het ...
LEES MEER
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Van een smeuïge nieuwe turbomotor of een dikke zes- of achtcilinder kijken de meeste mensen bij BMW niet meer op. Maar als wij u vertellen dat het Duitse merk onlangs een nieuwe, zuinige 1,6 liter viercilinder met 20% bijtelling heeft gelanceerd, hebben wij waarschijnlijk wél direct uw aandacht. Ondanks dat BMW al een aantal jaar veel aandacht besteedt aan het terugdringen van verbruik en ...
LEES MEER
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Als wij zeggen: “Toyota”, denkt u waarschijnlijk: zuinig, betrouwbaar, Prius, Yaris, enzovoort. Het hedendaagse Toyota staat inderdaad bekend als fabrikant van betrouwbare en technisch innovatieve familiewagens. Maar Toyota is meer dan dat. Zo is Toyota al decennia lang een grote naam in de internationale autosport en heeft het Japanse merk in het verleden met wagens als de Supra, ...
LEES MEER
Van Punto naar Ampera
Van Punto naar Ampera
De ervaring van twee jonge ondernemers met hun plug-in hybride Opel.Gerard en Bobby zijn ondernemers met een eigen marketingbureau en sinds kort de trotse bezitters van een Opel Ampera. AutovoorU bezocht het stel en vroeg hen naar hun ervaringen met deze plug-in hybride die voor veel mensen nog een relatief onbekende verschijning is.Een hele stap“Onze vorige auto was een Fiat Punto” ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX