Menu

RIJTEST: AUDI A4 ALLROAD (2016)

Een nieuwe generatie A4 vraagt om een nieuwe A4 Allroad, al zijn de verschillen met de Avant op het eerste zicht misschien even groot als die met de vorige generatie.

Maar schijn bedriegt, want voor de extra centen die je neertelt krijg je een setje grotere wielen, de onontbeerlijke zwarte accenten op de wielbogen en onder de achterbumper en de standaard dubbele uitlaten. Zo'n A4 Allroad staat natuurlijk ook een stukje hoger op zijn poten, 3,4 cm extra om precies te zijn.

ULTRATOP

Die hogere bodemvrijheid van in totaal 17 cm is het topje van de ijsberg als het gaat over de offroadcapaciteiten van deze A4 Allroad. Het model krijgt in al zijn varianten standaard Quattro vierwielaandrijving ter beschikking, terwijl bij deze 2.0 TFSI nog een stapje verder gegaan wordt met de Ultra-ophanging. Het Torsen-differentieel werd behouden, maar het nieuwe systeem werkt met twee koppelingen die op verzoek van de software worden ingeschakeld.Het gaat om een elektromechanische meerplatenkoppeling tussen versnellingsbak en centrale as en een scheidingskoppeling in het achterste differentieel. Nut van dit alles? Het systeem werkt alleen als het nodig is, waardoor op brandstof bespaard kan worden.

Brandstofbesparing is een mooi woord bij deze 2.0 TFSI met 252 pk. Toch bevestigt de praktijk de mooie belofte, want de A4 Allroad blijkt over het hele traject slechts 7,8 l/100 km te verbruiken. Geen slecht gegeven voor een versie met dit vermogen en deze technische opbouw. Met zo'n 252 pk uit de geblazen tweeliter is accelereren een plezier, ook al wordt hij qua prestaties nog afgedroogd door de zwaardere drieliter V6 diesels. Maar nu de fiscaliteit stilaan wat minder in het voordeel van die diesels uitdraait, kan je je wel wat extra plezier permitteren met deze benzine.

Interieursgewijs is er nog minder nieuws te melden dan bij het uiterlijk, bekeken ten opzichte van de A4 Avant. Niet abnormaal dat Audi het interieur van de break gewoon overneemt, want de afwerking ervan is op topniveau. We ervaarden het brede digitale scherm waarop de tellers worden weergegeven en zagen ook dat Audi wat knopjes voor offroadrijden toevoegde aan de middentunnel. Vooral het Hill Descent Control is daarbij aanwezig.

BIJNA PNEUMATISCH

Het iets hogere zwaartepunt heeft weinig effect op het rijcomfort van de wagen. Zeker met de optionele adaptieve ophanging (1.168 euro) waarbij je kan kiezen tussen dynamische, eco, comfortabele of offroadrijeigenschappen vind je zeker een instelling die jou past. Vind je ze niet, is er nog altijd de Individual modus om je eigen wensen bij in te geven. In comfortstand zou je bijna denken met een pneumatische ophanging onderweg te zijn, nochtans blijft die gereserveerd voor de A6 Allroad en de Q7. Een enkeling kan zaniken over rolneigingen van de kas die iets meer aanwezig zijn, al blijft het allemaal binnen de perken.

VINGER OP DE KNIP

Zo'n Audi is nog steeds niet van de goedkoopste, en dat geldt zeker voor de A4 Allroad. Voor minder dan 44.275 euro rij je hem niet naar buiten bij je Audi-dealer, en wil je wat opties dan mag je daar nog een hele zak centen bijtellen. Naar concurrentie kijk je vooral in eigen huis, waar de Volkswagen Passat in Alltrack-trainingspak staat te wachten op een sparring partner. De Volvo V60 Cross Country is het Zweedse antwoord op deze Audi, maar die V60 is fin de carrière en dat merk je vooral in het interieur.

CONCLUSIE

De Audi A4 Allroad verliest de kwaliteiten van de A4 Avant niet uit het oog. Hij voegt er nog een tikkeltje zin voor avontuur aan toe, al is nog maar de vraag of je op die roep zal ingaan als chauffeur. Blijft dat de verhoogde bodemvrijheid en de Quattro-aandrijving voor dat extra streepje zekerheid zorgen als je op vakantie in de Ardennen trekt. Al let je best wel op je portefeuille bij het bekijken van de optielijst als je die reis nog wil kunnen betalen.

www.autofans.be

Datum:  10.12.2016     Auteur:  Hugo Alvares
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
Autotest Ford Focus B-MAX 1.0 EcoBoost Titanium
In de zakelijke markt is Ford goed vertegenwoordigd met onder andere de Focus, Mondeo en C-MAX: modellen die stuk voor stuk vaker worden geleased dan door particulieren worden aangeschaft. Die kiezen vaker voor een Ka of een Fiesta. Maar wat nu als je als particulier op zoek bent naar een gezinsauto? Dan kun je vanaf nu bij Ford terecht voor de B-MAX: een compacte maar ruime familie-auto op het ...
LEES MEER
Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied
Nieuwe Ford Fiesta maakt indruk op technisch gebied
De nieuwe Ford Fiesta is klaar en zal vanaf medio december bij de dealers staan. Ford heeft het uiterlijk licht aangescherpt maar belangrijker zijn de technische vernieuwingen die van de Fiesta één van de zuinigste en schoonste wagens in zijn klasse maakt.Meer dynamiek Wie naar de huidige Ford Fiesta kijkt, ziet waarschijnlijk een auto waarvan de styling zo nog jaren mee zou kunnen, om over het ...
LEES MEER
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Autotest BMW 114i: 20% bijtelling, 100% BMW?
Van een smeuïge nieuwe turbomotor of een dikke zes- of achtcilinder kijken de meeste mensen bij BMW niet meer op. Maar als wij u vertellen dat het Duitse merk onlangs een nieuwe, zuinige 1,6 liter viercilinder met 20% bijtelling heeft gelanceerd, hebben wij waarschijnlijk wél direct uw aandacht. Ondanks dat BMW al een aantal jaar veel aandacht besteedt aan het terugdringen van verbruik en ...
LEES MEER
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Autotest Toyota GT86 – Eén doel.
Als wij zeggen: “Toyota”, denkt u waarschijnlijk: zuinig, betrouwbaar, Prius, Yaris, enzovoort. Het hedendaagse Toyota staat inderdaad bekend als fabrikant van betrouwbare en technisch innovatieve familiewagens. Maar Toyota is meer dan dat. Zo is Toyota al decennia lang een grote naam in de internationale autosport en heeft het Japanse merk in het verleden met wagens als de Supra, ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX