Menu

BMW M4 Coupé

Als er één auto geen introductie behoeft is het wel de nieuwe M3. Behalve dan dat BMW in al hun wijsheid de auto die hun gamma definieert van een nieuwe naam heeft voorzien. In de spreadsheets van de marketing afdeling bleek dat consumenten tot 2,73% meer willen betalen voor een coupé met een typenaam waar een hogere positionering uit blijkt. Als de BMW Group over 2014 weer een recordwinst laat zien, komt dat voor het grootste deel door de introductie van de naam 4-serie.

De auto waar iedere BMW rijder ‘s-nachts van droomt heet tegenwoordig dus M4. De M3 is overigens niet van het toneel verdwenen, maar dat typeplaatje wordt alleen nog maar op sedans geplakt.

Twinpower Turbo!

De motor is letterlijk het kloppende hart van elk BMW M-model en dat geldt ook voor de nieuwe M4 en M3. De 3,0 liter grote zescilinder is uitgerust met turbo’s, “High Precision Injection”, VALVETRONIC (variabele kleptiming) en dubbele VANOS (continu variabele nokkenastiming). Het allermooiste is wellicht nog wel dat het blok ondanks de turbo’s nog steeds een maximumtoerental van 7,600 rpm haalt. De V8 van de E92 M3 draait iets hogere toerentallen, maar een kniesoor die daarop let.

Het maximale vermogen is maar licht gestegen: 431 pk, maar het koppel kreeg een flinke boost. De 550 Nm koppel zijn bovendien ook nog eens over praktisch het hele toerengebied te bereiken (1.800 tot 5.390 t.p.m). Het maakt de zes-in-lijn minder racy, maar voor de dagelijkse praktijk veel prettiger te rijden en bovendien sneller. Ook op het circuit draait de M4 sneller zijn rondjes, op het circuit van Portimao scheelt het zelfs 4,5 seconden.

De 0-100 gaat met de optionele M Double Clutch Drivelogic zevenversnellingsbak met launch control in 4,1 seconden. Dat is als het lukt om deze te activeren (zucht) en als je niet onbedoeld de Smokey Burnout-functie inschakelt. Die functie doet exact wat jouw bandenleverancier vurig hoopt: volle acceleratie met “enige wielspin en dus rokende banden”.

Maarrrr geen kippenvel

Mijn klacht over de laatste generatie M5 was dat ik het motorgeluid niet heel bijzonder vond. Bij de M4 is dat ook weer zo, alhoewel de zes-in-lijn iets meer karakter vertoont dan de V8 uit de M5. Wellicht is het ook goed om toe te lichten waarom het geluid bij sportieve auto’s zo belangrijk is. Als we heel eerlijk zijn, echt bloedeerlijk, dan moeten we concluderen dat je in heel veel gevallen het snelheidspotentieel niet kan benutten. Gisteren nog hoorde ik, lang voordat ik hem zag, een C63 AMG door de stad blaffen. Hard reed de beste man niet, maar ook bij lage toerentallen en halfgas klinkt een AMG indrukwekkend. Dat is exact wat je mist in de M4, het motorblok wordt pas echt leuk als je de zescilinder richting de rode lijn jaagt.

Onderin klinkt de TwinPower turbo een beetje als de dikke diesels van BMW, daar gebruiken ze namelijk ook het hifi-systeem om een interessanter motorgeluid te creëren. Ik weet niet wiens kleinzoon uit de raad van bestuur bij BMW een Playstation heeft, maar het lijkt me niet onverstandig om hem eea uit te leggen. Als we ingeblikt motorgeluid willen horen, dan geven we geen 100.000+ euro aan een auto uit, maar halen we voor 2 mille een hifi-set + spelcomputer. Om nog een beetje op positieve noot te eindigen: met ramen open hoor je al veel meer van het uitlaatgeluid. Degene die dus een M4 Cabriolet op hun shortlist hebben staan kunnen meer gaan genieten van de snerp uit de uitlaat, die in de dichte versies niet tot het interieur doordringt.

Zuipt als een tempelier bij goed gebruik
Een puber is er niks bij. Geheel representatief voor normaal dagelijks gebruik is een speelsessie in en om Portimao niet, maar de tankinhoud liep sneller leeg dan toen ik een paar sessies 0-315 km/u in een RS6 deed. Bij constante snelheid gaat het allemaal nog wel, maar zodra je de M4 gebruikt waarvoor die bedacht is, loopt de brandstof nog net niet letterlijk de spuigaten uit. BMW zelf omschrijft het drinkgedrag overigens als volgt: ”De nieuwe krachtbron blinkt ook uit door zijn bescheiden brandstofverbruik: 8,3 l/100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 194 g/km. Deze cijfers zijn meer dan 25 procent gunstiger dan die van de vorige BMW M3.”

Als je geen lid bent van de Club van 90, ga je daar in ieder geval niet in de buurt komen. Het dubbele lijkt er al meer op.

Technologie

Van deze vaandeldragers voor BMW mag je ook op technologisch gebied één en ander verwachten en dat wordt ook waar gemaakt. Zo zijn de M3 en M4 door gebruik van lichte materialen zo’n 80 kilogram lichter dan hun voorgangers. Ook de M3 sedan krijgt deze generatie een dak van carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP), voor de M4 geldt dat zijn voorganger dat al had. Het ziet er niet alleen gaaf uit, maar zorgt ook voor gewichtsbesparing op een belangrijk punt van de auto en helpt daarmee het zwaartepunt te verlagen.

Dat is niet de enige plek waar CFRP wordt gebruikt, ook de cardanas naar de achteras is ervan gemaakt. Daardoor is de as 40% lichter geworden, wat ook weer tot een snellere respons van de aandrijflijn leidt. Het laatste onderdeel van CFRP is de veerpootbrug, die zowel stijf alsmede het liefst niet te zwaar moet zijn.

Voor onderstel en carrosseriedelen is op veel punten gebruik gemaakt van aluminium. Het wordt te saai om alle aluminium delen te benoemen, maar de control arms in de wielophanging zijn van gesmeed aluminium. Dat scheelt zo’n 3 kilogram ten opzichte van de vorige M3 E92 coupe. Totaal is de M4 ongeveer 80 kilogram lichter geworden.

Op het gebied van aerodynamica profiteert de M4 ook van de talloze mooie dingen die BMW de laatste tijd heeft verzonnen. De Air Curtains M kieuwen met geïntegreerde Air Breathers reduceren turbulentie bij de voorwielen. De inkomende luchtstroom voor de oliekoeler creëert een venturi effect en genereert daarmee meer downforce bij de voorwielen. De spiegels met het zwevende/ loze bovenste pootje zijn er niet voor de show, maar dat zorgt weer voor minder luchtweerstand.

Een echte M en dus een echte sper

De BMW M3 Sedan en de BMW M4 Coupé zijn uitgerust met het Active M Differential – een elektronisch aangestuurd limited-slip differentieel. Het sper kan volledig (100%) blokkeren of juist helemaal niet (0%). De elektronica bepaalt dat voor je en dit werkt fantastisch.

Kunnen we nog wat instellen?
Dat kan zeker. Het onderstel, stuurgevoel, gasrespons, schakelgedrag en het ESP. Gelukkig geeft BMW je ook nog twee knoppen op het stuur, gelabeld M1 en M2. Die kan je weer koppelen aan jouw ideale configuratie. Ook hier kan ik weer kort over zijn: zo wil je dit hebben.

De enige onzinnige optie is die om het schakelprogramma te kiezen. Bij een bak met dubbele koppeling zoals de M4 heeft, kun je naadloos schakelen. Dat is supersnel en efficiënt, maar in de heftigste stand laat de software de koppeling klappen. Het is duidelijk te horen door het bandengepiep bij opschakelen. Dat is op zich ook grappig, maar als het ESP aanstaat of half uit (MDM stand) dan grijpt het ESP op sommige momenten in en houdt de auto in. Dat is dan zelfs dus langzamer en dan wordt het nog meer een gimmick dan het al was.

Conclusie, prijzen, concurrentie

Mercedes-Benz heeft net de C-klasse vervangen, maar een nieuwe AMG versie is nog niet aangekondigd. Audi heeft nog de RS4 en RS5, maar die gaan beiden al weer wat langer mee. Kortom: BMW heeft min of meer het rijk alleen in het segment. Ook de prijs is dankzij de vooral op papier gedaalde CO2-uitstoot ook relatief vriendelijk: de M3 sedan is er vanaf € 104.000,- en voor de M4 coupe moet je minimaal € 105.000,- meenemen.

Bron

Tags: bmw, m4, rijtest
Datum:  05.20.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: BMW M6 GRAN COUPE (2013)
RIJTEST: BMW M6 GRAN COUPE (2013)
In een wereld van excessen gedijt de BMW M6 Gran Coupe wonderwel. Een wiskundig meesterwerk met vier plaatsen dat elke vorm van graviteit tart. Je bloedsnel door het plebiaans landschap begeven deed je nog nooit zo luxueus.Een M6 Gran Coupe (GC) heeft geen enkel bestaansrecht in de ware zin van die M-badge achterop. BMW geeft dan ook toe dat het een prestigeproject is. De M6 GC is een wagen die ...
LEES MEER
Test BMW Z4 18i sDrive
Test BMW Z4 18i sDrive
Wie het onderscheid tussen de nieuwe Z4 en zijn voorganger wil herkennen moet beschikken over kennersblik. De Beierse ontwerpers zijn kennelijk nog zo tevreden met het voorgaande model dat naast een lichte opfrissing van het dynamische lijnenspel de wijzigingen beperkt zijn gebleven.  Zo werden de koplampen van LED-dagrijdverlichting voorzien en de ventilatieroosters kregen een zilveren ...
LEES MEER
INTERNATIONALE PERS TEST BMW I3 IN AMSTERDAM
INTERNATIONALE PERS TEST BMW I3 IN AMSTERDAM
Nederland heeft een voortrekkersrol als het gaat om het stimuleren van elektrische mobiliteit. Daarom heeft BMW ons land uitgekozen voor de internationale introductie van de elektrisch aangedreven BMW i3.De BMW i3 is het eerste model van BMW dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de ...
LEES MEER
Nederlandse BMW i3-rijder deelt zijn ervaringen
Nederlandse BMW i3-rijder deelt zijn ervaringen
Steven werd elektrisch geboren op 14 februari 2014 met de levering van zijn BMW i3. Hij vertelt over zijn liefde voor de auto en elektrisch rijden.Na 1.600 kilometer in een week te hebben afgelegd, waarvan 1.230 km volledig elektrisch waren, moet Steven concluderen dat BMW een goede auto heeft geleverd. De prestaties, de actieradius en de accu zijn allemaal prima.Het gaat hem hier niet om de ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX