Menu

Kan iedereen straks een stukje Chrysler kopen?

Chrysler verdween in 2007 van de beurs, maar maakte vannacht bekend dat het de eerste stappen heeft gezet om er een rentree te maken. Een opmerkelijke actie tegen de zin van grootaandeelhouder Fiat, uitgewerkt door een machtige vakbond in Detroit.

Alles is voor Fiat

De Fiat Group heeft momenteel 58,5 procent van Chrysler in handen en diens CEO, Sergio Marchionne, doet er alles aan om het aandeel in het bedrijf -dat hij in 2009 inlijfde en van de ondergang wist te redden- te vergroten. Fiat wil ALLES in handen krijgen. Dus waarom gaat het bedrijf dan (deels) naar de beurs?

De dwarsliggers

Dit is het werk van United Auto Workers (UAW). Deze vakbond bezit 41,5 procent van Chrysler en is al maanden met Fiat aan het onderhandelen over een overname. Maar de bond heeft geld nodig, aangezien ze de pensioenen van 115.000(!)ex-werknemers moeten ophoesten, en laat Chrysler nu net sinds lange tijd strakke verkoopresultaten neerzetten. Vorige maand wist het Chrysler-concern (Dodge, Jeep, RAM) 165.552 auto’s te verkopen, 12 procent meer dan in augustus 2012 en het hoogste aantal in augustus sinds 2007. Ergo, tijd voor UAW om een deel van de aandelen naar de beurs te brengen en een IPO in te dienen. Chrysler is immers booming.

Dit kán natuurlijk gedaan zijn om Marchionne in zijn hemd trui te zetten, want volgens deNew York Times is Marchionne absoluut niet blij met een beursgang. Fiat wil gewoon 100 procent van de aandelen, toegang krijgen tot Chryslers enorme cashvoorraad, de twee bedrijven verder integreren en kosten naar beneden brengen. Als Chrysler naar de beurs gaat is zulks voor Fiat veel minder interessant. Heck, er wordt zelfs gesproken over een rupturevan de Fiat/Chrysler-samenwerking.

Fiat zegt dat het aandeel van de vakbond 3 miljard dollar waard is, maar laatstgenoemde is het daar niet mee eens en wil meer. Daar valt wat voor te zeggen, aldus professor Harley Shaiken aan de universiteit van Californië: “The union took a very high risk when it accepted shares in a bankrupt company four years ago to cover health care for retirees. Now they want to share in Chrysler’s success.”

Wordt het een beursgang die de relatie tussen Fiat & Chrysler onder druk zet, of zijn dit louter onderhandelingstechnieken van een extreem machtige vakbond om ook de laatste euro’s uit Marchionne te krijgen? Chrysler is al eventjes de kurk waar het tanende Fiat op drijft (Fiat Europa draaide €98 mln verlies in het laatste kwartaal) dus laatstgenoemde is er alles aan gelegen om Chrysler ‘heel’ te houden. Wordt vervolgd.

Bron

Tags: Chrysler, Fiat
Datum:  09.25.2013     Gepost door:  Jan Schuring
Chrysler 300C SRT-8 AMG
Chrysler 300C SRT-8 AMG
Oer-Amerikaans, ongecompliceerd sterk en makkelijk met onderhoud. Toch toont deze Chrysler 300C SRT-8 wel heel veel verwantschap met Mercedes.Duitsers en Amerikanen verschillen helemaal niet zo erg, vooral de verpakking is anders. Zeker als het om auto’s gaat. Zwaar, veel te veel power onder de motorkap en een vrij sterke V8-voorkeur. In het geval van de snelste Chrysler 300C: een 6,1 liter ...
LEES MEER
Chrysler Dart: Vergeten Concept Car (1956)
Chrysler Dart: Vergeten Concept Car (1956)
De meesten van jullie zullen bij de naam Dart denken aan de nieuwbakken Dodge-creatie, maar wist je dat het Chrysler-concern al meer dan een halve eeuw geleden een Dart introduceerde?Aerodynamica, dat was waar het om draaide in de jaren ’50. De bekendste voortvloeisels van het streven naar een zo gestroomlijnd mogelijke auto in een tijd waarin windtunnels op volle grootte nog geen ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX