Menu

Chrysler 300C SRT-8

De Chrysler 300C is één van de meest uitgesproken vormgegeven auto’s die momenteel geproduceerd worden. Je vindt ‘m fantastisch of je vindt ‘m afschuwelijk, het lijkt wel alsof er niks tussenin zit. Ik vind ‘m prachtig, mijn vriendin vindt ‘m lelijk. De buurvrouw vindt ‘m fantastisch en haar vriend vindt het helemaal niks. Ik heb nog nooit iemand “het doet me niks” horen zeggen over de 300C, de uitgesproken vormgeving zorgt voor uitgesproken meningen. Maar dat is goed, want 13-in-een-dozijn auto’s rijden er al genoeg rond.

Ondanks -of dankzij- zijn uiterlijk lijkt de 300C een groot success. Je ziet ze vrij veel rijden, en volgens mij zijn ze met name in de lease erg populair. En als taxi doen ze het ook goed. Altijd leuk voor ontzettend spitsvondige grapjes, maar populariteit als taxi betekent doorgaans twee zaken: betrouwbaar en financieel aantrekkelijk. Over de betrouwbaarheid heb ik geen gegevens voorhanden, maar dat ie financieel aantrekkelijk is staat buiten kijf.

Nieuwprijs van de 300C varieert van ongeveer 46.000 euro voor de zes cilinder benzine tot ongeveer 84.000 euro voor de acht cilinder SRT-8. Dieselen kan in één variant, namelijk de 3.0 CRD V6 uit het Mercedes magazijn voor slechts een kleine 50.000 euro. Voor dat geld krijg je geheel in Amerikaanse stijl een hoop auto. De sedan is vijf meter lang, slechts zes centimeter korter dan een Mercedes S-Klasse. Binnenin is die lengte ondanks de enorme neus onder de lange motorkap goed besteed. Beenruimte voorin zowel als achterin is ruim voldoende, net zoals de hoofdruimte. De bagageruimte is iets kleiner dan die van een Mercedes E-Klasse maar er kan met meer dan 500 liter nog genoeg in, en mijns inziens is met de extra ruimte in het interieur een goede afweging gemaakt. Mocht je meer ruimte nodig hebben voor bagage dan is er altijd nog de 300C Touring.

Vergeleken met BMW en Audi geldt eigenlijk hetzelfde. Simpel gesteld rijd je die merken met 2 cilinders minder en minder ruimte voor hetzelfde geld. En vergeleken met bijvoorbeeld de Renault Laguna of Ford Mondeo is het weer een stukje duurder, maar bij die auto’s heb je toch wat meer een doorsnee gevoel wat de vier cilinders niet overstijgt. Niks mis mee natuurlijk, maar als je net dat beetje meer auto wilt en niet al te veel meer wilt betalen dan is de 300C een mooi compromis tussen de ‘burgerbakken’ en de ‘proletenbakken’.

Dat de 300C op het voormalige W210 Mercedes-Benz E-Klasse platform is gebouwd is een bijkomend voordeel. Oude techniek wellicht, maar wel beproefd. De W210 gold als een veilige en betrouwbare auto, en als de laatste echte Mercedes tank. Dankzij de samenwerking tussen Daimler en Chrysler -het twijfelachtige geesteskindje van Jürgen Schrempp- heeft Chrysler zich tegoed kunnen doen aan Europese autotechniek, iets waar ze dankbaar van gebruik gemaakt hebben getuige oa. de Mercedes V6 diesel in de zelfontbranderserie.

Zonder enige onderbouwing durf ik te stellen dat de 300C 3.0 CRD de beste waarde voor je geld biedt, maar we zijn het natuurlijk aan onze stand (en bezoekers) verplicht om in het topmodel te rijden. Dus kom maar door met die 300C SRT-8.

SRT-8 staat voor Street & Racing Technology en V8, wat je kunt vergelijken met de AMG/Motorsport/Quattro van Chrysler. Dat betekent dat deze 300C uitgerust is met een 6,1 liter HEMI V8 met 425pk vermogen en 570Nm koppel. Bovendien is het onderstel sportiever en de remmen zijn door Brembo van betere exemplaren voorzien. In het interieur zijn de stoelen vervangen door sportieve fauteuils met meer zijsteun en wederom sportieve uitstraling. De agressievere voorbumper schraapt zo ongeveer over de grond en de 20 inch gepolijste aluminium velgen maken het geheel af.

Het eerste wat me opviel is dat de SRT-8 heel Europees rijdt. Normaal voel je het meteen als je in een Amerikaan rijdt, maar door het strak afgestelde onderstel en Europese platform merk je daar niks van. De remmen presteren goed en het sturen gaat betrekkelijk zwaar. Voor een conventioneel onderstel onder een 1.900 kilogram zware auto voelt het helemaal niet slecht aan. Het is natuurlijk geen 911, maar dat is ook helemaal niet de propositie.

Het HEMI® verhaal past naadloos bij het uiterlijk. Moderne techniek in een retro-nostalgisch jasje. Echt retro is de vormgeving niet, en HEMI® is niet echt hemisferisch meer. De 6,1 liter V8 loopt ook niet echt over van vermogen met 425pk, maar hij loopt wel erg mooi en soepel. Er is eigenlijk net genoeg vermogen en koppel voorhanden om onder alle omstandigheden goed weg te komen. En omdat iedereen dankzij het subtiele voorkomen in hun achteruitkijkspiegels snel van de linkerbaan verdwijnt kun je er vaak gebruik van maken.

Het interieur van de SRT-8 valt 100 procent mee. Normaal gesproken valt een Amerikaan daarmee definitief door de mand zodra je erin plaats neemt. Maar het afwerkingsniveau van deze 300C is uit de kunst. De gebruikte materialen zijn misschien niet van de allerhoogste kwaliteit, maar de manier waarop het in elkaar geschroefd is wel: geen piepjes of kraakjes te bekennen. OK, de groene lage resolutie dot-matrix letters in het dashboard en het ergonomisch gehandicapte navigatiesysteem verloochenen de Amerikaanse afkomst niet. Maar het is allemaal net niet storend.

Ik ben erg te spreken over deze auto. Nee, het is geen M5, maar daar zit ook 50.000 euro aan verschil tussen. Vergelijken met een BMW 550i snijdt meer hout, maar dan houd je nog steeds het verschil in ruimte over, maar de strijd speelt zich natuurlijk niet af op het acht cilinder gebied. Als je de instapmodellen van de BMW 5-serie vergelijkt met die van de 300C dan wint de Chrysler steeds met 2 cilinders voorsprong.

Een minpuntje aan de 300C sedan vind ik de achterkant. De 300C Touring ziet er veel meer uitgebalanceerd uit. Wellicht nog een beetje meer uitgesproken en gespierd. Als ze net zoveel aandacht aan de vormgeving van de achterkant van de sedan hadden besteed als aan de voorkant dan was het helemaal af.

Een ander klein minpuntje is het gezichtsveld door de voorruit. Door de lange neus, het grote dashboard -waar je makkelijk een baby op kunt verschonen- en de lage voorruit ten gunste van het design is het zicht op stoplichten op de eerste rij niet echt optimaal.

Concluderend moet ik constateren dat het succes van de 300C terecht is. Met name de hoeveelheid auto die je voor je geld krijgt is aan de kant van de instappers moeilijk te overtreffen. Aan de top met large displacement V8 is en blijft het een kwestie van smaak. Maken die 10.000 euro verschil tussen een Mercedes 500E of BMW 550i en een SRT-8 nog uit? De praktische grondslagen zoals ruimte voor de achterpassagiers zijn dan ook minder van belang denk ik.

Volledig ten overvloede wil ik nog even vermelden dat de modellen van Chrysler door een divisie van gerennomeerd Mercedes tuner Brabus vakkundig onder handen genomen kunnen worden. Als het allemaal nog niet stoer genoeg is dan maakt Startech het op verzoek zo bruut als je wilt. Met name de 300C Touring is aan de buitenkant, maar zeker ook de binnenkant tot interessante hoogte op te pimpen zoals blijkt uit dit voorbeeld uit Essen.

Bron

Datum:  01.02.2008     Gepost door:  Jan Schuring
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX