Menu

RIJTEST: CITROËN DS5 BLUEHDI 180

In 2011 introduceerde Citroën de DS5. Diens looks werden warm onthaald, het rijgedrag werd iets minder bejubeld. Daar past Citroën nu een mouw aan, tegelijk introduceert het ook een nieuwe diesel en verbeterde versnellingsbak.

Na de DS3 en DS4 zag ook de DS5 het levenslicht als derde luxemodel van het Franse automerk. Met een aparte vormgeving kan de DS5 heel wat klanten bekoren. Die looks hebben het van een gestrekte wigvorm, gecombineerd met een accentuerende chrome strip die vertrekt aan de voorste lichtblokken en eindigt bij de voorruit. De eerdere testwagens waren wit, waarbij de strip iets meer opviel dan bij dit neutralere grijze exemplaar.

SANITAIRE BRANDSTOF

Maar daar veranderde natuurlijk niets aan. Wat wel nieuw is, is de BlueHDi met 180 pk. Zoals de naam het al zegt profiteert Citroën van het AdBlue additief - dat voor een groot deel uit ureumzuur bestaat, een stof die ook in je urine zit - om de verbranding van NOx te verbeteren en ook de CO2-uitstoot te verlagen. Zo komt deze motorisatie uit op 118 g/km.

De benaming verklapt nog wat extra over de motor, namelijk het vermogen. Met 180 pk is deze DS5 de krachtigste diesel in het aanbod. Na plaatsing van een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie met een hogere turbodruk en een grotere compressie in de cilinder krijgt Citroën 30 pk extra uit de 2.0 HDi. Citroën opteert niet langer voor de dikkere 3.0 V6 motoren, zoals het in de C5 wel nog doet. Deze BlueHDi bekoort door zijn vlotte karakter. Toch ontkent hij zijn Franse roots niet door plots snoeihard uit de hoek te komen, nee, hij blijft sereen het vermogen doorgeven aan de voorwielen.

Het verbruik van de BlueHDi 180 ligt op 6 l/100 km. Dat vonden we tijdens onze testweek best meevallen, al moet gezegd dat er overwegend snelwegkilometers werden afgemalen.

JAPANSE INSLAG

Een andere nieuwigheidis de automaat. Citroën doet beroep op de Japanse constructeur Aisin voor de automaat met zes trappen die ze in de DS5 monteren. Door het gebruik van nieuwe materialen wordt de frictie verminderd. Tegelijk wordt er zeven kilogram gewicht bespaard. De automaat past bij deze DS5 als mayonaise bij de frieten. Hij reageert alert en zacht, net als je bij een Citroën gewoon bent.

EN DAT IS DRIE

Een derde nieuwigheid waarvoor deze test interessant uit de hoek komt, is de aangepaste ophanging. Die kwam er nadat de reacties bij de lancering minder positief waren dan verwacht. Daarmee verdient Citroën een pluim, want het is niet niks om het ontwerp aan te passen op vraag van het publiek. De nieuwe ophanging en eveneens nieuwe vering zorgen voor een Frans comfort waarbij je niet het gevoel krijgt dat de sportiviteit van een Duitser nageaapt wordt. De DS5 krijgt hier iets meer een eigen karakter en vindt een betere balans tussen sportiviteit en rijcomfort.

CONCLUSIE

Drie nieuwigheden zorgen ervoor dat de Citroën DS5 in de topversie een stuk eigenwijzer uit de hoek komt. Daardoor is hij misschien wel een mooier alternatief voor de Duitse concurrentie dan voorheen.

Bron

Datum:  06.16.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 150
De nieuwe Citroën C4 Picasso is er in twee verschillende varianten, namelijk als vijf- en zevenzitter. In 2006 lanceerde het Franse merk de eerste generatie C4 Picasso, een MPV met een exceptioneel interieur. Die eigenzinnigheid komt ook terug in de tweede generatie. Wij rijden de Grand C4 Picasso, een ruimte zevenzitter met een mooi uiterlijk. Het dashboard is behoorlijk minimalistisch. Er zijn ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: CITROËN C4 CACTUS 1.2 PURETECH
RIJ-IMPRESSIE: CITROËN C4 CACTUS 1.2 PURETECH
Niet zo lang geleden werd Citroën verweten teveel bemoederd te worden door Peugeot. Met de DS-reeks en deze nieuwe C4 Cactus gaan de Fransen echter weer aan de slag met creatieve denkoefeningen.Echt heel veel wijkt deze C4 Cactus niet af van de C-Cactus concept car en zijn opvolgers. Dat is fijn, want meestal worden de originele invalshoeken weggevlakt als men van concept car naar productiemodel ...
LEES MEER
RIJTEST: DS 4 1.2 THP 130
RIJTEST: DS 4 1.2 THP 130
DS 4, niet Citroën DS4. Die fout mogen we niet meer maken sinds het merk op zichzelf staat. De connectie met Citroën is er nog maar de looks zijn van een ander niveau. Of de DS 4 Crossback de moeite is, lees je hier.Nissan heeft Infiniti, Toyota heeft Lexus. We nemen de Japanners maar even als voorbeelden. Ze hebben een lange geschiedenis met hun luxe-tak. Dat resulteerde al meerdere malen in ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: CITROËN C3 (2016)
RIJ-IMPRESSIE: CITROËN C3 (2016)
Plaveide C4 Cactus de weg voor gek tekenwerk bij Citroën, dan neemt de nieuwe C3 het penseel over op een ietwat rationele manier. Waardoor de toekomst van Citroën gezet lijkt te zijn. De C3, een doordachte C4 Cactus?De Fransen, sinds mensenheugenis deden ze hun eigen goesting op autovlak. Waardoor de versnellingspook soms tegen het dak hing en je meer dan eens de hendel om de chauffeursstoel te ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX