Menu
title

Daewoo

Daewoo (automerk)


Daewoo Nubira

Daewoo is een van oorsprong Zuid-Koreaans automerk.

Inhoud

   

  • 1 Geschiedenis
  • 2 Belangen in Oost-Europa
    • 2.1 Oekraïne
    • 2.2 Oezbekistan
    • 2.3 Polen
    • 2.4 Roemenië
    • 2.5 Rusland
    • 2.6 Tsjechië
  • 3 Merken
    • 3.1 GM Daewoo

Geschiedenis

Daewoo komt voort uit National Motors, dat in 1937 opgericht werd in Bupyeong-gu, Incheon. In 1962 veranderde National Motors in Saenara Motor. In 1965 werd Saenara Motor door Shinjin Industrial gekocht en de naam werd nogmaals gewijzigd, ditmaal in Shinjin Motor. Men ging een samenwerking aan met Toyota.

In 1972 stopte de samenwerking met Toyota en ging Shinjin een joint venture aan met General Motors, als General Motors Korea, in 1976 gewijzigd in Saehan Motor. De Daewoo groep nam de controle over in 1982 en de naam werd nogmaals gewijzigd, dit keer in Daewoo Motor. Men startte de export, ook naar Nederland, voornamelijk met op General Motors gebaseerde modellen, zoals de Daewoo Nexia, die op de Opel Kadett gebaseerd was. Men nam in 1998 nog Ssang Yong over, maar kwam in financiële problemen in 1999.

In 2002 kocht General Motors het grootste deel van Daewoo Motors op om daarmee GM Daewoo te vormen. GM had, samen met haar partners Suzuki en SAIC, 66,7% van de aandelen, de rest was in bezit van de Korea Development Bank en andere Koreaanse crediteuren. Buiten de deal bleven 15 fabrieken, waaronder de oudste Daewoo fabriek in Incheon, die nu een onderdelenleverancier is voor GM. De vrachtwagenafdeling werd door Tata Motors gekocht in 2004. GM verhoogde zijn aandeel in Daewoo tot 50,9%. Voor de Europese markt werd besloten de auto's als Chevrolet te verkopen. In Vietnam wordt de merknaam Daewoo nog gebruikt, in Zuid-Korea gebruikt men GM Daewoo. Daewoo leverde ook onderdelen voor de LDV Maxusbestelbussen.

Belangen in Oost-Europa

Oekraïne

Tussen 1998 en 2003 had Daewoo een aandeel in ZAZ, een autofabrikant uit Oekraïne. Men startte de fabricage van de Daewoo Lanos in CKD-vorm in 2002 en werd verkocht als ZAZ Lanos. DeChevrolet Aveo, een door Daewoo ontwikkelde auto, wordt ook in Oekraïne geassembleerd.

Oezbekistan

In 1992 werd met de regering van Oezbekistan een joint venture aangegaan als UzDaewooAuto, o.a. gedreven door een grote lokale Koreaanse minderheid in het land. Men assembleert de Matizen Nexia voor zowel export als de lokale markt en de Lacetti, enkel voor de lokale markt. De merknaam die gebruikt wordt is UZ-Daewoo.

Polen

In 1995 nam Daewoo een groot aandeel in FSO, om onder andere de Matiz te assembleren. Sinds 2005 worden de Matiz en Lanos als FSO Matiz en FSO Lanos verkocht. Voornoemde ZAZ nam een meerderheidsbelang in FSO.

Roemenië

In 1995 kocht Daewoo het vroegere Oltcit, op dat moment Oltena geheten. De fabriek in Craiova bouwde een van de Citroën Visa afgeleide wagen. men bouwde een nieuwe fabriek om de Cielo te produceren, later kwamen daar de Matiz en Nubira bij. Deze auto's worden alleen in Roemenië verkocht, nog steeds als Daewoo. Ook maakt het onderdelen voor GM Daewoo en andere fabrikanten. Het bedrijf werd door de Roemeense regering gekocht om het te verkopen aan een andere fabrikant. GM en Chery zouden potentiële kopers zijn.

Rusland

In Taganrog werd in 1998 de assemblage van de Lanos, Nubira en Leganza gestart in de TagAZ-fabriek. Men verkocht deze auto's lokaal als Doninvest en de modellen werden respectievelijk Assol, Orion en Kondor genoemd. Kennelijk had het project niet zo'n succes, tegenwoordig produceert men voor Hyundai de Hyundai Accent en Kia Rio.

Tsjechië

Daewoo truck, gebouwd door Avia

De vrachtwagenfabrikant Avia werd in 1995 door Daewoo opgekocht. Vanaf 1996 werden de Avia's als Daewoo-Avia verkocht. In 1997 stelde men een compleet nieuwe serie bestel- en lichte vrachtwagens voor, de A60/A75/A80. Na het faillissement van Daewoo is het weer verder gegaan onder eigen merknaam. In 2000 werd de nieuwe D-serie geïntroduceerd. Men heeft dankzij de overname wel voet aan de grond gekregen in een aantal Europese landen. Ashok Leyland, een Indische vrachtwagenfabrikant, nam Avia over en wil de productie uitbreiden.

Merken

Door Daewoo ontwikkelde personen- en vrachtwagens worden of werden als Asüna, Avia, Buick, Chevrolet, Doninvest, FSO, Holden, Opel, Passport,Pontiac, Tata, Suzuki, UZ-Daewoo, ZAZ en GM Daewoo verkocht. Andersom werden modellen van Avia, Honda, Honker, SsangYong en Suzuki als Daewoo verkocht.

Na het faillissement werd Daewoo opgesplitst in GM Daewoo en Daewoo Bus. In 2004 nam Tata Motors de vrachtwagenafdeling over en produceert sindsdien onder de naam Tata Daewoo Commercial Vehicle auto's met de merknaam Tata.

GM Daewoo

Personenauto's die GM Daewoo op dit moment maakt:

Automerken en types van GM Daewoo
Oorspronkelijke typeaanduiding
Daewoo
Typeaanduidingen General Motors
GM DaewooChevroletAndere¹
WinstormGM Daewoo WinstormChevrolet CaptivaHolden Captiva, Holden Captiva Maxx, Opel Antara, Saturn VUE
Chevrolet Captiva Sport
KalosGM Daewoo KalosChevrolet Kalos²Pontiac Wave, Suzuki Swift+, Holden Barina
GentraGM Daewoo GentraChevrolet AveoPontiac G3
ToscaGM Daewoo ToscaChevrolet EpicaHolden Epica
Chevrolet Evanda
Chevrolet Tosca
MatizGM Daewoo MatizChevrolet MatizFSO Matiz, Pontiac Matiz G2
Chevrolet Joy
Chevrolet Exclusive
Chevrolet Spark
LacettiGM Daewoo LacettiChevrolet LacettiSuzuki Forenza, Suzuki Reno, Buick Excelle, Buick Excelle HRV, Holden Viva
Chevrolet Nubira
Chevrolet Optra
Chevrolet Optra5
Chevrolet SRV
Lacetti WagonGM Daewoo Lacetti WagonChevrolet Nubira Wagon
Chevrolet Optra Wagon
TacumaGM Daewoo RezzoChevrolet Tacuma
Chevrolet Rezzo
Chevrolet Vivant
DamasGM Daewoo DamasChevrolet Damas³
LaboGM Daewoo LaboChevrolet Labo³
StatesmanGM Daewoo StatesmanHolden Statesman
¹ Suzuki en FSO zijn geen merken van General Motors. General Motors en Suzuki hebben sinds 1998 wel een samenwerkingsverband.
² De Kalos wordt in de Verenigde Staten Aveo genoemd maar ook als Pontiac Wave en Suzuki Swift+ verkocht. In Australië wordt deze auto verkocht als Holden Barina.
³ Van de Damas en de Labo wordt het Chevroletmodel alleen verkocht in de Verenigde Staten.
bron

Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX