Menu

FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT

Om plezier te beleven in een Fiesta moet je niet direct naar zo’n vinnige ST grijpen, dat bewijst Ford met hun 100 pk sterke driecilinder turbo.

Er zijn weinig auto’s waarbij er tijdens het rijden spontaan een glimlach op ons gezicht komt, en tegen onze verwachtingen in hoorde deze kleine hatchback daar ook bij. Ook de gewone Fiesta kreeg immers wat van dat magisch stof over zich dat Ford ook gebruikte bij het ontwikkelen van de ST, en dat voel je. Wat eerst dus een gewone week met een driecilindertje leek te worden veranderde al vlug in iets veel beters bij het horen van de roffel in Ford’s parkeergarage aan de Brusselse rand.

ENGINE OF THE YEAR

De herkenbare driecilinderroffel komt van Ford’s kleine en kersverse engine of the year, beschikbaar in 65, 80, 100 of 125 pk configuratie. Alhoewel onze 100-versie het met 80 paarden moet afleggen tegen zijn sterkere ST-broer moet hij qua beleving zeker niet onderdoen.

Ook nieuw op de Fiesta is Fords nieuwe automaat met dubbele koppeling, door de marketingafdeling krachtig Powershiftgedoopt. Vlot opschakelend kom je met deze automaat altijd vlug van je startplaats maar een sportieve inborst zit er echter niet in, zo durft hij wel eens te weigeren bij snelle acceleraties. Zelf de spreekwoordelijke touwtjes in handen nemen kan via de onhandig geplaatste knopjes aan de linkerkant van de pook want eenflappy-paddle optie is er nergens terug te vinden in de catalogus. Met reden misschien, want dat is niet direct hetgene waar de meeste Fiesta eigenaars naar zullen zoeken.

De 999 cc grote motor weet al zijn 170 Nm koppelmomenten al vrij te geven rond 1.400 toeren per minuut wat hem – gekoppeld aan de automaat – ideaal maakt voor rustig stadsverkeer. Alle 100 paarden komen wel pas los rond de 6.000 toeren, maar hier hoef je geen bang voor te hebben. De acceleratie is steeds lineair, en zelfs in de hogere toerentallen klinkt de motor een pak beter dan je zou eerst zou verwachten.

Eenmaal op snelheid laat de kleine rakker ook nog amper van zich horen, dus ergernissen of constant gebrom op de autostrade blijven gelukkig achterwege. Rol- en windgeluiden zijn dan weer wel merkbaar.

TOP VAN ZIJN KLASSE

De Fiesta rijdt hard met een minimum aan koetswerkrol en een overvloed aan grip, toch wordt het nooit pijnlijk oncomfortabel. Het stuur voelt direct aan en boezemt vertrouwen in op een manier waar veel sportwagens nog iets van kunnen leren. We liegen dus helemaal niet als we zeggen dat de Fiesta een van de – zoniet de – best sturende wagens in zijn klasse is.

Het blauwe ovaal geeft in zijn brochures 4,9 l/100 km mee, in praktijk was het echter vechten om toch onder de 5,7 liter te belanden. Met een luttele 114 gram aan CO2 per kilometer moet je je wel al minder zorgen gaan maken om vadertje staat.

GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID VER TE ZOEKEN

Vanbinnen zien we het vertrouwde Ford interieur dat we al gewoon zijn van de Focus. Zacht aanvoelende plastic oppervlakken die snel van kwaliteit verminderen hoe verder je van het dashboard weggaat. In het midden nog steeds Ford’s veel te kleine, veel te verwarrende multimediasysteem.

Het schermpje staat nog steeds veel te ver weg, is van erbarmelijke kwaliteit en de bediening laat ook veel te wensen over. De directionale knoppen bovenaan voelen belachelijk aan en het syteem van de knoppen onderaan het scherm die bediend moeten worden met de knoppen een halve meter daaronder, daar zijn we nog altijd geen fan van. Een betere ergonomie is onder andere terug te vinden bij Volkswagen’s Polo, al rijdt die dan weer niet zo leuk.

CONCLUSIE

Een Fiesta 1.0 EcoBoost 100 heb je vanaf 17.850 euro op je oprit staan in de Trend uitvoering, een Clio GT 120 TCe met EDC-automaat is net iets beter uitgerust voor ongeveer dezelfde prijs maar rijdt wel pakken slechter. Een Fiesta zoals de onze in de Titanium uitvoering kost je 19.425 euro, en dat is het wel waard.

Bron

Datum:  06.06.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
Op de hybride C-Max is het nog even wachten maar de Focus Electric staat al bij een aantal speciaal geselecteerde dealers, daarmee is ook Ford op de kar van de elektrische motoren gesprongen. Tijd voor een geruisloze test.WAT IS DE RADIUS VAN ZO'N WAGEN? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De prangende vraag bij iedereen die je tegenkomt is de vraag naar de actieradius. Die bedraagt ...
LEES MEER
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
Een race red lak, 155 pk en achterwielaandrijving, beter kan het niet worden. En met een lengte van 6,70 meter en 2,78 meter hoog ook niet veel groter.De nieuwe Transit moet met een aangenamere cabine, zuinigere motoren en praktische opties Ford's belangen gaan verdedigen op de concurrentiële markt van echte bedrijfsvoertuigen. Wij trokken er enkele dagen op uit met hoogste en op één na ...
LEES MEER
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
In een goed jaar tijd heeft Ford haar bedrijfswagengamma een opfrisbeurt gegeven. Ook de personenwagenversies van die modellen genieten daarvan mee, waardoor we nu tegen een volledig nieuwe Tourneo Connect aankijken.Vorig jaar al lanceerde Ford de Transit Custom en de Transit Connect, dit jaar staat ook de Transit Courier op het programma. De 'Tourneo'-benaming staat sinds een aantal decennia ...
LEES MEER
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
Voor autofabrikanten is het een sport om maximaal rendement te halen uit een hybride-aandrijflijn. Een zo laag mogelijk verbruik en dito geringe CO2-uitstoot is immers het doel. Ford past voor zijn nieuwe Mondeo Hybrid zelfs een systeem toe dat warmte uit uitlaatgassen benut om het interieur te verwarmen.In het Spaanse Granada, waar we kennis maakten met deze nieuwe hybride, lukte het niet om ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX