Menu

RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC

Op de hybride C-Max is het nog even wachten maar de Focus Electric staat al bij een aantal speciaal geselecteerde dealers, daarmee is ook Ford op de kar van de elektrische motoren gesprongen. Tijd voor een geruisloze test.

WAT IS DE RADIUS VAN ZO'N WAGEN?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De prangende vraag bij iedereen die je tegenkomt is de vraag naar de actieradius. Die bedraagt 120 km. Dat is niet alleen de theoretische radius, het is ook de radius die je zelf kan halen mits aangepast rijgedrag. Dat begint bij het uitschakelen van het ventilatiesysteem, aangezien dat een aantal kilometers van je range vreet (zowat 10 procent), ongeacht of de airco aanstaat of niet. Natuurlijk rijd je niet zonder ventilatie bij vochtig of warm weer.

Een andere manier om je rijstijl aan te passen is het anticiperen. Op die manier kan je extra radius verdienen, een extraatje dat wordt aangegeven in het instrumentenpaneel door middel van vlindertjes, Hoe meer vlindertjes verschijnen, hoe beter je energierecuperatie. Bij onze test haalden we gemiddeld 10 procent extra radius door regeneratief te rijden. We hadden wel graag de vlinders op de middenconsole zien verschijnen, zodat iedereen in de auto kan zien hoe goed je het wel doet.

GEEN RUIMTEWONDER.

Ford past dus ook het instrumentenpaneel aan. Uiteraard geen toerenteller, wel een schermpje dat aanduidt hoeveel energie je verbruikt, je kan zelf kiezen of je dat met een schuivertje of in een tabel weergeeft. Verder ziet het interieur hetzelfde uit als eender welke Focus, al kreeg de gewone Focus intussen wel een opgewaardeerd interieur bij de facelift. De Focus Electric krijgt die facelift ietsje later. Daardoor zit de Focus Electric nog met het kleine navigatieschermpje en het legertje aan knoppen op de middenconsole. Achterin krijgen de inzittenden voldoende zitruimte voor deze klasse.

De koffer is tot ongeveer de helft (237 liter) herleid Door de ongelukkige installatie van het accupak op de achteras wordt heel wat van de laadruimte weggevreten. Het laadvolume wordt daardoor herleid tot 237 liter (tegenover 363 liter voor de gewone Focus). Niet alleen kan je geen grote voorwerpen meer kwijt vanwege het volume, ook de vlakke laadvloer bij het neerklappen van de achterbank is opgeofferd. Een beetje jammer, als je weet dat ze bij het ontwerp van de Focus in 2010/2011 eigenlijk al rekening hadden kunnnen houden met een mogelijk elektrische variant. Aan de andere kant krijg je met de Focus Electric wel een wagen die niet gek veel anders oogt dan een benzinemodel, waar andere merken aparte en niet altijd geslaagde vormgeving voor de elektrische modellen verzorgen.

RIJDEN WE AL?

Het eerste waar je je bewust van wordt als je vertrekt met de Focus Electric, is het motorgeluid van de wagen naast je. Verder gaat de Focus in elektrische versie geruisloos op weg, al is de energieboost bij start niet zo fel als we bij andere elektrische auto's ervaarden. We krijgen een stevige boost tot zowat 60 km/u, waarna we de weg kunnen verderzetten, tot de begrenzer ingrijpt op 140 km/u. Bij die snelheden zie je de radius sneller afdruipen dan een kind dat net een spook dacht gezien te hebben. Wie het wat economischer aan doet, vertoeft al snel op het rechterrijvak, terwijl benzineslurpende wagens je voorbijsnellen. Nee, de snelweg is niet de favoriete biotoop van de Focus Electric. Dan ben je beter af in de stad of op gewestelijke wegen. Hoewel de Focus Electric een accupak zwaarder is dan zijn conventionele broer, bezit hij toch nog heel wat van diens stuurcapaciteiten. Wel even opletten bij het vertrekken, de volle 250 Nm aan koppel bezorgen de tractiecontrole het nodige zweet.

EN DAN IS IE LEEG

Op het oplaadonderdeel laat Ford wat steken vallen. Terwijl andere modellen beschikken over een snellaadsysteem, kan je de Ford Focus Electric enkel opladen met een enkelfase 32 Ampère-thuislader. Je huis moet uitgerust zijn met een stevig stopcontact wil je die Amperage halen, zodat 16A of zelfs 10A een juister oplaadindicatie lijkt. Met 16A laadmoment kan je de Focus ELectric volgens Ford opladen in 6 uren. In werkelijkheid laadden wij vaak tot 7 uur, al kan dat dus ook aan het soort stopcontact liggen.

WAT DOE JIJ MET 40.000 EURO?

Ford vraagt voor de Focus Electric 40.000 euro. Dat is een flink pak meer dan wat andere merken voor hun elektrische wagens vragen en je moet al heel felle Ford-fan zijn om die extra centen op tafel te willen leggen.

CONCLUSIE

De Ford Focus Electric is een fijn sturende auto die dankzij de elektrische Magna-motor zijn theoretische radius kan waarmaken. Jammergenoeg wilde Ford bij de ontwikkeling niet teveel geld stoppen in de opbouw van de elektrische versie, waardoor deze elektrische Focus een pak laadruimte verliest. Dat je er dan een hoop geld meer dan bij de concurrentie voor op tafel legt, is nog een groot nadeel. Daarom houden we het erop dat de Focus Electric mooi staat in het uitstalraam bij Ford maar dat je hem vanwege bovenstaande minpunten weinig op de wegen zal zien.

Bron

Datum:  04.07.2014     Gepost door:  Jan Schuring
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
Om plezier te beleven in een Fiesta moet je niet direct naar zo’n vinnige ST grijpen, dat bewijst Ford met hun 100 pk sterke driecilinder turbo.Er zijn weinig auto’s waarbij er tijdens het rijden spontaan een glimlach op ons gezicht komt, en tegen onze verwachtingen in hoorde deze kleine hatchback daar ook bij. Ook de gewone Fiesta kreeg immers wat van dat magisch stof over zich dat Ford ook ...
LEES MEER
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI
Een race red lak, 155 pk en achterwielaandrijving, beter kan het niet worden. En met een lengte van 6,70 meter en 2,78 meter hoog ook niet veel groter.De nieuwe Transit moet met een aangenamere cabine, zuinigere motoren en praktische opties Ford's belangen gaan verdedigen op de concurrentiële markt van echte bedrijfsvoertuigen. Wij trokken er enkele dagen op uit met hoogste en op één na ...
LEES MEER
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
In een goed jaar tijd heeft Ford haar bedrijfswagengamma een opfrisbeurt gegeven. Ook de personenwagenversies van die modellen genieten daarvan mee, waardoor we nu tegen een volledig nieuwe Tourneo Connect aankijken.Vorig jaar al lanceerde Ford de Transit Custom en de Transit Connect, dit jaar staat ook de Transit Courier op het programma. De 'Tourneo'-benaming staat sinds een aantal decennia ...
LEES MEER
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
Voor autofabrikanten is het een sport om maximaal rendement te halen uit een hybride-aandrijflijn. Een zo laag mogelijk verbruik en dito geringe CO2-uitstoot is immers het doel. Ford past voor zijn nieuwe Mondeo Hybrid zelfs een systeem toe dat warmte uit uitlaatgassen benut om het interieur te verwarmen.In het Spaanse Granada, waar we kennis maakten met deze nieuwe hybride, lukte het niet om ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX