Menu

RIJTEST: FORD TRANSIT L4H3 2.2 TDCI

Een race red lak, 155 pk en achterwielaandrijving, beter kan het niet worden. En met een lengte van 6,70 meter en 2,78 meter hoog ook niet veel groter.

De nieuwe Transit moet met een aangenamere cabine, zuinigere motoren en praktische opties Ford's belangen gaan verdedigen op de concurrentiële markt van echte bedrijfsvoertuigen. Wij trokken er enkele dagen op uit met hoogste en op één na langste versie.

De nieuwe Transit heeft een glad en gestroomlijnd voorkomen met zijn nieuwe grille die zelfs wat trekjes van een personenauto vertoont. Een pak beter dan de vorige, nu de grille los is gemaakt van de zwart plastic voorbumper. Soms kan het er wel allemaal wat knullig uitzien - zoals in onze hogere versie - met het dak dat torenhoog boven de kleine voorkant torent maar dat we het zelf beter zouden ontwerpen, dat is onwaarschijnlijk.

71 MAAL SWIFT

Het duurt langer dan je zou denken om van de voorkant naar de dubbele laaddeuren vanachter te lopen. Deze deuren geven je - in combinatie met de 1,3 meter brede schuifdeur - toegang tot maar liefst 15,1 kubieke meter aan laadruimte, ofwel vijf volgeladen Europaletten (drie op een rij, twee dwars). 15.100 liter, dat is 71 keer de kofferruimte van een Suzuki Swift, 32 keren die van een Rolls Royce Wraith en 34 keren die van een nieuwe Nissan Qashqai. Theoretisch gezien kan je dus alles ook (in 32 keren) doen met je Rolls Royce, deze Transit maakt het wel een pak gemakkelijker. En hij heeft ook achterwielaandrijving. Maximaal kan je 1,11 ton meenemen vanachter in de Transit plus nog eens 2,8 ton in een aanhangwagen. Onze volledig volgeladen versie mag maximum 5,5 ton wegen, de zwaarste versie (met dubbele achterwielen) doet daar nog eens 1.500 kg bovenop.

Zelfs met een testlading van 450 kg aan rijnzand achterin onze Transit hadden we nooit het gevoel dat de 2.2 TDCI met zijn 385 Nm en 155 pk niet mee kon met het verkeer, integendeel. Een opvallend gebrek aan koetswerkrol maakt de Transit dikwijls zelfs nog plezant om te rijden, al is het niet moeilijk om de voorwielen te laten opgeven, iets waar de agressieve tractiecontrole vlug en veilig korte metten mee maakt.

WENDBAARHEID?

Sturen voelt artificieel en versterkt aan maar maakt het manoeuvreren in kleine straatjes - je hebt immers nog steeds een draaicirkel van 13,3 meter - gelukkig iets draagbaarder. Subtiel parkeren naast de straat of op de parking kan je overigens ook vergeten, want je steekt er minimum nog twee meter uit. Achteruit in een plek rollen vergt gewenning en oefening, zelfs met de achteruitrijcamera, vanwege de immense lengte van de camionette. De auto achteraf op de parking terugvinden, dat gaat dan weer wel makkelijk.

Binnenin de cabine is het al lang niet meer het kille interieur van vroeger, want niet alleen heb je tegenwoordig een achteruitrijcamera (ingebouwd in de spiegel), je hebt zelfs een veelvoud aan USB-poorten, een boordcomputer, Bluetooth radio én een elektrisch ontdooide voorruit. Je zou voor minder 's ochtends in de camionette blijven zitten in plaats van uit te stappen aan de werf.

We zijn wel nog steeds geen goede vrienden met Ford's plaatsing en bediening van de radio, die zelfs al in de Fiesta te ver van ons verwijderd was. Veel te klein, veel te verwarrend, maar nu vallen we in herhaling.

CONCLUSIE

De Transit L4H3 heb je in bestelwagen (2 tot 3 zetels), multi-use (2 tot 7 zetels) en minibus (2 tot 9 zetels) en bus (11 tot 18 zetels) uitvoeringen. Een L4H3 bestelwagen met onze 2.2 TDCi van 155 pk met achterwielaandrijving heb je voor 30.725 euro, vierwielaandrijving voor 4.100 extra. De kleinste L2H2 begint vanaf 23.675 euro voor de 100 pk sterke 2.2 dieselmotor. Teveel van het goede? Dan kijk je beter naar de Transit Custom en zijn Tourneo-personenwagenbroertje.

Een Transit zo groot als de onze is nogal een niche, en met een leeggewicht van 2.389 kg net het omgekeerde van de lichtvoetige MX-5 die permanent op ieder Autofan's verlanglijstje staat, zelfs als je er al eentje hebt. Mocht je toch ooit de nood hebben om meer dan een paraplu te vervoeren, doe het dan ineens goed, en ga voor een Transit.

Bron

Datum:  08.26.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
RIJTEST: FORD FOCUS ELECTRIC
Op de hybride C-Max is het nog even wachten maar de Focus Electric staat al bij een aantal speciaal geselecteerde dealers, daarmee is ook Ford op de kar van de elektrische motoren gesprongen. Tijd voor een geruisloze test.WAT IS DE RADIUS VAN ZO'N WAGEN? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De prangende vraag bij iedereen die je tegenkomt is de vraag naar de actieradius. Die bedraagt ...
LEES MEER
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST 100 POWERSHIFT
Om plezier te beleven in een Fiesta moet je niet direct naar zo’n vinnige ST grijpen, dat bewijst Ford met hun 100 pk sterke driecilinder turbo.Er zijn weinig auto’s waarbij er tijdens het rijden spontaan een glimlach op ons gezicht komt, en tegen onze verwachtingen in hoorde deze kleine hatchback daar ook bij. Ook de gewone Fiesta kreeg immers wat van dat magisch stof over zich dat Ford ook ...
LEES MEER
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
Rijtest: Ford Tourneo Connect 1.0 ECOBOOST.
In een goed jaar tijd heeft Ford haar bedrijfswagengamma een opfrisbeurt gegeven. Ook de personenwagenversies van die modellen genieten daarvan mee, waardoor we nu tegen een volledig nieuwe Tourneo Connect aankijken.Vorig jaar al lanceerde Ford de Transit Custom en de Transit Connect, dit jaar staat ook de Transit Courier op het programma. De 'Tourneo'-benaming staat sinds een aantal decennia ...
LEES MEER
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
RIJTEST – FORD MONDEO HYBRID
Voor autofabrikanten is het een sport om maximaal rendement te halen uit een hybride-aandrijflijn. Een zo laag mogelijk verbruik en dito geringe CO2-uitstoot is immers het doel. Ford past voor zijn nieuwe Mondeo Hybrid zelfs een systeem toe dat warmte uit uitlaatgassen benut om het interieur te verwarmen.In het Spaanse Granada, waar we kennis maakten met deze nieuwe hybride, lukte het niet om ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX