Menu

Test Honda Jazz

Voor veel mensen zijn er een paar dingen van belang bij het kopen van een nieuwe auto. Hij moet praktisch zijn, fijn rijden, betrouwbaar zijn en gewoon goed z’n werk doen. Aan die vier criteria voldoet de Honda Jazz. Niet voor niets won dit model in het verleden meerdere malen tevredenheidswedstrijden. Voor het oog bescheiden, maar met een hart van goud. Zo zou je ‘m kunnen omschrijven. We waren erg benieuwd of de Jazz de tevreden verhalen die we vaak gehoord hebben waar kan maken. Daarom kozen we voor een test in de Honda Jazz met automatische versnellingsbak in de meest luxe uitrusting.

Een hoge zit is voor veel ouderen een doorslaggevende factor om voor een auto te kiezen. Het segment van midi-SUV’s en crossovers groeit inmiddels tot ongekende hoogte. De Honda Jazz blinkt vooral uit in eenvoudigheid. Een bescheiden front met twee forse voorlampen kenmerkt de voorzijde. Een lang doorlopende voorruit zorgt voor een goed uitzicht op de weg, zeker in combinatie met de iets hoger dan gemiddelde zit. De achterkant heeft wel wat weg van de Volvo familie. Vooral de bovenzijde van de achterlampen konden zo van een V40 stammen. Het geheel geeft een burgerlijke en inschikkelijke indruk.

Voordat we instappen is het goed om te noemen dat ons testmodel beschikt over keyless entry. De sleutel hoeft er dus niet aan te pas te komen, zodra de sleutel in de buurt is kan de deur worden geopend. Aan opties geen gebrek, het stuurwiel zit boordevol knopjes. Omdat we in de meest luxe variant rijden, beschikken we over een systeem dat waarschuwt zodra de lijnen worden overschreden, parkeersensoren voor- en achter, bluetooth telefoonbediening, navigatiesysteem, cruise controle met limiter, een regen- en lichtsensor en automatische airco. Geen zaken om je voor te schamen in dit segment. Bovendien is het allemaal beschikbaar voor een relatief lage prijs. Daarover later meer. De instap gaat gemakkelijk en de zitpositie is goed. Ook op lange afstanden krijg je geen last van rugpijn. Achterin is er voldoende ruimte voor twee grote volwassenen, of drie volwassenen van minder grote lengte. Wat ruimte betreft heeft Honda z’n zaakjes goed voor elkaar.

Dat geldt ook voor de ruimte van de kofferbak. Die bedraagt namelijk 354 liter en is optioneel uit te breiden tot 1320 liter. Voor velen zal dat genoeg zijn, en daarbovenop is er ook nog eens de unieke mogelijkheid om de stoelen van de achterbank geheel weg te klappen. Magic seats is het toverwoord, en het maakt de auto tot een praktisch ruimtewonder. Natuurlijk is het ook belangrijk om te kijken hoe hij rijdt. De automatische transmissie is een CVT en daardoor komt het wel regelmatig tot luidruchtig loeien, ook wanneer het gaspedaal niet volledig wordt gevloerd. De 102pk zijn voldoende voor dagelijks gebruik, maar zeker niet meer dan dat. Inhaalacties worden afgeraden, maar in principe past dat ook niet bij het karakter van de auto. Daarmee wil je gewoon rustig van A naar B rijden.

De Honda Jazz heeft tijdens deze test bewezen dat de kwaliteit van eerdere generaties niet teloor is gegaan. Natuurlijk, we kunnen ons ook wel een mooier dashboard voorstellen, of een beter functionerend navigatiesysteem. Maar voor de doelgroep waar deze auto voor is gemaakt, sluit hij gewoon prima aan. Het betrouwbare imago zal in de keuze een positieve bijdrage leveren op de besluitvorming. De Honda Jazz is er vanaf 18 duizend euro, en voor pakweg 3000 euro extra heb je een zeer compleet uitgeruste Japanner. De 1.3 benzinemotor is de enige motor die beschikbaar is, maar voor veel mensen is iets anders niet nodig. De Jazz heeft bewezen aan de vier criteria te voldoen die we in de intro noemden. En dat is een prestaties van formaat.

bron:http://autoverhaal.nl/

Datum:  09.19.2016     Auteur:  Hugo Alvares
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX