Menu

RIJTEST: JEEP GRAND CHEROKEE SRT (2014)

Terwijl Europese merken zelfs in de hoogste regionen gretig op de trend van downsizing en drukvoeding springen, blijft het bij Jeep allemaal bij het oude. Hun paradetrekpaard, de Grand Cherokee SRT, beschikt nog steeds over een atmosferische 6.4 HEMI. Maar hoe gedijt deze Amerikaan aan onze kant van de oceaan?

Hoewel de lettercombinatie ‘SRT’ in Europa niet geniet van een grootse bekendheid, heeft het merk toch een opmerkelijkeheritage. Pas in 2004 werd officieel de benaming Street & Racing Technology (SRT) toegekend. Ver daarvoor maakten de jongens binnenin het merk al furore in de autowereld. In de jaren 50 met succesvolle dragracers bij Chrysler en in de nineties met de ontwikkeling van de Dodge Viper. Dé Amerikaanse sportwagen die door wijlen Carroll Shelby getipt werd als de spirituele opvolger van de AC Cobra. In wezen is SRT dus het Amerikaanse broertje van de Duitse RS, AMG en M-Techniek.

Al zet SRT in tegenstelling tot zijn broertjes niet al zijn geld op één paard. Zowel door Dodge, Chrysler en Jeep wordt het merk ingeroepen om straatwagens naar een hoger niveau te tillen.

ROADWAGEN

Bij Jeep vertaalt zich dat in de Grand Cherokee SRT. Een offroadwagen die de eerste drie letters van de betekenis overboord smijt en resoluut de kaart trekt van vulgaire prestaties op de weg. Al moet hij het niet alleen van de cijfertjes hebben, ook de looks van deze überdaddy moeten ervoor zorgen dat het linkervak op de autostrade ten allen tijde vrij is.

Ze zijn ze er dan ook in geslaagd om een creatuur te maken dat zo in de Griekse mythologie kan: groot, bombastisch en vulgair. De - al imposante - standaard Grand Cherokee krijgt een stevige set bumpers aangemeten, een motorkap met koelsleuven, een zwarte tronie tussen de koplampen en spoorverbreders die hem nog net dat tikkeltje breder maken. Nee, op het departement van visuele gratificatie zit je helemaal goed bij deze Jeep.

STRAATHOOLIGAN

Al is het niet allemaal uiterlijk vertoon. De koelsleuven op de motorkap zorgen daadwerkelijk voor koeling - waardoor je bij frissere temperaturen heerlijk de warmte vanonder de kap ziet golven - en achter de 20-duims chromen velgen zitten joekels van remmen. Stopkracht die wordt gehaald bij Brembo met vooraan 15-duims remschijven en achteraan 13.8-duims omgeven door rode remzadels.

Verder werd de straathooligan 2,5 cm dichter bij moeder aarde geplaatst dankzij een setje Bilstein-schokdempers en zorgt de spoiler achterop voor een verbeterde stroomlijn. En moest je het nog niet door hebben, achteraan plakken er twee knoerten van uitlaten onder de SRT. Ten slotte is er de klankkast die geen gebruik maakt van vlinderklepjes of Active Sound in het interieur. Luid ten allen tijde is de boodschap.

CIJFERMOES

De Grand Cherokee SRT heeft evenwel recht op deze luide verschijning. De 6.4-liter V8 HEMI onder de motorkap heeft geen moeite om de 2.3 ton zware mastodont in beweging te krijgen. Knap, want de motor doet geen beroep op enige vorm van drukvoeding. Nog knapper als je weet dat - in puur cijfertaal - de HEMI 468 pk en 624 Nm weet te stuwen naar de vier wielen.

Cijfers waarvan sommige drukgevoede V8'en nog het schaamrood van op de wangen krijgen. Een sprintje kan deze Amerikaan daardoor afleggen in exact vijf seconden terwijl de pret ophoudt bij 257 km/u. Prestaties die wederom kunnen meedingen met het beste uit Duitsland.

CILINDERUITSCHAKELING

Cijfers staan natuurlijk enkel mooi op papier. Geen vrees echter, de HEMI is in realiteit ook een pareltje. En in tegenstelling tot wat doemdenkers en fans van motoren met 13 turbo's denken is hij niet eens zo rudimentair. De 6.4 kan op nog geen 0,04 seconden vier van zijn cilinders uitschakelen om het verbruik te temperen, eenfeature die op deze slokop zeker wel baat heeft .

Verder doet hij ook nog beroep op een actieve inlaat met variabele lengtes en een high lift nokkenas. Voor de leken: het beste van moderne technologie in een old school verpakking. Want de HEMI is van nature bulletproof.

HARDE RAKKER

Maar hoe rijdt dit ding nu? Wel, we stonden er ook eerst argwanend over, maar de Amerikanen hebben een punt als ze dit een Viper op hoge pootjes noemen. Niet door zijn prestaties, god nee, wel door zijn hard rijgedrag. Als chauffeur heb je keuze uit vijf rij-instellingen. De logische Snow (voor het slechte weer) en Tow(voor de caravansleurders onder ons) even buiten beschouwing gelaten beschik je nog over Auto, Sport en Track. Inderdaad, mensen met chronische rugpijn of aambeien hebben het al opgemerkt, de Jeep in raketverpakking beschikt niet over een comfortabele stand.

Daarvoor moet je volgens SRT maar bij de gewone Grand Cherokee zijn. Hoewel de Auto-stand nog bips-pijn tot een minimum probeert te herleiden, zijn de Bilstein-dempers gewoonweg te hard van nature. Ongeacht in welke setup. De draaiknop in Track zetten - waarbij 70 procent van de kracht naar de achterwielen wordt gestuurd en de ophanging nog wat strakker wordt getrokken - is daarbij op onze Belgische wegen uit den boze. Of je rammelt graag de vullingen uit je gebit.

FUN LOVIN' CRIMINAL

Natuurlijk heeft die harde afstelling één groot voordeel, de Grand Cherokee SRT voelt enorm bij de les op de weg. Samen met de hydraulische sturing misschien iets te streberig, want voor lange afstanden is het een vermoeiende metgezel. Natuurlijk is het fijn om de autostrade op te knallen en de V8 bulderend door de acht versnellingen te lepelen, maar daarna wil je rust. Een gemoedstoestand die je nooit krijgt in de Jeep. Constant hobbelt hij als een kwiek paardje over de baan en zoekt hij gretig de sporen op waardoor je continu subtiel moet bijsturen.

Op bochtigere wegen ontpopt hij zich gelukkig wel tot een fun lovin' criminal. Qua enthousiasme op de bochtige baantjes durven we zelfs zo ver gaan als te stellen dat de Amerikaan een streepje voor heeft op de BMW X5 of Porsche Cayenne. Hoewel hij nog steeds niet het label verdient van 'Viper op hoge pootjes', mag hij zich met trots benoemen tot 'obese bejaarde Viper met een hangbuik'. De motor gooit zich gretig in de toeren, het stuurgevoel is voor een SUV van een uitmuntend niveau en de omgeving vliegt aan je voorbij bij elke versnelling uit een bocht... tot je terug met je wielen op de grond wordt gezet bij een remmanoeuvre.

DIGITAAL

Hoeveel moeite ze ook hebben gedaan bij Brembo om de SRT van gepaste stopkracht te voorzien, het was tevergeefs. De remmen hebben moeite met de tweetonner keer na keer tot stilstand te krijgen en de rempedaal heeft een bepaalde inertie over zich. Niet meteen zaken die vertrouwen geven.

Tel daar ook nog eens de automaat met acht versnellingen bij op en je blijft wat op je honger zitten na een sportiever ritje. Zeker diezak vol te selecteren versnellingen zorgt ervoor dat je bij handmatig schakelen soms in het ijle zit te flipperen alsof je op je playstation aan het spelen bent. Trop is teveel, al is natuurlijk deze Jeep niet enkel in dat bedje ziek.

DORSTIGE REKEL

Nu we toch de kaart van trop hebben getrokken, mee in dat kwartet past het verbruik. Cilinderuitschakeling en moderne technologie ten spijt, de atmosferische V8 verbruikt gewoonweg teveel. Op de autostrade moet je het doen met een gemiddelde van 13l/ 100 km, onze testperiode sloten we af met een gemiddelde van 16,2 liter per honderd kilometer. Cijfers die bij de concurrentie toch een stuk lager liggen. Zeker het verbruik op autostrade is ongehoord voor een wagen anno 2014.

Al zijn dat dingen waar we ons als Europeaan gewoonweg meer zorgen over maken. Iets dat pijnlijk wordt geaccentueerd door het ontbreken van een start-stopsysteem op de wegpiraat. Waar dan weer wel de Amerikaan in ons naar bovenkomt is bij het launchcontrol-systeem. Eén druk op de knop, meer heb je niet nodig om de Jeep in paraatheid te zetten aan de stoplichten. Een verademing tegenover de duizenden instructies die je moet volgen in andere wagens.

CONCLUSIE

De luxe van de nieuwe Grand Cherokee gekoppeld aan een knoert van een motor. De Grand Cherokee SRT mag met trots de badgeStreet & Racing Technology dragen. Of hij daarmee kan concurreren met een Porsche Cayenne Turbo of BMW X5 50i, dat is andere soep. Bekijk de Grand Cherokee SRT dan ook als het buitenbeentje, de die-hard racer van de groep. Eentje die probeert het meest sportieve in een SUV boven te halen daar waar andere merken toch nog altijd het comfort laten primeren. De verfijndheid van een Europeaan moet je dan ook niet verwachten. In ruil krijg je wel een sloep met het nodige karakter en een prijs die zeker kan concurreren met de Duitse concurrentie. Iets dat we enkel maar kunnen toejuichen.

Met dank aan Fiat Frankrijk & Fiat België

Bron

Datum:  05.13.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: JEEP WRANGLER UNLIMITED 2.8CRD
RIJTEST: JEEP WRANGLER UNLIMITED 2.8CRD
Er zijn zo van die modellen die bestand lijken te zijn tegen de greep van de tijd. De Jeep Wrangler is er zo eentje. Al meer dan 65 jaar kan het merk terugkijken op een rijke geschiedenis aan terreinwagens. Ondertussen heeft zowat elk merk een 4x4 in het gamma opgenomen, maar geen een van die modellen lijkt meer opgewassen te zijn tegen een hoopje zand als deze oerklassieke Wrangler.Op het ...
LEES MEER
JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD
JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD
Het iconische Jeep kwam met een flinke update voor hun topmodel. Dankzij het Italiaanse geld werd er ineens ook geïnvesteerd in een nieuwe versnellingsbak en motor, en dat loont.De Grand Cherokee heeft sinds zijn introductie in 1993 al veel - meestal lelijke - vormen gekend. Van de eerste generatie (ZJ) die er gewoonweg inspiratieloos, ruraal Amerikaans, uitzag tot de derde (WK) met zijn dubbele ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX