Menu

Kia Carens aan de gezinstest onderworpen

De Kia Carens lijkt op voorhand de ideale gezinsauto: veel ruimte voor passagiers en bagage, zuinig, flexibel en rijk uitgerust voor een goede prijs. Dat is natuurlijk allemaal theorie. Of de Zuid-Koreaan ook in de praktijk kan overtuigen, zocht ik uit door hem te onderwerpen aan een passende test: met gezinnetje, baby plus bijbehorende spullen en een hoop bagage op vakantie naar midden-Frankrijk. 

De familiewagen anno 2014

Voordat ik wat dieper inga op de inhoudelijke punten van de Kia Carens, moet mij eerst iets van het hart. Het is natuurlijk mijn taak als autojournalist om objectief te zijn. Toch wil ik hier in de eerste plaats mijn eigen mening met jullie delen. Deze mening betreft het uiterlijk van de Kia Carens. Ooit was de MPV synoniem voor 'saai'. Hoewel de MPV nooit zal uitgroeien tot de meest sexy carrosserievorm, verdient het uiterlijk van de Kia Carens toch de aandacht. Kia heeft wat mij betreft een MPV getekend zoals-ie hoort te zijn: representatief en vlot. Niét saai, maar ook niet overdreven gekunsteld. De Carens is een keurige, esthetisch harmonieuze wagen geworden die net zoveel afstand neemt van zijn saaie voorganger van jaren geleden als van overdreven opsmuk. Dit is de familiewagen anno 2014. De Carens is ook onmiskenbaar een Kia. De gelijkenissen met bijvoorbeeld de nieuwe Rio en Cee'd zijn overduidelijk, ook in het interieur. Daarom voelt de Carens voor mij gelijk vertrouwd aan.

Standaard met zeven zitplaatsen

De Kia Carens is geen overdreven grote auto. Eén van de voordelen van een MPV is dat deze door zijn hoekige basisvorm de beschikbare ruimte doorgaans maximaal weet te benutten. Wat betekent dit in het geval van deze Carens? Wel, dit betekent dat je in de toch niet overdreven lange (4.52 meter) Zuid-Koreaan met maximaal zeven personen kunt zitten. De auto beschikt over twee wegklapbare stoeltjes als derde zitrij. Deze zijn nadrukkelijk niet bedoeld voor fulltime vervoer van volwassen personen maar als 'noodoplossing' of als extra stoel voor kinderen. In die hoedanigheid, slagen zij met vlag en wimpel. We hebben het geprobeerd en twee kinderen stallen op de achterste zitrij, is geen probleem. Je moet dan wel rekening houden met het feit dat er niet bijzonder veel bagageruimte overblijft. Klap je de twee achterste stoelen echter neer, dan houd je een ruime 492 liter over. En zo wil je de Carens waarschijnlijk het liefste: met ruimte voor vijf personen plus bagage. 

Onze reis ging naar midden-Frankrijk met vier volwassenen en een baby aan boord. Het eerste dat opviel, was dat de bagage voor de inzittenden (plus opgevouwen kinderwagen voor de baby) relatief makkelijk in de Carens kon worden opgeborgen. Zoals het een echte vakantie betaamt, was het wat puzzlen maar uiteindelijk ging alle bagage erin zonder al te veel aan het zicht van mij als bestuurder te onttrekken. Hulde voor de verschuifbare achterstoelen van de Carens. Dankzij dit mechanisme, kun je naar wens meer beenruimte of meer bagageruimte creëren. Daar de beenruimte standaard dik in orde is, konden wij de achterstoelen dus iets naar voren schuiven en zo paste alles en iedereen comfortabel in de Kia. 

Eén dieseluitvoering. Lekker simpel.

Wie de Kia Carens als diesel wilt rijden, hoeft niet te kiezen. In ons land is nog maar één uitvoering beschikbaar: de 115 pk sterke 1.7 CRDi in BusinessLine-trim. Samengevat: een zuinige diesel met een royale uitrusting. Kia zet met de Carens vol in op particulieren. De zakenrijder die wil profiteren van 20% bijtelling of minder, dient dus elders te kijken. Over de diesel: 115 pk in een bijna 1.500 kg zwaar vehikel met volle bezetting en bagage. Ai, dat klinkt niet riant. Het eerste dat je dan ook moet doen, is je indenken dat deze Carens vooral gemaakt is voor het ontspannen afleggen van veel kilometers. Met een sprint van 0-100 km/u in 13 seconden en een top van 181 km/u presteert de Carens op zijn best gezegd gemiddeld. Maar de Zuid-Koreaan heeft een troef in handen: zijn koppel van 260 Nm bij 1.250 toeren. Waar je van de MPV op het gebied van prestaties geen wonderen hoeft te verwachten, presteert-ie bovenverwachting als het gaat om de souplesse. Zeker in de Franse bergen, moet je enig geduld hebben om gang te maken. Hij doet het echter zonder tegenstribbelen en zelfs met een zwaarbeladen Carens, kun je 80 rijden in de zesde versnelling. Zelden zal de motor bokken of tegenstribbelen en dat is gewoon erg netjes. Ook op de snelweg toont de motor zich niet van zijn rapste maar wel van zijn soepelste kant: met de cruise control op 130 km/u, cruise je eenvoudig een paar uur weg. De motor is heerlijk stil maar komt iets power te kort om kwiek te versnellen. Met minder zware belading, gaat dit natuurlijk al wat beter. Gemiddeld kwamen wij over 10 dagen rijden door Frankrijk uit op een verbruik van 6.2 l/100 km. Da's degelijk, al moet gezegd worden dat een verbruik van ongeveer 5.5 l/100 km. of zelfs nog lager, relatief eenvoudig te halen is bij alledaags gebruik in Nederland.

Alles in het teken van comfort

De Kia Carens heeft een karakter dat 100% op comfort is gemaakt. Goed, hij heeft een sportstand die het stuur wat meer weerstand geeft (overigens is dat wat mij betreft aangenamer sturen dan de normale stand of de comfortstand) maar verder staat alles in het teken van comfort, ontspanning en rust. De Carens is een goedzak die niet eens zo'n enorme hekel heeft aan bochtenwerk. Rijd je alleen of met z'n tweeën in deze MPV, dan heeft-ie van overhellen vrijwel geen last. Vol bepakt merk je dat de auto het wat zwaarder krijgt. Het meest komt dit tot uiting in het doordeinen van de achterkant. De auto is comfortabel geveerd en heeft daardoor bij écht zware belading last van een ietwat slappe achteras. Overhellen blijft echter ook dan keurig binnen de perken.

Wat je krijgt voor 28 mille

De Kia Carens die ik reed, was voorzien van alle opties. 'Alle opties' betekent in dit geval alleen leren bekleding. Verder kan er niets extra worden besteld op deze uitvoering. Waarom niet? Omdat Kia gewoon al alles erop heeft gedaan: van een achteruitrijdcamera tot automatische airco, cruise control, een regen- en lichtsensor, Bluetooth, USB-connectie en touch screen navigatie aan toe: het zit er allemaal op. En dat voor 28 mille. Tja.... wat kun je daar nu tegenin brengen? Een panoramadak zou mooi geweest zijn en een diesel met nét iets meer power was de slagroom op de taart geweest. Maar als de taart smaakt, mis je de slagroom niet echt, toch?

Datum:  09.29.2014     Auteur:  Mitchell van der Koelen
RIJTEST: SEAT LEON FR, HYUNDAI VELOSTER TURBO & KIA CEE'D GT
RIJTEST: SEAT LEON FR, HYUNDAI VELOSTER TURBO & KIA CEE'D GT
Twee deuren, drie deuren of vier deuren... de keuze voor Hot Hatchkopers was nog nooit zo groot. Wij zetten met de komst van de Kia Cee'd GT wederom drie kemphanen tegenover elkaar om tot een conclusie te komen.Halverwege dit jaar brandden we nog een triotest jullie netvlies op met de, naar onze mening, drie meest begeerlijke Hot Hatches die je toen kon kopen. Vandaag dienen zich drie nieuwe ...
LEES MEER
Kia pro_cee’d GT
Kia pro_cee’d GT
Geen concurrent voor een GTI, ST of RS maar wel een aangenaam warme hatchback, dat is wat Kia met de pro_cee’d GT wil introduceren. Reden genoeg om eens wat uitgebreider kennis te maken met dat opkomende merk: Kia.Kia is een apart merk. We kennen allemaal wel iemand die zo’n ding heeft, maar toch kennen we het merk niet van een rijke historie of sportieve successen. Dat is ook niet vreemd, ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
Kia lanceerde in 2008 een wel heel vreemde eend in de vorm van de Soul. Misschien iets te vroeg voor de bijt, want de verkopen in België waren verre van denderend. Kan de 2de generatie een grotere impact maken nu we meer gewend zijn aan gekke styling op de baan?Hoewel het in ons Belgenland geen hoogvlieger werd, wisten de Zuid-Koreanen toch zo'n 760.000 exemplaren te slijten van de 1ste ...
LEES MEER
Test Kia Sorento 2.2 CRDi
Test Kia Sorento 2.2 CRDi
Als je denkt aan Kia, denk je aan een Koreaans merk in opkomst. Het merk verovert positie na positie en vorig jaar stond Kia op nummer 7. Inmiddels hebben ze het tot een zeer nette vijfde positie geschopt, net onder Renault en Toyota in vertwijfeling achterlatend. De Picanto, Rio en Ceed zijn de belangrijkste aanjagers van dit succes, maar ook de meer volwassen familieleden moeten niet uit het ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX