Menu

RIJTEST: SEAT LEON FR, HYUNDAI VELOSTER TURBO & KIA CEE'D GT

Twee deuren, drie deuren of vier deuren... de keuze voor Hot Hatchkopers was nog nooit zo groot. Wij zetten met de komst van de Kia Cee'd GT wederom drie kemphanen tegenover elkaar om tot een conclusie te komen.

Halverwege dit jaar brandden we nog een triotest jullie netvlies op met de, naar onze mening, drie meest begeerlijke Hot Hatches die je toen kon kopen. Vandaag dienen zich drie nieuwe sportieve rekels aan. De Kia Cee'd GT en Seat Leon SC FR zijn twee gloednieuwe kandidaten. De Hyundai Veloster Turbo krijgt van ons een herkansing omdat we hem begin dit jaar enkel reden opsneeuwwitte banen.

KOREAANS BROEDERSCHAP EN EEN SPAANSE BASTAARD

De Kia en de Hyundai zijn twee Koreaanse broertjes. Dat zie je niet enkel aan hun aparte naamkeuze, beiden gebruiken ook dezelfde GPS en 1.6 GDI benzinemotor met turbo. Al de expertise die de Koreanen uit de Veloster Turbo hebben weten te halen passen ze dan ook toe op de nieuwe Cee'd GT. De Spanjaard van het ensemble leent dan weer vooral spullen van den Duits. Zo krijgt hij de DSG-versnellingsbak van Volkswagen en de LED-versiering van Audi.

DEURENSPIELEREI

Het opvallendste verschil tussen de drie wagens is hun deurenaantal. De Leon SC, met de SC van Sport Coupé, verliest twee deuren tegenover zijn broertje om er twee over te houden. De Veloster Turbo heeft de typerende driedeurs opstelling. Eéntje voor de bestuurder links en twee deuren rechts om je passagiers weg te houden van het gevaarlijke verkeer. De Cee'd GT is de meest praktische van het trio. Met vier deuren kan iedereen naar hartenlust instappen en zitten waar hij wil. Behalve in de bestuurdersstoel, want die geef je liever niet uit handen.

KOREAANSE TRAPPELPAARDEN

Waarom je die bestuurdersstoel in de Kia liever niet uit handen geeft? Omdat het een verdomd strak sturend gebakje is. Het wordt nog steeds geen Megane RS of Golf GTI, maar hij laat de twee andere kandidaten in deze test aanvoelen als slappe hapjes. Enerzijds logisch, omdat op papier de Cee'd GT met zijn 204 pk de Veloster Turbo en die Leon FR ver achter zich laat. Die moeten het namelijk doen met respectievelijk 186 pk en 180 pk. Toch is het niet op dat vlak dat de Kia uitblinkt...

De Cee'd GT voelt namelijk niet sneller aan dan zijn broertje, de Veloster Turbo. Wat bij ons het vermoeden versterkt dat de 1.6 GDI benzine in beide wagens even sterk is. De Amerikaanse markt krijgt namelijk een Veloster Turbo met 204 pk. Voor Europa zou die teruggeschroefd zijn naar 186 pk. Die 18 Koreaanse paarden maken alleszins het verschil niet tijdens het rijden. Anderzijds leveren beide wagens 265 Nm koppel. De Leon FR is trouwens de snelste van het trio. Al heeft die dat vooral te danken aan de feilloze DSG, niet aan zijn 180 pk. Want hoewel die uit een heuse 1.8 TFSI worden getapt weet diezelfde 1.8 maar 250 Nm koppel op te wekken.

NIET OP HET SCHERPST VAN DE SNEE

De lichtgrijze rakker van de groep blinkt vooral uit eenmaal je hem de bochten in stuwt. Waar de Hyundai comfortabel de bocht door glijdt en de Seat wat glibberig op de voorband voelt, snijdt de Kia met precisie door de bocht. Rij je hem echter op het randje, dan voel je toch een verschil tegenover een Peugeot 208 GTI of een Fiesta ST. De Kia Cee'd is dan ook het fijnst om te rijden net onder het scherpst van de snee.

Dat is ongeveer de consensus voor deze drievuldigheid. Rij ze niet op het randje, want dan vallen ze door de mand. Zie ze eerder als snelle "van punt A via een bochtige weg naar B"-brengers. Voor de Ringrijders is er namelijk al genoeg speelgoed. Gek genoeg is de Veloster Turbo de fijnste om te rijden. De Cee'd bromt iets lustiger, maar de rijpositie in de Veloster, samen met de sportstoelen, is om duimen en vingers af te likken. Ook het instrumentenpaneel van de Veloster toont stukken sportiever dan die van de Cee'd GT en Leon FR. Zeker die laatste is doodsaai (iets waar de Ibiza Cupra ook al last van had). Anderen noemen de Spaanse instrumentencluster misschien degelijk, maar in het segment van sneller kleine rakkers wil je gewoon overdreven styling.

LED'S, GROTE UITLATEN EN OPGEPLAKTE ZIJSCHORTEN

Niet enkel binnenin wil je die styling, ook aan de buitenkant moet je opvallen. Wederom kaapt de Veloster Turbo daar de trofee weg. Met zijn absurde styling, knoerten van centraal geplaatste uitlaten en matgrijze kleur voelt de gemiddelde accountant zich gewoonweg geschoffeerd. De Cee'd ziet er frontaal ook best agressief uit met zijn 34 LED-lichtjes, maar verliest punten des te verder we naar de achterkant gaan. De zijschorten zijn opgeplakt, met de nadruk op "geplakt" en de achterbumper met zijn twee subtiele uitlaatjes is niet meteen het toonbeeld van sportiviteit. Tien jaar geleden misschien nog wel, anno 2013 kan je een dubbele uitlaat krijgen op een Mercedes A-klasse met 90 pk.

De Leon FR bekleedt de derde plaats. Niet erg, want Seat pretendeert ook niet dat dit de sportiefste Leon is. Daarvoor moeten we wachten op de Cupra-uitvoering. Wat we wel kunnen zeggen is dat de tweedeurs Leon een strakke bak is geworden. Puur stylingsgewijs is die tig malen spannender dan de, grote broer, Volkswagen Golf. Maar tussen de twee Koreanen valt hij, buiten de rode kleur, amper op.

PRIJZENGRABBELAARS

Wat het trio buiten opvallend luide boxen ook gemeen heeft, is de relatief hoge prijs. Voor de Veloster Turbo vraagt Hyundai zo maar eventjes 28.999 euro. In ruil krijg je wel een full-option wagen en ongelooflijke looks. Kia vraagt 691 euro meer voor hunVeloster met meer deuren. Voor de prijs van 29.690 euro krijg je wederom een wagen volgepropt met alle speeltjes.

De Spanjaard lijkt tegenover de twee Zuid-Koreanen wel een koopje te zijn. Met handbak kost de Leon SC FR je 24.170 euro. Neem je hem met DSG, dan betaal je 1.710 euro meer (een gangbaar tarief voor DSG's). Vergeet wel niet dat je daarna gemakkelijk nog eens zo'n 5.000 euro aan opties moet aantikken om op een gelijkwaardig uitrustingsniveau te komen van de twee Koreanen. Kan je leven met een handbak, stoffen stoelen en geen navigatie of LED-koplampen, dan blijft hij ook een koopje.

CONCLUSIE

De prijs van "Begeerlijkste Hot Hatch van het moment" zal één van deze drie gebakjes nooit wegkapen. Al zijn ze daarom niet minder fijn om te rijden. Vooral hun hogere prijs tegenover de concurrentie, die dan ook nog eens fijner sturen, maken ze eenno-go voor de echte Hot Hatchliefhebbers. Al krijgt het drietal wel verschoning. De Hyundai Veloster Turbo is de meest exuberante comfortabele hatchback van het moment en Seat heeft nog een uitgebouwde versie in de pijplijn zitten met de Leon Cupra. Betreffende die Kia Cee'd GT (de wagen waar we deze test rond hebben gebaseerd), geef hem nog enkele jaartjes en een volgende generatie om de Golf GTI compleet het snot voor de ogen te rijden. De volgende generatie top Hot Hatches gaan vanuit niet voor de hand liggende landen komen, neem het maar van ons aan...

Bron

Datum:  11.06.2013     Gepost door:  Jan Schuring
Kia pro_cee’d GT
Kia pro_cee’d GT
Geen concurrent voor een GTI, ST of RS maar wel een aangenaam warme hatchback, dat is wat Kia met de pro_cee’d GT wil introduceren. Reden genoeg om eens wat uitgebreider kennis te maken met dat opkomende merk: Kia.Kia is een apart merk. We kennen allemaal wel iemand die zo’n ding heeft, maar toch kennen we het merk niet van een rijke historie of sportieve successen. Dat is ook niet vreemd, ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
Kia lanceerde in 2008 een wel heel vreemde eend in de vorm van de Soul. Misschien iets te vroeg voor de bijt, want de verkopen in België waren verre van denderend. Kan de 2de generatie een grotere impact maken nu we meer gewend zijn aan gekke styling op de baan?Hoewel het in ons Belgenland geen hoogvlieger werd, wisten de Zuid-Koreanen toch zo'n 760.000 exemplaren te slijten van de 1ste ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX