Menu

Test Kia Optima SW 2.0 T-GDi GT

Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse D-segmenters in Nederland. De Kia Optima doet daartoe een poging. Daar waar het model eerst als sedan op de markt is verschenen, komt de Optima nu als stationwagen met de toevoeging ‘SW’. Het motoraanbod is vooralsnog beperkt tot één diesel en één benzinemotor. Met dit model wil het Koreaanse merk voet aan de grond krijgen op Europese bodem, zoals de Toyota Avensis en Mazda 6 dat in het verleden al wisten te doen. Deze Japanse modellen wisten de handen op elkaar te krijgen en boekten redelijke successen. Wij zoeken uit of de Optima SW diezelfde potentie heeft – in het land van de stationwagens.

De Kia Optima SW oogt stoer, bijdetijds en groot. Dat heeft ondermeer te maken met het optische GT-line pakket, waardoor de buitenzijde wordt opgetuigd. Het geheel ziet er stoerder en breder uit. Eenmaal ingestapt worden we overgoten met luxe. Lederen bekleding, stoelverwarming, stoelventilatie, noem het maar op: de auto heeft het wel. Op het stuur vinden we maar liefst 12 knopjes, die dienen voor audio- en telefoonbediening en de adaptieve cruise controle. Ruimte aan boord is er ruimschoots. De kofferbak meet 552 liter. Zowel voorin- als achterin zitten passagiers erg comfortabel. Passagiers op de achterbank genieten daarnaast op een koude ochtend van achterbankverwarming, een optie die we zelfs in het hoogste segment niet vaak aantreffen.

Zoals gezegd zijn er twee verschillende motorvarianten beschikbaar in de Kia Optima SW. De 1.7 dieselmotor levert 141pk en weet daarmee in 10,2 seconden naar honderd te sprinten. De topsnelheid bedraagt 203 kilometer per uur. De benzinevariant doet daar nog een flink schepje bovenop. Het vermogen is namelijk 245pk en 353Nm aan koppel. Daarmee knalt de auto in 7,6 seconden naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid van deze snelle variant is 232 kilometer per uur. Gemiddeld is het verbruik volgens de fabrieksopgave 8,2 liter op 100 kilometer, in de praktijk moet je rekenen op 1 liter benzine per 10 kilometer. Dankzij het riante vermogen voelt de auto snel aan, en zit je snel op illegale snelheden. Jammer is dat het geluid enigszins wordt ‘gefaked’ via de speakers, zo lijkt het alsof je met een zescilinder onderweg bent, terwijl dit in werkelijkheid uiteraard niet het geval is, de Optima SW beschikt over een conventionele viercilinder benzinemotor, weliswaar aangevuld met een stevige turbo.

Het rijgedrag van de Kia Optima SW is licht sportief te noemen. Het onderstel is dermate afgesteld, dat bochten met veel gemak kunnen worden genomen en de vergevingsgezindheid vrij groot blijft. Verwacht geen rasechte sportieve aspiraties, daarvoor is het gewicht nu eenmaal te hoog, dit bedraagt 1580 kilo. De basisprijs van een Optima SW ligt op 33 mille voor een kale diesel, benzine rijden kan vanaf 58 duizend euro, maar daarvoor heb je gelijk in één klap alle opties. Dat klinkt mooi, maar de zeer hoge basisprijs van deze benzinevariant zal een succes in Nederland weten te voorkomen. De dieselvarianten maken meer kans, maar ook daarbij geldt dat het niet om duizenden zal gaan. Kia doet er goed aan om eerst een basismotortje in de Optima te schroeven, om vervolgens successen te boeken. Want de kwaliteiten zijn er in elk geval wél.

+PluspuntenVeel ruimte
Vlotte motor
Zeer luxe uitgerust

-Minpunten

Hoge prijs zorgt voor irrelevantie 

Bron

Tags: kia, optima, test, prijs
Datum:  10.10.2017     Auteur:  Jan Schuring
RIJTEST: SEAT LEON FR, HYUNDAI VELOSTER TURBO & KIA CEE'D GT
RIJTEST: SEAT LEON FR, HYUNDAI VELOSTER TURBO & KIA CEE'D GT
Twee deuren, drie deuren of vier deuren... de keuze voor Hot Hatchkopers was nog nooit zo groot. Wij zetten met de komst van de Kia Cee'd GT wederom drie kemphanen tegenover elkaar om tot een conclusie te komen.Halverwege dit jaar brandden we nog een triotest jullie netvlies op met de, naar onze mening, drie meest begeerlijke Hot Hatches die je toen kon kopen. Vandaag dienen zich drie nieuwe ...
LEES MEER
Kia pro_cee’d GT
Kia pro_cee’d GT
Geen concurrent voor een GTI, ST of RS maar wel een aangenaam warme hatchback, dat is wat Kia met de pro_cee’d GT wil introduceren. Reden genoeg om eens wat uitgebreider kennis te maken met dat opkomende merk: Kia.Kia is een apart merk. We kennen allemaal wel iemand die zo’n ding heeft, maar toch kennen we het merk niet van een rijke historie of sportieve successen. Dat is ook niet vreemd, ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
RIJ-IMPRESSIE: KIA SOUL (2014)
Kia lanceerde in 2008 een wel heel vreemde eend in de vorm van de Soul. Misschien iets te vroeg voor de bijt, want de verkopen in België waren verre van denderend. Kan de 2de generatie een grotere impact maken nu we meer gewend zijn aan gekke styling op de baan?Hoewel het in ons Belgenland geen hoogvlieger werd, wisten de Zuid-Koreanen toch zo'n 760.000 exemplaren te slijten van de 1ste ...
LEES MEER
Kia Carens aan de gezinstest onderworpen
Kia Carens aan de gezinstest onderworpen
De Kia Carens lijkt op voorhand de ideale gezinsauto: veel ruimte voor passagiers en bagage, zuinig, flexibel en rijk uitgerust voor een goede prijs. Dat is natuurlijk allemaal theorie. Of de Zuid-Koreaan ook in de praktijk kan overtuigen, zocht ik uit door hem te onderwerpen aan een passende test: met gezinnetje, baby plus bijbehorende spullen en een hoop bagage op vakantie naar ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX