Menu

Zo maakt Koenigsegg zijn velgen van carbon fiber

Christian von Koenigsegg, de 40-jarige oprichter van het Zweedse merk, legt haarfijn uit hoe ze de strijd aangaan met onafgeveerde massa.

Koenigsegg maakt al sinds de Agera S velgen van carbon fiber. Ze zeggen daarmee de enige producent te zijn die dit toepast op productie-auto’s. Iets dat we niet kunnen ontkennen. Zelfs de CF-specialisten bij Pagani wagen zich er nog niet aan en vertrouwen nog altijd op aluminium

De video van Drive laat zien hoe de lappen met voorgeïmpregneerde koolstofvezels in een negatieve mal worden gelegd en vorm krijgen. In deze toestand kunnen de kleverige plakken nog worden bijgesneden. Daarna gaat de 19-inch hoge en 10-inch brede velg de autoclaaf in, waar het het polymeer door warmte keihard wordt en laminaatlagen onder hoge druk tegen elkaar worden geperst. Een vacuüm zorgt er voor dat er geen lucht in het koolstofvezel achterblijft.

Door de sterkte kunnen velgen hol blijven, en zijn ze in het geval van Koenigsegg 40% lichter dan de aluminium variant. Eén enkele velg weegt 5,9 kg. Serieus licht. Het is dan ook best surrealistisch om Christian een velg van dergelijk formaat met één vinger op te zien tillen.

De velgen in de video( rijk MEDIA) worden gemaakt voor de Agera One:1, een auto die 440 km/u moet kunnen aantikken en waarbij iedere gram minder telt. Zeker bij ongafgeveerde onderdelen.

Bron

Datum:  04.24.2014     Gepost door:  Jan Schuring
1.400 pk sterke Koenigsegg One:1 wordt in maart onthuld
1.400 pk sterke Koenigsegg One:1 wordt in maart onthuld
De Zweedse hypercarboetseerder komt naar de Autosalon van Genève met het extreemste dat ze ooit hebben gebouwd. Een asfaltwapen om zelfs de Bugatti Veyron SS mee naar de kroon te steken, fluistert men.Stel je voor: je bent een puissant rijke Chinees, hebt onlangs 2 miljoen USD op de bedrijfsrekening van Christian von Koenigsegg gestort en wordt ‘s ochtends in je verwarmde garage begroet door ...
LEES MEER
Christian von Koenigsegg
Christian von Koenigsegg
Christian Erland Harald von Koenigsegg (Stockholm, 2 juli 1972) is de Zweedse oprichter van het Zweedse supersportwagenmerk Koenigsegg.Von Koenigsegg komt uit een van oorsprong Zwabische adellijke dynastie. Zijn ouders zijn Jesko en Brita von Koenigsegg. Hij groeide op in Stockholm. Het bouwen van een perfecte superauto was Von Koenigseggs jongensdroom, en in 1993, toen ...
LEES MEER
Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)
Koenigsegg CC: vergeten concept (1998)
De eerste vingeroefeningen van de Zweed die op 22-jarige leeftijd begon met zijn autobedrijfje.Sinds de oprichting van Koenigsegg in 1994 zat Christian von Dezelfdeachternaam met het idee voor een tweezits sportauto in zijn hoofd. Iets met een middenmotor om de absolute top van autoland mee aan te kunnen. Vanaf ’95 werd er gewerkt aan de realisatie van het Koenigsegg-project en niet lang ...
LEES MEER
NIEUW: KOENIGSEGG AGERA
NIEUW: KOENIGSEGG AGERA
Koenigsegg mag dan wel naast Saab hebben gegrepen toch laten de Zweden hun hoofd niet hangen en komen zelfs met een 'nieuw' model op de markt. De Agera zal voor het eerst worden tentoongesteld op het autosalon van Genève.Zoals de huidige Koenigsegg modellen zal ook dit pareltje razendsnel en exclusief zijn. De motor ligt nog steeds achteraan en is ook nog steeds dezelfde twinturbo 4.7 liter V8 ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX