Menu

RIJTEST: MASERATI GHIBLI S Q4

Vers vanuit de Giovanni Agnelli-fabriek nabij Turijn krijgen we een nieuwe concurrent in het E-segment. Het wordt misschien wel eens tijd dat er een Italiaanse schone ten tonele komt om 'die Duitsers' een toontje lager te laten zingen. In het geval van de Ghibli, kan je dat letterlijk nemen.

Ghibli dus. Toegegeven, misschien niet de meest inspirerende naam maar het klinkt alleszins beter dan A6, 5 Reeks of E-klasse. Als we de geschiedenis er even bijhalen zien we dat de laatste Ghibli dateert van 1997. Al kan je moeilijk van een opvolger spreken. Die laatste was namelijk een coupé. Het gaat hier dus eerder om naamrecyclage.

Het is een Maserati die er is gekomen om een alternatief te bieden voor de meest potente versies van de Audi A6, BMW 5 Reeks, Mercedes E-klasse en ach, waarom niet, de Lexus GS en Jaguar XF. Wil je in dat segment meekunnen moet je natuurlijk over een dieselmotor beschikken. Dat hebben ze daar in Italië ook, een stevige V6 turbodiesel met 275 pk.

Maar goed, in een echte Maserati hoort maar één ding. Juist ja,benzina. In Ghibli-land krijg je daarvoor wederom een drieliter V6 ter beschikking. Standaard met 330 pk en in S-trim maar liefst 410 pk. Daarmee rij je dankzij de Q4-vierwielaandrijving in 4,8 seconden naar de honderd en knal je de Duitsers het snot voor de ogen met een topsnelheid van 284 km/u.

YOGA BEOEFENAAR

Met de souplesse van een yogaleerkracht doet de Ghibli alles wat hem gevraagd wordt. Met de 8-bak automaat van ZF is het mogelijk om een verbruik te behalen van amper 9 liter. Al is dat, toegegeven, wel bij 120 km/u met cruisecontrol. Het gemiddelde verbruik blijft steken op 11-12 l/100km. Kan je niet van je Sport-knop afblijven dan moet je je niet verbazen over 15-16 l/100km. De 7de versnelling is prima voor Belgisch gebruik. Nummertje acht is enkel nuttig bij 'High Speed Journeys', zoals Maserati het zelf zegt. 200 km/u bij nog geen 2.500 toeren, het kan.

LUIDKEELS

Het allergrootste pluspunt van de Ghibli is het geluid dat uit de vier pijpen komt. In normale stand hoor je subtiel dat je met Italiaans vermogen op pad bent. Zet je hem in sport dan gaan er kleppen open. Dat klinkt eerder als een by-pass van de uitlaat in zijn geheel. Een prachtig geluid, voorzien van alle nodige plofjes en roffeltjes. De invloed van de broertjes uit Modena is duidelijk aanwezig. Al bij al is het een enorm verslavende klank die de Ghibli duidelijk een Maserati maakt. Het leukste is gewoon vol op de gas gaan en de wagen zelf laten opschakelen bij 7.150 toeren. Dan komt er een knoert van een knal uit die langer duurt dan het opschakelen zelf. De lange verzetten zorgen voor een groot snelheidsgevoel waar het koppel tot zijn recht komt.

ITALIAANSE INSPIRATIE

De Ghibli is vooraan bekeken Italiaans en het achtersteven is eerder een mengeling van Italiaans/Amerikaans. Met net geen 5 meter, een breed achterwerk en een zeer agressieve snuit komt hij to-the-point over. De Tipo 61 en de Birdcage zijn maar enkele inspiratiebronnen die Giovanni Ribotta gebruikte om zijn digitale tekenpen richting te geven. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat de Ghibli er beter uitziet dan zijn grote broer, de Quattroporte. Iets duurdere en grotere concurrenten zoals de BMW 6 GranCoupéen de Mercedes CLS zijn echter nog steeds een stapje verder.

INTERIEUR

Tjah… Op het eerste zicht ziet het er allemaal geweldig uit. Kijk je dichter, dan is het duidelijk dat de fout-toleranties iets hoger zijn dan bij de Duitsers. Zo stoorden we ons aan de hardplastic middentunnel, de krakende geluidjes van de gordels, het geluid van de deuren die sluiten en de ramen die elektrisch op en neer gingen. Geen al te grote fouten maar echt premium? Nee, daar moet de Maserati forfait geven. Let wel, wie royaal is wat betreft opties kan ervoor kiezen werkelijk elk plastic paneel te laten overtrekken met leder. De “Poltrona Frau” zetels zijn comfortabel maar missen de sportieve opties als aanpasbare lendensteun en kantelend zitvlak. De schakelpook lijkt qua werking op de joystick van BMW maar zit in een ietwat ongepaste basis. Ook de aircobediening ziet er wat te plastiekerig uit om premium te zijn.

Wat wél een positieve vermelding krijgt is de wijzerplaat en het infotainment-systeem: de wijzerplaat is mooi vormgegeven en beschikt nog over échte tellers voor de twee relevantste zaken. Het multimedia- en navigatiesysteem laat zich zeer simpel bedienen. Zo goed als alle on-board-functies bedien je via het grote 8,5” scherm. Opmerking is dat de GPS app er één van Garmin is en zich makkelijk laat bedienen en indien nodig relatief goedkoop laat updaten via het SD-kaart-slot.

PRAKTISCH

Noem het een sportwagen met het gemak van een stationwagen. De kofferruimte is 500 liter groot en beschikt over een tweedelig neerklapbare achterbank voor de iets grotere spullen. Die achterbank is trouwens prima geschikt om twee (of 3 als-het-moet) passagiers te vervoeren, echter missen deze toch wat beenruimte. Alleszins meer dan wat het exterieur doet vermoeden.

CONCLUSIE

De Ghibli is een stevige poging van Italië om het de Duitsers moeilijk te maken. Echter teert hij vooral op de badge en op emotie. Voor de afwerking en finesse zit je nog altijd beter in het land van de braadworst. Wie op zoek is naar iets totaal anders zal alleszins zijn gading vinden bij deze kleine Maserati. En dankzij de diesel wordt hij ook nog eens bereikbaar voor een groter publiek.

Bron

Datum:  07.15.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Maserati Ghibli S. Rijtest.
Maserati Ghibli S. Rijtest.
Ghibli. Het moet met licht Italiaanse tongval en liefst een beetje zangerig worden uitgesproken. Of er reden tot zingen is? Jazeker!Maserati heeft van moederbedrijf Fiat een duidelijke missie mee gekregen: groei. Forse groei zelfs, van 6288 auto’s in 2012 moeten de verkopen stijgen naar zo’n 50.000 stuks per jaar. Als je het snel zegt, lijkt het niet veel, maar het komt er op neer dat ...
LEES MEER
Maserati GranTurismo Sport. Rijtest.
Maserati GranTurismo Sport. Rijtest.
Briljant en toch ook weer niet. Dat zijn zes woorden die de allernieuwste GranTurismo het best karakteriseren.De “Sport” is niet nog een variant dat aan het immer uitdijende gamma van de GranTurismo wordt toegevoegd, maar de opvolger van de GranTurismo S. Dat is de middenmoter in het gamma, tussen de standaard 4,2 V8 versie en de hardcore MC Stradale in. De Sport heeft dezelfde 4,7 liter ...
LEES MEER
MASERATI QUATTROPORTE GTS (2013)
MASERATI QUATTROPORTE GTS (2013)
Geen fijner moment dan bij het eerste lentezonnetje om met de Maserati Quattroporte op stap te gaan. Stem de violen, start de motor!De Quattroporte-naam maakt al decennialang deel uit van de naambekendheid van Maserati. De benaming werd voor het eerst gebruikt in 1963 en is even geniaal als ze eenvoudig is.Quattroporte is namelijk Italiaans voor vier deuren, een modeltype waarvan Maserati het ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX