Menu

Mercedes 280 SL Pagode

We gaan weer eens terug in de tijd. Dit keer reden we met een Mercedes 280 SL “Pagode” uit 1969.

Omdat de eindbaas van Mercedes in de jaren ’60 een auto zocht die het midden was tussen de trage 190 SL en de zeer exclusieve en dure “Gullwing” 300 SL werd er een nieuwe SL ontwikkeld die in 1963 op de Autosalon van Genève werd geïntroduceerd: de Mercedes SL W113. Er werd een hardtop voor de auto ontworpen die ervoor zorgde dat deze auto in de volksmond de “Pagode” werd genoemd, dankzij de gewelfde vorm van het dak. De auto werd standaard uitgevoerd met een M180 zescilinder in lijn en om gewicht te besparen werd voor een aantal delen van het plaatwerk aluminium gebruikt. Het chassis was een ingekorte versie van dat van de W111, de voorganger van de huidige S-Klasse.

De eerste uitvoering die in 1963 op de markt kwam was de 230 SL. Deze had 150 pk en 196 Nm ter beschikking dankzij een 2.3 liter grote motor en was standaard voorzien van een viertraps automaat. Een snellere viertraps automaat en een vijf verzetten tellende handbak waren ook verkrijgbaar als optie maar werden niet vaak besteld.

De 250 SL ging in december 1966 in productie. De belangrijkste wijzigingen waren eigenlijk dat het blok meer koppel leverde (geen 190 maar 216 Nm) dankzij het vergroten van de motorinhoud naar 2.5 liter. Andere belangrijke wijzigingen waren het toevoegen van schijfremmen achter en het vergroten van de tankinhoud van 65 naar 82 liter. De 250 SL moest al vrij snel plaats maken voor de 280 SL, waardoor er niet meer dan een dikke 5000 gebouwd zijn. Deze SL is dus de meest zeldzame.

In december 1967 volgde de 280 SL al. Deze auto kreeg de beschikking over een wederom opgeboorde 2.8 liter zescilinder die goed was voor 170 pk en 244 Nm koppel. De 280 SL werd vaker verkocht dan de 230 en 250 SL bij elkaar maar de ZF handgeschakelde vijfbak werd slechts 882 keer besteld. Auto’s met deze bak zijn dus zéér gewild onder verzamelaars. De beste kans om er één te vinden is in Italië, omdat de handbak daar relatief veel werd verkocht. De W113 SL werd uiteindelijk geproduceerd tot en met februari 1971, in totaal werden er 48.912 W113 SL’s gebouwd.

Rijdend met de 280 SL valt me vooral op dat de auto bijzonder modern aanvoelt. Dan heb ik het uiteraard niet over het prachtige klassieke interieur waar ik in zit, nee, wat ik bedoel is dat de rij-eigenschappen van deze auto bijzonder modern en van deze tijd voelen. De automaat doet vlekkeloos en supersoepel zijn werk, het blok zoemt prachtig, er zijn geen gekken piepjes of kraakjes en het onderstel voelt lekker gebalanceerd en op een prettige manier sportief aan. Het hoepelstuur is misschien enorm, het doet wel precies wat je wil dat het doet. Deze auto voelt niet aan alsof hij begin jaren ’60 ontworpen is.

Het exemplaar van Gina Classics dat wij reden voor deze video heeft net geen ton gelopen en is werkelijk in een prachtige staat. Er is nooit aan gelast en de auto is opnieuw gespoten in de prachtige kleur mosgroen. De cremelederen bekleding matcht bijzonder fraai met de lakkleur als je het mij vraagt. Het leer, tapijt en chroom is nog origineel. Deze auto is afkomstig uit Portugal, het prettige klimaat daar verklaart wellicht het volledig ontbreken van roest.

Achterin deze auto is een zeldzame optie te vinden: het zeldzame derde stoeltje. De 2.8 liter zescilinder wordt aangestuurd middels een perfect schakelende automaat. De hele auto is overigens nog “matching numbers” dus in volledig originele staat. Zelfs alle puntlassen zijn nog zoals ze de fabriek verlieten. De auto is lekker rijk uitgerust met als hoogtepunt wat mij betreft de prachtige Becker Grand Prix radio, de antenne van Hirschmann heeft zelfs z’n eigen antenne. Mocht je interesse hebben: de vraagprijs is €99.000 euro. Video.

Bron

Datum:  05.05.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Een bijna perfecte auto, die wordt verziekt door de hybride aandrijflijn.Nou ja, perfect is wellicht wat overdreven, maar de E-klasse is een hele goede auto. In sommige auto’s merk je aan alles, dat er lang over is nagedacht en aan verder is geschaafd. De E-klasse is zo’n auto. Des te meer zonde dat het hybride deel van de aandrijflijn de rest van de auto zo in de steek laat, maar daarover ...
LEES MEER
Mercedes-Benz S63 AMG
Mercedes-Benz S63 AMG
“Das beste oder nichts”. Vandaar dat we even gewacht hebben tot we een AMG S-klasse onder handen konden nemen. We gunnen jullie natuurlijk wel een beetje spektakel.[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]Één ding kan je de klok op gelijk zetten: bij iedere nieuwe generatie S-klasse weet Mercedes-Benz de lat weer hoger te leggen. Iedere generatie heeft innovaties aan boord die pas ...
LEES MEER
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
Wij Europeanen worden verwend met een overvloed aan Hot Hatches. Terwijl we onderaan het spectrum nog gezonde cijfers zien heb je bovenaan al minimum een grote turbo en 300 pk nodig. Moeten we dan niet stilletjes de Hot Hatch opnieuw gaan definiëren?Onderaan het Hot Hatchiaans spectrum zien we sprintcijfers van 6,9 seconden en prijzen van maximum 25.000 euro. Cijfers die ongeveer nog tot ...
LEES MEER
MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
 MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
Tot voordien was de C-Klasse in AMG-vorm de instapper van dienst bij Affalterbach als je zocht naar een bloedsnelle sedan. Nu komt er aflossing in de vorm van de CLA 45 AMG. Een waardige instapper, of een light-product dat je op je honger laat zitten?Heilige huisjes worden niet gespaard ten huize AMG bij het creëren van hun A-klasse derivaten. Hatchbacks, Mini-SUV's, vierwielaandrijving en ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX