Menu

MERCEDES S 500 LANG (2014)

Voor staatshoofden - met soms dictatoriale trekjes - en bedrijfsleiders van multinationals is er altijd maar één keuze geweest om in rond gevoerd te worden, een verlengde Mercedes S-Klasse. Maar waar zit de magie van die vijf meter lange sloep uit Stuttgart?

Een S-Klasse is een wagen die weinigen gegund is, deze verlengde S 500 gaat nog een trapje hoger op die elitaire trede. Met zeeën van ruimte, een knoert van een motor in het vooronder en een prijskaartje waar menig mens een gezellige woonst van kan kopen spreek je hier niet meer over de happy few, maar de happy few die zelf niet meer aan het stuur willen draaien. Drive, James...

COMFORTABEL BOCHTEN MALEN

Daar zit je dan, na drie uur verstellen van honderd stoelinstellingen. Nog steeds niet perfect, maar je hebt geen idee meer waar je de middenrugkussens aanpast. Voor je ligt - verborgen onder een ellenlange motorkap - een heerlijk soezende 4.6 V8. Eentje die je de mogelijkheid geeft om deze bijna twee ton wegende sloep in amper 4,8 seconden naar de honderd te stuwen. Reden daarvoor zijn de 456 parate paarden en, belangrijker nog, het 700 Nm aan koppel.

Toch heb je - toegegeven, behalve die eerste keer - nooit de nood om die cijfers aan te spreken. Ze zullen het in het hoofdkwartier bij Rolls-Royce niet graag horen, maar de S-Klasse is meer dan ooit een wagen die kan rekenen op heerlijke waftability. De motor is bij stevig doordrukken amper hoorbaar maar zorgt tocht voor een flanellen schop onder de kont. De gestuurde dempers en luchtophanging laten putten en bobbels verdwijnen en herleiden een bootgevoel tot het minimum.

Of de S-Klasse daarmee een bochtenverslinder is? Hangt er vanaf. Onder het credo 'comfortabel bochten malen' doet hij het wonderwel. Sportief? Niet echt. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Daarvoor is de sturing - met alle elektronica - gewoonweg te vaag. Verder dan wat hooliganistische wielspin kom je dus niet. In de S-Klasse kom je vooral tot rust. Zelfs als chauffeur. Tot je het angstzweet krijgt bij het zoeken naar een parkeerplaats.

OGENSCHIJNLIJK COMPACT

Als we Mercedes ergens een dikke pluim kunnen geven, dan is het wel op designvlak. De verlengde S-Klasse ziet er niet alleen enorm statisch uit, hij voelt optisch niet groots of lomp aan (tot je hem dus moet parkeren). Hij valt zelfs amper op in het straatbeeld, zeker de onze met zijn Iridium zilvere kleur. Tot je hem natuurlijk naast een plebiaanse C-Klasse zet en ontdekt dat die laatste het met een dik half metertje minder moet doen. Want laat je niet in de waan brengen, het vlaggenschip van Mercedes is lang, zeer lang. Met een lengte van 5,2 meter en een wielbasis van 3,2 meter laat hij de Range Rovers van deze wereld blozen.

Toch houdt het Mercedes niet tegen om een nog langere versie de wereld in te sturen. Zowel een Maybach- als een Pullman-variant zullen op korte termijn het levenslicht zien. Waarbij de éne nog langer is dan de andere. De Pullman zou daarbij een 2+2+2 opstelling krijgen.

PRIVÉJET

Al draait het vooral in de verlengde S-Klasse om de achterbank. Daarbij is de sweet spot de stoel rechtsachter. Met heerlijke kussentjes, opklappende voetensteun en zetelverwarming voel je je de koning te rijk. Nog niet genoeg plaats? Dan kan je met een druk op de -pest-knop de passagiersstoel vooraan nog wat verder weg duwen. Kwestie van niet te krap te zitten met je Berluti-schoenen. Linksachter gaat het er wat erbarmelijker aan toe. Geen voetsteuntje of 'pestknop' en - in ons geval - ook geen zetelkoeling. Maar hey, je maîtresse hoeft toch niet van evenveel luxe te genieten tijdens de heerlijke vlucht?

Inderdaad, 'de vlucht'. Want plaatsnemen op de achterste zetelrij, is als plaatsnemen in een privéjet. Mercedes vergroot die illusie nog eens door de twee schermpjes in de hoofdsteunen - die qua resolutie eigenlijk van erbarmelijke kwaliteit zijn -, de klaptafeltjes die vanuit de middentunnel komen en de gordijntjes die je rondom kan sluiten. Nee, als passagier word je op je wenken bedient in de S-Klasse. En als wij je nog niet kunnen overtuigen, laat dan de drankkoeler/ verwarming dat doen terwijl je via satelliet naar een heruitzending van Dagelijkse Kost kijkt.

GEDETAILLEERDE NADELEN

Valt er dan niets te zaniken over de verlengde S-Klasse? We moeten het alleszins al in de details gaan zoeken. Zo zijn we nog steeds geen fan van de twee knoerten van schermen die je voorin krijgt. Hoe goed ze het hebben proberen inwerken, het blijven twee rechthoekige vlakken die de lijnen van het interieur enorm breken. Verder stellen we ons ook vragen bij de lichtinstellingen van het interieur. Hoewel Mercedes niet anders kan dan verschillende kleurtjes aanbieden hebben we onze twijfels bij het rijden tijdens de nacht met felroze verlichting in je S 500.

Ook vonden we het frappant dat onze verlengde sloep met een kostprijs van +170.000 euro niet over getinte ramen achteraan beschikt. Je moet toch een bepaald narcisme hebben om van alle aandacht te genieten. Zeker omdat een wagen van dit allooi gemaakt is om mensen achterin te vervoeren in alle discretie. Je kan wel een rolgordijn laten inschuiven, al heb je dan geen zicht meer op de buitenwereld.

CONCLUSIE

Er zijn maar weinig wagens op de wereld die hun prijs kunnen rechtvaardigen zoals deze verlengde S-Klasse dat doet. Ja, het blijft een smak geld, maar je krijgt een overvloed aan luxe, perfecte afwerking en technologie in ruil. Die knoert van een V8 in het vooronder zouden we wel achterwegen laten. De 350 CDI voelt zich zeker zo goed in de motorbaai en verbruikt daarbij nog eens gemakkelijk enkele liters minder. Al hebben we het gevoel dat staatshoofden van landen uit het Verre Oosten daar niet van wakker gaan liggen.

Bron

Datum:  04.25.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Een bijna perfecte auto, die wordt verziekt door de hybride aandrijflijn.Nou ja, perfect is wellicht wat overdreven, maar de E-klasse is een hele goede auto. In sommige auto’s merk je aan alles, dat er lang over is nagedacht en aan verder is geschaafd. De E-klasse is zo’n auto. Des te meer zonde dat het hybride deel van de aandrijflijn de rest van de auto zo in de steek laat, maar daarover ...
LEES MEER
Mercedes-Benz S63 AMG
Mercedes-Benz S63 AMG
“Das beste oder nichts”. Vandaar dat we even gewacht hebben tot we een AMG S-klasse onder handen konden nemen. We gunnen jullie natuurlijk wel een beetje spektakel.[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]Één ding kan je de klok op gelijk zetten: bij iedere nieuwe generatie S-klasse weet Mercedes-Benz de lat weer hoger te leggen. Iedere generatie heeft innovaties aan boord die pas ...
LEES MEER
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
Wij Europeanen worden verwend met een overvloed aan Hot Hatches. Terwijl we onderaan het spectrum nog gezonde cijfers zien heb je bovenaan al minimum een grote turbo en 300 pk nodig. Moeten we dan niet stilletjes de Hot Hatch opnieuw gaan definiëren?Onderaan het Hot Hatchiaans spectrum zien we sprintcijfers van 6,9 seconden en prijzen van maximum 25.000 euro. Cijfers die ongeveer nog tot ...
LEES MEER
MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
 MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
Tot voordien was de C-Klasse in AMG-vorm de instapper van dienst bij Affalterbach als je zocht naar een bloedsnelle sedan. Nu komt er aflossing in de vorm van de CLA 45 AMG. Een waardige instapper, of een light-product dat je op je honger laat zitten?Heilige huisjes worden niet gespaard ten huize AMG bij het creëren van hun A-klasse derivaten. Hatchbacks, Mini-SUV's, vierwielaandrijving en ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX