Menu

RIJTEST: MERCEDES-BENZ A180 CDI BLUEEFFICIENCY

Naast de indrukwekkende A 45 AMG heeft Mercedes ook een iets zuinigere A-klasse in hun aanbod, de A180 BlueEFFICIENCY heeft er zelfs een Renault 1.5 voor onder de kap genomen.

Voor wie het afgelopen anderhalf jaar niet meer buiten is geweest, de A-klasse is een verkoopswonder. De kleine hatchback – dikwijls uitgerust met het sportieve AMG style-pakket – heeft een groot deel van zijn succes te danken aan de leasingmarkt en aan die groei lijkt nog niet vlug een einde te komen.

Verfrissend eigenlijk, een A-klasse zonder het AMG-pakket, want hoe strak de voorkant met zijn scherpere bumper er wel mag uitzien, de achterkant is ronduit belachelijk met zijn twee kleine ovalen pijpjes (zeker in vergelijking met de A 45 AMG).

LENEN BIJ DE BUREN

Grootste nieuwigheid bij deze BlueEFFICIENCY Edition (in namen verzinnen zijn ze bij Mercedes nooit heel goed geweest) is de 1.5 dieselmotor uit de Renault-stal. Op diens rapport pronken alvast betere cijfers dan die van de oude 2.1 als het op ecologie aankomt, want zo stoot hij maar 92 gram aan CO2 uit per kilometer en verbruikt hij op papier slechts 3,6 liter per 100 km. Zijn grotere broer (de 2.1 OM651 turbodiesel) daarentegen gaat niet onder de 105 gram en de 4 liter/100km, en toch zijn ze allebei even snel.

Beiden doen het met 108 pk, beiden gaan ze in 11,3 seconden naar 100 en beiden hebben ze een topsnelheid van 190 km/u. Aangezien het ecologische model maar een 484 euro meer kost dan zijn gewone stalgenoot lijkt de keuze snel gemaakt.Aftermarket heeft de 2.1 natuurlijk een pak meer potentieel, mocht je dat ooit van plan zijn.

NIET DAT MERCEDES RAFFINEMENT

De 1.5 heeft bij koudstart niet veel zin om van zijn plaats te komen, en dat hoor je ook duidelijk. De onaangename toon gaat zelfs pas weg in de hogere versnellingen. Aangezien hij duidelijk afgesteld is op zuinigheid hou je in het verkeer je hand best dicht bij de pook, want bij vlugge hernemingen ga je al snel moeten terugschakelen.

Bochten insturen gaat strak maar toch lijkt de auto op rechte stukken nooit echt tot rust te komen. Eenmaal de motor opgewarmd is kan je – er combinatie met de vlotte handbak – wel leuk de bochten mee intrekken.

Zijn uitstoot en verbruik, dat zijn terecht cijfers om mee te pronken. Na onze testkilometers stond er zelfs maar 4,5l op de boordcomputer, en dat was zelfs zonder extreem te hypermilen.

ZUINIGHEIDSWEDSTRIJD

Concurrenten zijn de Audi A3 1.6 TDI Ultra (24.599 euro, 110pk, 88g, 3,3l/100km theoretisch) en de BMW 116d (24.600 euro, 116pk, 99g, 3,8l/100km theoretisch). De Audi duikt met 88 g/km CO2 nog eens 4 gram onder de lage 92 grammetjes van Mercedes terwijl BMW met 99 gram net onder de magische grens van 100 daalt. Het theoretisch verbruik van de Audi is ook het laagste, maar in praktijk mag je daar gerust een dikke anderhalve liter bij gaan tellen, net zoals je wat kan bij tellen bij de BMW en bij de theoretische 3,6 l van het merk met de ster.

Het meest praktische van de drie zullen we de A-klasse zeker niet noemen, want niet alleen is zijn kofferruimte met 341 liter het kleinste (360 bij de BMW, 380 bij de Audi), hij is vanwege de brede achterlichtblokken ook nog eens moeilijk in te laden.

Ideaal als bedrijfswagen, deze A180 CDI in BlueEFFICIENCY uitvoering, want hij ziet er niet alleen aangenaam uit, hij biedt ook genoeg comfort (zoals de halflederen zetels) voor een aanvaardbare prijs gekoppeld aan fiscaal voordelige cijfers. Een model zoals de onze heb je voor 30.700 euro.

Bron

Datum:  07.14.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Mercedes-Benz E300 BlueTEC HYBRID
Een bijna perfecte auto, die wordt verziekt door de hybride aandrijflijn.Nou ja, perfect is wellicht wat overdreven, maar de E-klasse is een hele goede auto. In sommige auto’s merk je aan alles, dat er lang over is nagedacht en aan verder is geschaafd. De E-klasse is zo’n auto. Des te meer zonde dat het hybride deel van de aandrijflijn de rest van de auto zo in de steek laat, maar daarover ...
LEES MEER
Mercedes-Benz S63 AMG
Mercedes-Benz S63 AMG
“Das beste oder nichts”. Vandaar dat we even gewacht hebben tot we een AMG S-klasse onder handen konden nemen. We gunnen jullie natuurlijk wel een beetje spektakel.[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]Één ding kan je de klok op gelijk zetten: bij iedere nieuwe generatie S-klasse weet Mercedes-Benz de lat weer hoger te leggen. Iedere generatie heeft innovaties aan boord die pas ...
LEES MEER
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
RIJTEST: MERCEDES A 45 AMG
Wij Europeanen worden verwend met een overvloed aan Hot Hatches. Terwijl we onderaan het spectrum nog gezonde cijfers zien heb je bovenaan al minimum een grote turbo en 300 pk nodig. Moeten we dan niet stilletjes de Hot Hatch opnieuw gaan definiëren?Onderaan het Hot Hatchiaans spectrum zien we sprintcijfers van 6,9 seconden en prijzen van maximum 25.000 euro. Cijfers die ongeveer nog tot ...
LEES MEER
MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
 MERCEDES CLA 45 AMG 4MATIC
Tot voordien was de C-Klasse in AMG-vorm de instapper van dienst bij Affalterbach als je zocht naar een bloedsnelle sedan. Nu komt er aflossing in de vorm van de CLA 45 AMG. Een waardige instapper, of een light-product dat je op je honger laat zitten?Heilige huisjes worden niet gespaard ten huize AMG bij het creëren van hun A-klasse derivaten. Hatchbacks, Mini-SUV's, vierwielaandrijving en ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX