Menu

RIJTEST: NISSAN NOTE DIG-S

Een week met een supercharged benzinewagen rijden die gebouwd is Engeland, daar tekenden we direct voor. Vol verwachtingen namen we dan ook de sleutels van de nieuwe Nissan Note DIG-S in ontvangst.

Toen Nissan in 2006 de eerste generatie Note op de markt bracht was het zogenaamde mini-MPV segment niet meer dan een niche. Sindsdien is het echter uitgegroeid tot een felbevochten slagveld met in de hoofdrollen de Opel Meriva, de Ford B-Max en de Honda Jazz.

UP-MARKET

De laatste generatie Note ziet er een pak steviger en up-market uit dan zijn Renault Modus-afgeleide voorganger. Zo brachten de Japanners enkele gechromeerde accenten en een nieuwe grille mee naar hun tweede kleinste om hem zo uit de anonieme duisternis te halen.

Collega Sven vergeleek de achterkant al met een 370Z, en eigenlijk moet ik hem daar gelijk in geven, zeker qua achterlichten. Vanbinnen harde – maar mooi vormgegeven – plastic oppervlakken gebroken door de grote glanzende zwarte unit die de radio en de klimaatcontrole herbergt. Ondanks dat die eerste alle mogelijke functies bevat – inclusief 360° achteruitrijcamera – zit de bediening niet altijd helemaal snor. Een bestemming ingeven bijvoorbeeld is niet zo makkelijk vanwege de kleine aanraakdoelen op het scherm.

Naast de 1.5 dCi van Franse makelij biedt Nissan ook twee 1.2 driecilinder benzinemotoren aan, eentje zonder en eentje met supercharger. Alhoewel de 80 pk van de basisversie ook niet weinig is voor de 1.036 kg wegende stadswagen raden we toch de 19 pk sterkere supercharger variant aan.

SUPERCHARGED, NET ZOALS EEN JAAAAG

Alhoewel superchargers eigenlijk uitsluitend worden geassocieerd met sportwagens zoals de 495 pk sterke F-Type werkt de technologie hier ook uitstekend om meer kracht uit een kleine motor te krijgen. Het grote verschil met een turbo is dat die laatste zijn aandrijving krijgt door de uitlaatgassen, een supercharger integendeel wordt mechanisch aangedreven door de krukas.

Met deze technologie weet Nissan toch nog een respectabele 98 pk uit de 1.198 cc grote driecilinder te persen met 147 Nm aan koppel. Dit maakt hem ineens het topmodel van de Note reeks met 8 pk meer dan de 1.5 turbodiesel. Spijtig is wel dat je dit niet altijd merkt, want waar de diesel op lage toerentallen ook al wat stuwkracht heeft moet je dit bij onze DIG-S in hogere toerentallen gaan zoeken.

Voor diegenen die willen krijg je de supercharged Note in 11,7 seconden – met de bijbehorende driecilinderroffel - van 0 naar 100 en ophouden doet hij pas bij 181 km/u. Volgens de documentatie heb je genoeg met 4,3 l/100 km, in het echt kom je uit rond de 5,5. Met enkele slimme technieken zoals de Miller-cyclus (in tegenstelling tot de conventionele Otto-cyclus) waarbij de compressie gebeurt ten opzichte van de supercharger in plaats van tegen de cilinderwand hebben ze de efficiëntie met maar liefst 15 procent kunnen verhogen.

De Note stoot nu zelfs maar 99 gram CO2 per kilometer uit. De Note laat zich vlot besturen met de aangename handbak maar laat wat te wensen over qua rijcomfort. In ons Belgisch putten- en verkeersdrempelland is hij net iets te hard afgesteld wat het leven alleen maar moeilijker maakt voor de mensen op de achterbank. In de koffer kan je standaard 411 liter kwijt, met de achterbank neergeklapt zelfs 2012.

ACENTA, TEKNA, VISIA ZIJN BLIJKBAAR GEEN INTERIMKANTOREN

Een Note (Visia, 1.2 80pk) heb je vanaf 13.990 euro, daarvoor krijg je onder andere ESP, dagrijlichten, een start-stop systeem, cruise control (en begrenzer) en een boordcomputer. De Acenta plakt daar 1.300 euro bovenop en brengt ineens manuele airconditioning, elektrisch bediende ramen achteraan en een MP3/USB-aansluiting met zich mee. Een Onze Tekna (1.2 DIG-S, 98pk) heb je vanaf 19.590 euro met donker getinte ruiten, automatische airconditioning, stof/lederen stoelen, 16” lichtmetalen velgen en het Nissan Safety Shield (blinde hoek monitor, rijbaanassistentie en de 360° camera).

Een nieuwe Note met een driecilinder voor 20.000 euro klinkt op zich wel prijzig, maar tel er al de snufjes en de uitstekende motor bij en dan lijkt hij ineens een koopje. Wij zouden zeker een bezoekje brengen aan de Nissan-garage mochten we in dat segment aan het shoppen gaan.

Bron

Datum:  05.20.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Nissan Juke R
Nissan Juke R
Een mini-SUV met het blok van Godzilla. Zevenhonderd pk in een auto die standaard slechts 116 makke paardjes heeft: het werd een ruige middag.Shpilli Villi Engineering flikte het huzarenstukje wat Nissan zelf ook al eens deed. De ingrediënten zijn simpel: men neme een Nissan GT-R en een Nissan Juke. Het recept is uiteindelijk veel ingewikkelder, want de Juke is een voorwielaangedreven auto met ...
LEES MEER
Test Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna
Test Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna
Soms kan een auto je ontzettend verrassen. Dit kan verschillende oorzaken hebben; zoals de plotselinge plezierfactor of het gemak wat een je auto biedt. Nissan krijgt het voor elkaar om ons op verschillende punten te doen verwonderen. De vierde generatie Micra is hip, dapper en verrassend.Nissan heeft zijn oudste stadsauto vernieuwd en dat is goed te zien aan het exterieur; bumpers hebben ...
LEES MEER
NISSAN QASHQAI (2014)
NISSAN QASHQAI (2014)
De verkoop van de vorige Qashqai is in tegenstelling tot veel andere volumemodellen nooit uitgedoofd. Om dat verkoopsucces op zijn minst te evenaren haalt Nissan dan ook alles uit de kast voor zijn fonkelnieuwe opvolger.De eerste Qashqai startte in 2007 een heuse revolutie in het crossoversegment. Door C-segment luxe en betaalbaarheid te combineren met een hogere zitpositie en een steviger ...
LEES MEER
NISSAN LEAF VS NISSAN LEAF
NISSAN LEAF VS NISSAN LEAF
Na ruim 33.000 kilometers met de eerste generatie Nissan Leaf zijn we tijdelijk overgestapt op de nieuwe versie. Daarmee reden we 862 vergelijkingskilometers. Op zoek naar de overeenkomsten en verschillen. En dan is de vraag: willen we overstappen? Laten we onze oude, trouwe, blauwe in de steek omdat de nieuwe versie meer te bieden heeft?Je ziet het nietZet je de eerste en tweede generatie van de ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX