Menu

RIJTEST: OPEL INSIGNIA OPC (FACELIFT)

De Opel Insignia kreeg een facelift en de OPC-versie profiteert daar mee van. Tijd om hem eens te rijden in minder winterse omstandigheden dan een paar jaar geleden.

Opel heeft de Insignia strakgetrokken en daardoor moest ook de OPC-versie verplicht langs de tekentafel. Al zijn de aanpassingen summier. De opvallende sabeltanden aan de voorkant zijn gebleven, de koplampen en grille werden dan weer wel vernieuwd.

GROVE BORSTEL

Nee, de grootste veranderingen moet je in het interieur gaan zoeken. Dat weet je al uit onze eerdere testen met de vernieuwde Insignia. Tegenwoordig vind je daar een veel handiger touchscreen terug met een navigatiesysteem dat stevig opgefrist werd. Het grotere schermpje wordt vergezeld van een opgekuiste middenconsole, terwijl je in de middentunnel ook een touchpad vindt waarop je je invoergegevens kan schrijven. Een leukegimmick al zal je het in realiteit weinig gebruiken, daarvoor werkt het net niet goed genoeg.

De tellerpartij vlak voor je neus is voorts volledig digitaal, waarbij je een frisse aanblik krijgt op de virtuele wijzers. Het maakt het voor Opel makkelijker om bij de switch naar de OPC-modus de kleur van de wijzerplaten volledig in de juiste sfeer te brengen. De boordcomputer biedt ook een OPC-modus, waarbij je de G-krachten kan bekijken - doet iemand dat dan in een fikse bocht? - of de temperatuur en druk van de olie kan aflezen.

ROMIGE V6

Onder de kap van de Insignia OPC zit nog altijd de 325 pk sterke 2.8 V6. Die klinkt romig. Zeker onder aanmoediging van de trapeziumvormige uitlaatpijpen. En hoewel hij over 325 paarden beschikt voelt hij helemaal niet zo krachtig aan - zowat de vloek van elke Opel. Dit komt misschien nog wel vooral door het fikse gewicht dat hij in de weegschaal weet te leggen, maar liefst 1.735 kilogram. Ter vergelijking, een Audi S4 doet het met 55 kg minder. Dat door dat hoge gewicht het verbruik van 13 l/100 km op eenzelfde niveau komt als dat van de Jeep Grand Cherokee SRTmet 6.4-liter V8, schrijven we in de kantlijn.

TREITERENDE AUTOMAAT

Al is het lompe gewicht niet de grootste pestkop van de rijervaring. Onze testwagen was uitgerust met een automaat met zes verzetten. Een model dat niet enkel verouderd is, maar vooral lijkt afgesteld op comfort. Het gevolg is dat hij sloom reageert op het gaspedaal en je even moet wachten op een daadwerkelijk acceleratie bij het vloeren van die pedaal. Ook bij het hernemen volgt de bak de bewegingen van de - digitale - toerenteller te traag op, waardoor je even moet wachten alvorens er weer vandoor te knallen.

Al het geklaag opzij, de OPC-variant van de Insignia blijft natuurlijk een snelle afstandsmaler. Eenmaal de automaat zijn juiste versnelling heeft gevonden knal je al snel naar ongeoorloofde snelheden. Dat gaat nog iets sneller wanneer je de OPC-knop op het dashboard indrukt. Daardoor gaat de gasrespons, het stuurgedrag en de ophanging een stuk strakker aanvoelen. In die modus is rustig rijden uit den boze, de motor blijft langer in toeren hangen en het gaspedaal induwen en loslaten wordt telkens beloond met tevredenstellende plofjes van de uitlaat.

Toch kan je de OPC ook rustig besturen, daarvoor heeft hij als topmodel alle nodige snufjes. De 'comfort'-modus van de ophanging maakte dan misschien wel plaats voor de OPC-knop, je kan nog steeds in alle comfort over de snelweg zoeven.

CONCLUSIE

De Insignia OPC profiteerde dan wel mee van de facelift van de gewone Insignia, Opel verzuimt het om hem ook motorisch te vernieuwen. De gewone 2.8 V6 maakte al plaats voor de 2.0 Turbo met 250 pk, dan zou je denken dat Opel voor de dikste variant ook wel een kleinere motor zou voorzien. Niet dus. Op vlak van overbrenging laat de automaat een steek vallen, al kan je dat probleem omzeilen door voor de goedkopere versie met manuele zesbak te kiezen.

Anderzijds doe je met de 325 pk sterke Insignia OPC geen slechte deal, want wil je een wagen die zowat hetzelfde vermogen biedt, dan zit je al snel bij de premiummerken te kijken en daar betaal je meer dan de euro's die je voor deze OPC op tafel legt. In zijn nieuwe outfit nog steeds eerder een gezapige snelwegmaler dan een hyperalert scheurijzer.

Bron

Datum:  07.07.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER 2.0 TURBO ECOTEC 4X4
RIJTEST: OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER 2.0 TURBO ECOTEC 4X4
Met vierwielaandrijving, 400 Nm koppel en een hogere rijhoogte is dit in theorie dé Insignia waar je overal mee kan geraken. Hopelijk doet de praktijk hem niet in het stof bijten.Met de Country Tourer betreedt Opel het segment van de stationwagens op hoge pootjes. Een model dat elke zichzelf respecterend constructeur in het gamma heeft maar nooit echt een verkoopstopper is. Oervader is de XC70 ...
LEES MEER
Test Opel ADAM S
Test Opel ADAM S
De ‘normale’ Opel ADAM zie je met regelmaat terugkomen in het straatbeeld. De Opel ADAM S daarentegen zie je nauwelijks op de Nederlandse wegen. Vreemd eigenlijk, want deze is klein, maar wel ontzettend fijn!Een blik op het exterieur zegt al genoeg; carrosseriekleur met de fancy naam ‘Forget about Grey’, dak in de kleur ‘Red ‘n’ Roll’ en 18-inch lichtmetalen ‘’Propeller’’ ...
LEES MEER
Test Opel Astra 1.4 Turbo
Test Opel Astra 1.4 Turbo
Waar Opel vroeger een grote speler was binnen de automarkt, zijn ze tegenwoordig een stuk minder prominent aanwezig. De auto’s die de afgelopen jaren van de productieband van Opel rolden waren nu niet echt vernieuwend en spectaculair. Ook de Astra was flink verouderd en toe aan een complete make-over. Momenteel staat de jongste telg uit Duitsland te schitteren in de showroom. Wij reden de ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX