Menu

Porsche Macan Turbo

Vier redenen om vooral wel een Macan te kopen, versus vier redenen om het vooral niet te doen.

Pro: nieuwer

Het SUV-segment is nogal modegevoelig, het liefst hebben kopers het model wat net vandaag voor het eerst de showroom binnen is gerold. Zo’n ouderwetse Cayenne, X6, Q5, Q7, Evoque kan echt niet meer. Het is de harde werkelijkheid, maar voorlopig is Porsche met de Macan dus in het voordeel.

Pro: gavere styling
De voorkant lijkt naar mijn smaak iets te veel op de Cayenne, maar verder staat er met de Macan een heel dik apparaat op de oprijlaan. Vooral in de testuitvoering met een goede maat jetsers, de witte kleur en de carbon sideblades op de deuren, valt de Macan in positieve zin op. Tijdens de logeerpartij bleek de Macan ook meer dan spotwaardig en dat kunnen we niet van alle auto’s zeggen die bij mij op visite komen.

Con: het zijn de opties die je nekken
Het testexemplaar kan over 6 jaar zo de occasionsites op als BOMVOL, met alle opties af-fabriek. Voor de tweedehands koper zijn dit namelijk erge prettige exemplaren om op de kop te tikken, de opties schrijven immers het hardst af. Iemand heeft echter ooit al die opties mogen pinnen. In dit geval de importeur PON, maar stel dat jij van je zuurverdiende centen de factuur had mogen voldoen. Dan doet het pijn om 40% bovenop de kale catalogusprijs te moeten aftikken. Toegegeven de hele lijst is nogal lang: twee kolommen op een A4 om exact te zijn, maar voor die 40 mille had je ook een redelijk uitgevoerde A4 (en dan bedoel ik Audi) of een Golf GTI kunnen kopen. Dat is best bizar.

De lange en prijzige optielijst verbaasde me niet (want Porsche), maar bracht me wel aan het denken. Zodra de nieuwigheid van het model af is (zie ook de eerste alinea) zal de Macan de concurrentie aan moeten met de andere SUV’s in het segment. Dat er een prijsverschil blijft met de anderen, zoals de Audi Q5, BMW X3, Lexus RX en Mercedes-Benz GLK (want allemaal geen Porsche) lijkt me niet eens onredelijk. Al die auto’s hebben gemeen dat je ze goed kan volhangen in de optie-sfeer, maar ook dat je dat in pakket-vorm kan doen (de zogenaamde Pro-Executive-Summum-Line-Avantgarde-whatever-S pakketten). Na inruil van je oude tandenborstel krijg je dan lederen bekleding, de grootste velgen aller tijden en alle elektronische goodies die je nooit gaat gebruiken of snappen. Overigens niet als de auto net op de markt is, dan moet je ook je tandpasta inleveren en is de value-for-money wat minder. Voor de koper met een beetje geduld zijn de opties vrijwel gratis als je toch al aan een nieuwe tandenborstel toe was.

Het probleem is niet zozeer dat Porsche een hele lange optielijst heeft. Sterker nog: hoe gaaf is het dat je cappucino-kleurige veiligheidsgordels kan bestellen a 440 euro? Het probleem is dat het prijspeil van de extra’s ongewijzigd lijkt ten opzichte van een 911 Turbo, maar dat is een auto met een heel andere instapprijs en vooral ook: hele andere concurrenten.

Con: is Porsche nog een sportwagen producent?
Het “internet” ging behoorlijk uit zijn stekker toen de Macan definitief werd gelanceerd. Het bijna heilig verklaarde Porsche had al credits verspeelt met de introductie van Cayenne, Panamera en dieselmotoren, maar nu was de maat voor sommigen vol. En als de maat vol is op internet dan weet je het wel: venijnige commentaren om nooit meer terug te komen/ voor altijd Porsche te haten/ nu echt nooit meer een Porsche te kopen (het budget was al een issue) spoten overal tevoorschijn. Ze hebben een punt, want Porsche bouwt nu meer reguliere auto’s dan sportauto’s.

Pro: schnell!
De Macan Turbo stampt er lekker vandoor als je het rechterpedaal gebruikt hoe deze bedoeld is. De 3.6 liter grote biturbo V6 (geen boxer dus) is altijd gekoppeld aan een zeventraps PDK bak met dubbele koppeling. De launch control werkt altijd (want Porsche) en dan stormt de Macan in een indrukwekkende 4,6 seconden naar de 100. Porsche doet niet gezellig mee met het Duitse herenakkoord om topsnelheden te begrenzen en dus haalt de Macan Turbo 266 km/u. Maximaal levert de V6 400 pk en 550 Nm, maar het is vooral het karakter van de V6 die overtuigd. Onderin is de V6 beresterk, maar het blok trekt net zo makkelijk door naar het maximum toerental van 6700 tpm.

Alle Macans hebben overigens een V6 met minimaal één turbo, vierwielaandrijving en een PDK bak. Ook zijn de prestaties van alle Macans te kwalificeren als: meer dan voldoende.

Pro: het stuurt, remt en gaat als een Porsche
Het weggedrag is ronduit sportief. In principe is de Macan een achterwielaandrijver, althans onder normale omstandigheden gaat 80% van de kracht naar de achteras. Als de omstandigheden het vereisen kan de Macan meer kracht naar de voorwielen sturen. Doordat er zo weinig aandrijving naar de voorwielen gaat, wordt het stuurgevoel niet verpest door aandrijfreacties. Heel erg overstuurd is de Macan op de openbare weg niet, op gladdere ondergrond of op een circuit met veel ruimte kan er zeker wel een powerslide mee worden ingezet.

Con: groot van buiten, klein van binnen
De kofferbak is ok en de inzittenden voorin hebben het fijn. Het probleem zit dan ook vooral in het stuk daartussen: de achterbank. Tegenwoordig heb ik mooi referentiemateriaal in de vorm van een kinderstoel. Dat is altijd een onding om te plaatsen, maar daarna viel het mij ook nog eens tegen hoeveel ruimte de Macan echt heeft. Om het kinderzitje te vullen (met een kind dus) moest ik net zulke halsbrekende toeren uithalen als bij de eerste de beste sportiever gelijnde sedan of station. De passagiersstoel moest ook een heel stuk naar voren, anders schopte kinderzitvulling met d’r roze schoentjes continu tegen de stoel voor haar. Qua gezinsauto is de Macan dus zeker niet ideaal en is een Cayenne veruit te prefereren.

Con: de Audi-genen
De Macan is gebaseerd op het platform van de Audi Q5. Ook de versnellingsbak is geen officiële Porsche PDK-bak, maar het is een Audi S-Tronic bak. Niet dat het echt iets uitmaakt, maar toch zijn de roots dus duidelijk minder exclusief dan de Porsche badge doet vermoeden. Echt zwaarwegend is het nadeel ook niet, want zowel het uiterlijk als de beschikbare motoren wijken sterk af van de Q5.

Conclusie
Niet de ruimste, wel snel, opvallend, goed sturend, maar ook prijzig zodra er iets op de lange optielijst wordt aangevinkt. Persoonlijk zou ik afhaken op het gebrek aan ruimte of me nog verder kastijden en direct een 911 kopen. Daar zit ook een achterbank in die onpraktisch is, maar mocht je niet met kinderzitjes en vulling daarvan zitten, dan is de Macan een fantastisch apparaat.Filmpje!

Bron

Datum:  05.15.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Rijtest: Porsche Panamera S E-hybrid & 4S Executive
Rijtest: Porsche Panamera S E-hybrid & 4S Executive
Net als bij sommige -meestal 130 euro kostende- knipbeurten van jouw vrouw (M/V) zie je bij sommige facelifts pas na langer studeren enig verschil. Hoop je. Gelukkig is er voor Nederland ander belangrijk nieuws rond de Panamera: er komt een plugin-hybride met 14% bijtelling.In het rijtje Prius, boodschappenkarren met brommermotor en C-segmenters met laffe dieseltjes prijkt er in de ...
LEES MEER
RIJTEST: PORSCHE MACAN S
RIJTEST: PORSCHE MACAN S
Elf jaar geleden stond sportwagenland in rep en roer. Porsche zette de Cayenne neer, een auto die volgens de puristen niets met het sportwagenmerk vandoen had. Nu zijn we meer dan een decennium verder en doet Porsche dit nummertje dunnetjes over, zij het met een pak minder tegenkanting.De Porsche staat steeds dichter bij de gewone man. Dat bewijst het succes van de Cayenne en de Panamera. Kan ...
LEES MEER
Porsche 993 Carrera 4S.
Porsche 993 Carrera 4S.
De Porsche die door de puristen als “de laatste echte Porsche” wordt bestempeld. We gingen ermee op stap om te kijken of deze auto z’n cultstatus verdient.Eind 1993, precies dertig jaar na de introductie van de eerste 911 (901) werd het laatste model Porsche 911 geïntroduceerd die over een luchtgekoelde motor beschikte: de 993. Door de liefhebbers wordt de 993 (die begin 1998 door de ...
LEES MEER
RIJTEST: PORSCHE 718 CAYMAN S (2017)
RIJTEST: PORSCHE 718 CAYMAN S (2017)
Heilige huisjes staan er om tegen te schoppen en er de financiële vruchten van te rapen. Dat bewees Porsche als een van de eerste sportwagenmerken door een SUV los te laten op de markt. En nu, nu ruilen ze zescilinders in voor een geblazen viercilinder. Nee, je hoeft je hooivork en fakkel nog niet meteen boven te halen.Technologische vooruitgang. Het maakt dat we torretje niet meer in gang ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX