Menu

RIJTEST: PORSCHE MACAN S

Elf jaar geleden stond sportwagenland in rep en roer. Porsche zette de Cayenne neer, een auto die volgens de puristen niets met het sportwagenmerk vandoen had. Nu zijn we meer dan een decennium verder en doet Porsche dit nummertje dunnetjes over, zij het met een pak minder tegenkanting.

De Porsche staat steeds dichter bij de gewone man. Dat bewijst het succes van de Cayenne en de Panamera. Kan deze Macan hun succes overtreffen?

FAMILIEBANDEN

Want de Macan is de kleinere broer van de Cayenne. Hij is 16 centimeter korter maar ook 8 centimeter lager, waardoor de proporties al wat meer richting een sportwagen gaan. Eentje met vijf deuren dan, want De Macan kan vier personen huisvesten. Vijf lukt ook, al is het dan een pak minder comfortabel. Qua looks wijkt deze Macan minder af van het Porsche-gamma dan je je zou voorstellen. De ellipsvormige koplampen zijn aanwezig, de ronde lijnen zijn er ook. Op de rug van de auto lees je ook hier de modelbenaming af. Opvallendst zijn misschien de 3D achterlichten, waarbij een kuiltje een prominente plaats inneemt en zo de Macan een herkenbare achterkant geeft. Zagen we dat ook niet bij de 918 Spyder?

NOG FAMILIE

Maar niet alleen de Cayenne wordt erbij betrokken, voor het ontwerp ging men kijken naar de basis van neefje Audi Q5. Porsche verving en verbeterde echter zowat 50 procent van de onderdelen, zodat de gelijke wielbasis het enige is wat beide SUV's met elkaar delen. Bij Porsche mag het allemaal wat strakker, terwijl hij standaard met vierwielaandrijving wordt uitgerust. Een systeem afkomstig van de 911 Carrera 4 overigens, en geen Quattro-aandrijving. Net zoals in die Carrera 4 wordt het vermogen gestuurd naargelang de grip het vereist. Beide assen kunnen 100 procent van het koppel verdragen, een verdeling die Porsche mooi weergeeft op de boordcomputer.

Voor het vermogen vertrouwt Porsche op de nieuwe turbogeblazen 3.0 V6. In de Macan S is die motor goed voor 340 pk en 460 Nm, bij de Macan Turbo krijgt hij er nog een extra turbo bij en produceert hij 400 pk en 550 Nm. Ook is er een dieselversie met 258 pk, een motor die geleend werd bij Audi en ook in de Cayenne Diesel terug te vinden is. De basisbenzineversie - als we dat woord hier mogen gebruiken - kwijt zich echter perfect van zijn taak en stuwt je in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is niet in het minst de verdienste van Porsches PDK-versnellingsbak die zijn werk geruisloos en snel doet en daarmee een verlengstuk vormt voor de sportieve inborst van de Macan. Zo goed zelfs dat Porsche besloot om geen handbak op de Macan aan te bieden. Klanten willen volgens Porsche immers een automaat op hun Macan of Panamera.

Toch mis je een beetje het gevoel van power omdat de Macan het geluid niet laat doordringen in het interieur. Je moet al met de vensters open gaan rijden om de V6 te horen werken, dat mocht van ons toch iets uitdrukkelijker. Daarnaast laat de Macan zich ook kennen door een stevig verbruik te laten optekenen. 13 l/100 km was geen uitzondering en tijdens de gehele test kregen we het verbruik niet onder de 11 l/100 km. Dat valt wat tegen voor deze SUV, als je weet dat Porsche het verbruik tracht te drukken door onder andere een Start/Stopsysteem te monteren.

ALS OP EEN BILJARTTAFEL

Onze Macan was uitgerust met de pneumatische ophanging (PASM, 2.759 euro), waardoor we hem erg strak over de weg konden sturen als de omstandigheden het toelieten. Of je nu in Comfort- Sport- of Sport+-stand rijdt, de wagen weet de oneffenheden goed weg te filteren zonder zweverig te worden. Tegelijk biedt het stuur een correcte en scherpe feedback, waardoor je het nodige vertrouwen opbouwt bij het rijden.

Al is hij er niet echt op gemaakt, offroad rijden gaat ook prima. Deze Macan heeft dan wel geen veldversnelling, dankzij het Hill Descend Control kan je rustig een zanderige berg afrijden. Ook kan je dankzij de pneumatische ophanging de wagen in Offroad-stand zetten, waardoor je een schoenlengte hoger komt te staan. Jammer is dat de parkeersensoren niet automatisch uitgeschakeld worden.

KNOPPEN TELLEN

Als laatste laten we het interieur nog even aan bod. Net omdat Porsche hier veel elementen overneemt uit andere modellen doet dat interieur vertrouwd aan. Wat direct opvalt is de overvloed aan knopjes op de brede middentunnel, het duurt even voordat je blindelings de juiste knop vindt. Een topper vinden we de tellers. De snelheid lijkt ondergeschikt aan de toerenteller en de weergave van de navigatie - op de plek waar je na wat scrollen ook de boordcomputer ziet - is iets dat we erg konden smaken.

Het interieur baadt desgewenst in het zonlicht als je kiest voor het panoramisch open dak. De kleurstelling van het interieur zelf vonden we dan weer wat donker. Achteraan neem je dus makkelijk plaats met twee personen. Die krijgen een stevige zitbank die gemiddeld scoort qua zitcomfort. Wel kan je de kracht van de airco apart regelen, voor de temperatuur moet je vertrouwen op de voorste inzittenden.

GOED ZOEKEN

Hoe gek het ook mag klinken, de Macan S is met zijn 60.258 euro slechts een goeie 1.000 euro goedkoper dan een basis Cayenne. Dat verschil wordt groter bij de zwaardere motoren, al liggen ze toch niet ver uit elkaar. Andere concurrenten zoeken is moeilijk, aangezien de Macan enkel gebruikt maakt van potente zescilindermotoren. We kunnen kijken naar de Duitse premiummerken die met de Q5 3.0 TFSI, X3 xDrive35i en GLK 350 een beetje een alternatief bieden, al zou een X4 dan misschien een betere keuze zijn qua sportief karakter.

CONCLUSIE

De Macan zal zeker een deel van de Cayenne-rijders afsnoepen, want niet iedereen wil een hoge SUV met Porsche-motor. Het aangename en helder communicerende stuurwerk is een ander sterk punt van de Macan, die op die manier de brug maakt tussen de SUV en de sportwagens van het merk. Voor kwaliteit betaal je echter een prijs en die is bij de Macan vrij hoog, zodat de twijfel tussen deze wagen of een Cayenne weer de kop opsteekt.

Bron

Datum:  07.01.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Rijtest: Porsche Panamera S E-hybrid & 4S Executive
Rijtest: Porsche Panamera S E-hybrid & 4S Executive
Net als bij sommige -meestal 130 euro kostende- knipbeurten van jouw vrouw (M/V) zie je bij sommige facelifts pas na langer studeren enig verschil. Hoop je. Gelukkig is er voor Nederland ander belangrijk nieuws rond de Panamera: er komt een plugin-hybride met 14% bijtelling.In het rijtje Prius, boodschappenkarren met brommermotor en C-segmenters met laffe dieseltjes prijkt er in de ...
LEES MEER
Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo
Vier redenen om vooral wel een Macan te kopen, versus vier redenen om het vooral niet te doen.Pro: nieuwerHet SUV-segment is nogal modegevoelig, het liefst hebben kopers het model wat net vandaag voor het eerst de showroom binnen is gerold. Zo’n ouderwetse Cayenne, X6, Q5, Q7, Evoque kan echt niet meer. Het is de harde werkelijkheid, maar voorlopig is Porsche met de Macan dus in het ...
LEES MEER
Porsche 993 Carrera 4S.
Porsche 993 Carrera 4S.
De Porsche die door de puristen als “de laatste echte Porsche” wordt bestempeld. We gingen ermee op stap om te kijken of deze auto z’n cultstatus verdient.Eind 1993, precies dertig jaar na de introductie van de eerste 911 (901) werd het laatste model Porsche 911 geïntroduceerd die over een luchtgekoelde motor beschikte: de 993. Door de liefhebbers wordt de 993 (die begin 1998 door de ...
LEES MEER
RIJTEST: PORSCHE 718 CAYMAN S (2017)
RIJTEST: PORSCHE 718 CAYMAN S (2017)
Heilige huisjes staan er om tegen te schoppen en er de financiële vruchten van te rapen. Dat bewees Porsche als een van de eerste sportwagenmerken door een SUV los te laten op de markt. En nu, nu ruilen ze zescilinders in voor een geblazen viercilinder. Nee, je hoeft je hooivork en fakkel nog niet meteen boven te halen.Technologische vooruitgang. Het maakt dat we torretje niet meer in gang ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX