Menu

VERGETEN AUTO #99: RENAULT 11 TURBO

In de jaren '80 keken veel constructeurs met afgunst naar Volkswagen. Daar hadden ze de Golf in het gamma, met een dikke GTI als topvariant. Bij Renault lanceerden ze daarom de R 11 Turbo in 1983.

En eigenlijk voerden ze niet alleen de R 11 Turbo door, ook van de R 9 kwam er een Turbo-variant, al was die minder gegeerd hoewel ze beiden op hetzelfde chassis stonden en dezelfde motor doorvoerden.

SPORTVERLEDEN

De motorisaties van de R 9 en 11 Turbo waren niet van de nieuwste generatie. Als basis werden motoren van de 'Cléon-Fonte' familie gebruikt, een motorenfamilie die door Renault werd ontwikkeld in de jaren '60. Het waren performance-motoren die in de sportieve modellen werden gebruikt, zo vind je ze terug in de Alpine A110, de R8 Gordini en de R5 Turbo in alle fases.

Voor de R11 Turbo werd een versie gebruikt met 1.397 cc. Renault monteerde een laterale nokkenas en gaf hem ook een Garett-Turbo. Daarmee was de R11 Turbo goed voor 105 pk in eerste instantie, later werd dat 115 pk. In tegenstelling tot de R5 Turbo was de R11 meer op comfort gericht. In rallyversie was er wel 220 pk uit te halen.

CITROËN-VERLEDEN

Het design van de R11 is opvallend. Waar de R9 de brave sedanvormen aanneemt, is de R11 een hatchback met een volledig glazen kofferklep. Het kofferraam plooit ook rond de zijkanten. Vooraan kreeg je een Amerikaans ogend design, met vierkante koplampen, in de Turbo-versie werden dat zelfs dubbele koplampen. Verantwoordelijk voor dat design was Robert Opron, die je kan kennen van allerlei Citroën-ontwerpen zoals dat van de SM, de CX of de GSA. Ook bij Renault was hij aan de slag, tussen 1975 en 1985 ontwierp hij daar onder meer ook de R 25 en de Fuego.

De productie van de R11 eindigde in 1989, wat hem tegenwoordig tot oldtimer maakt, met een gunstiger BIV-regeling. Toch mag je goed zoeken vooraleer je een R11 Turbo vindt, want erg veel zijn ze destijds niet verkocht. Voor een R9 Turbo ben je er helemaal aan voor de moeite, die zijn echt een zeldzaamheid. Vind je er toch een, dan varieert de prijs enorm tussen de 1.500 en de 5.000 euro. Let bij de zoektocht vooral op het respecteren van de onderhoudsintervallen want wie dat niet deed, heeft verhoogde kans op joint de culasse of een kapotte turbo.

Bron

Datum:  01.06.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RENAULT MÉGANE CC KRIJGT NIEUWE VOORKANT
RENAULT MÉGANE CC KRIJGT NIEUWE VOORKANT
Ze hebben er lang over moeten nadenken welke voorzijde ze de Renault Mégane CC zouden meegeven, zo lijkt het wel. Uiteindelijk krijgt hij dezelfde voorkant als die van de berline, alleen komt de cabrio ongeveer een jaartje later.Waarom Renault zo lang gewacht heeft met een update aan de Mégane CC is ons niet helemaal duidelijk. Wel duidelijk is dat de voorzijde wel past bij deze cabriolet. ...
LEES MEER
RENAULT KWID CONCEPT IS PURE FUN
RENAULT KWID CONCEPT IS PURE FUN
En wie niet verleid wordt door het design, wordt dat misschien door de technologie die meekomt. De KWID Concept heeft namelijk een drone ter beschikking. Daarmee kan je vanop afstand foto's maken vanuit je wagen, of van je wagen zelf, simpelweg door de connectie te leggen met je tablet. Wij experimenteren binnenkort overigens ook met dat soort technieken voor onze rijtests.Maar behalve leuke ...
LEES MEER
RENAULT TWINGO
RENAULT TWINGO
Renault haalt officieel het doek van de nieuwe Twingo, nadat het eerst wat speelde met concept cars die ons doen verlangen naar een Twingo RS. De nieuwe Twingo is guitig en vooral: hij pakt alles anders aan.Want hoe ver moet je al gaan nadenken vooraleer je op het vorige Renault-model met achterwielaandrijving komt? Waar BMW naar voorwielaandrijving overstapt, gaat Renault naar ...
LEES MEER
Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 Nm
Renault kondigt 1.6 dCi aan, met 160 pk en 380 Nm
Omdat downsizing ook bij diesels belangrijk is, heeft Renault een 1,6 lter dCi ontwikkeld, met twee turbo’s, die 160 pk en een maximumkoppel van maar liefst 380 Nm ontwikkelt.De 1.598cc kleine viercilinder is voorzien van twee sequentiële turbo-compressors: eentje levert koppel in de lage toeren en moet voor een goed middengebied zorgen, de tweede moet extra power in de hogere toerengebieden ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX