Menu

SEAT Leon op aardgas met 20% bijtelling

SEAT breidt de Leon-familie verder uit met een nieuwe 20% bijtellingsversie in de vorm van de Leon 1.4 TGI.

Na de voor zakelijke rijders fiscaal gunstige Leon 1.6 TDI Ecomotive is nu ook de aardgasversie van de Leon in Nederland leverbaar, voor zakelijke rijders gekoppeld aan een 20% bijtelling inschaling. Met ingang van vandaag staat de Leon 1.4 TGI bij de Nederlandse dealers; de prijzen beginnen bij 24.150 euro.

De Leon 1.4 TGI is voorzien van de nieuw ontwikkelde, direct ingespoten 1.4-liter turbomotor die zowel op benzine als op aardgas (CNG) kan rijden. Het lage CNG-verbruik en de prijs van aardgas maken de Leon TGI tot één van de meest economische auto’s die momenteel leverbaar zijn.

Naast de geringe brandstofkosten (ca. 1,10 euro per kg) maken tal van lokale overheden het rijden op aardgas extra interessant door subsidies aan kopers van een aardgasauto te verlenen. Bovendien breidt het netwerk van aardgasstations in Nederland zich in rap tempo uit en kunnen CNG-rijders inmiddels altijd ‘in de buurt’ tanken.

De turbomotor in de Leon TGI is goed voor 81 kW (110 pk) en levert al vanaf 1.500 tpm maximaal 200 Nm aan koppel. Ondanks zijn zuinige verbruik bezorgen deze cijfers de Leon TGI goede prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden en een top van 194 km/u. Gezamenlijk zorgen de twee onder de bagageruimte gemonteerde CNG-tanks, met een gecombineerde inhoud van ruim 14 kg, en de 50 liter benzinetank voor een theoretische actieradius van 1.400 km. Puur op CNG bedraagt de actieradius 27 km op 1 kg aardgas, wat overeenkomt met ongeveer 400 kilometer. Op benzine heeft de Leon TGI een aanvullend rijbereik van nog eens zo’n 1.000 km, ongeveer 20 kilometer op een liter benzine. Wat CO2-emissies betreft komt de manuele 5-deurs Leon 1.4 TGI uit op 94 g/km (ST: 96 g/km), waarmee deze aardgasversie voor zakelijke rijders in de categorie van 20% bijtellingauto’s valt.

De SEAT Leon 1.4 TGI is in Nederland per direct leverbaar, in twee uitvoeringen:

als Style, met ondermeer volautomatische airconditioning, een lederen multifunctioneel stuurwiel, 16″ lichtmetalen velgen, het Media System Colour met 5 inch kleuren touchscreen, Bluetooth telefoon en audiostreaming, elektrisch bedienbare portierruiten vóór en achter, mistlampen vóór, 7 airbags, ABS, ESC en Multi-collision Brake System;

en als Style Business, met bovenop de Style-uitrusting onder andere Full-LED verlichting, parkeersensoren voor en achter, het Media System Navi met 5,8 inch kleuren touchscreen, donker getinte ruiten achter, een regen- en lichtsensor en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Prijzen beginnen bij 24.150 euro voor de Leon 5-deurs 1.4 TGI Style, als Style Business is de bifueluitvoering er vanaf 26.100 euro. Daarmee ligt de prijs van de Leon 1.4 TGI weliswaar 500 euro hoger dan die van de Leon 1.2 TSI op benzine, eveneens met 81kW/110pk, maar dankzij de lagere prijs van CNG verdient die extra investering zich al snel weer terug. De meerprijs voor de Leon ST bedraagt in beide gevallen 1.150 euro.

Bron

Datum:  05.05.2014     Gepost door:  Jan Schuring
LIVE OP DE IAA 2013: SEAT LEON ST IS GRIJS
LIVE OP DE IAA 2013: SEAT LEON ST IS GRIJS
Veel auto emociòn is er niet bij het zien van de Seat Leon ST. In een grijze kleur staat de première op de Seat-stand erbij. Dat hadden ze toch een opvallender kleurtje mogen geven.Zakelijk is wel wat je kan zeggen en Seat hoopt ook die rijder aan te spreken met de volumevariant van de Leon. Voor het eerst sinds drie generaties is er namelijk een breakversie en Seat verwacht er veel van. Seat ...
LEES MEER
ALLE INFO: SEAT LEON SC
ALLE INFO: SEAT LEON SC
Vanmorgen allerlei foto's met een tag van een Tsjechische website erop, vanmiddag geeft Seat de officiële informatie vrij van de driedeurs Leon.Vanmorgen wisten we nog niet of ze de afmetingen hadden aangepast, nu kunnen we vertellen dat er 35 mm van de wielbasis werd afgeknabbeld. Dat moet de dynamische broer van de vijfdeurs Leon een dynamischer rijgedrag geven. Verder meet de wagen 4,29 m ...
LEES MEER
Prijzen SEAT Toledo beginnen bij €14.950,-
Prijzen SEAT Toledo beginnen bij €14.950,-
De Seat Toledo is niet dood, hij leeft! En met dit soort prijzen zou het ook nog wel eens een verkoopknaller kunnen worden. Het lijkt wel een soort Dacia, maar dan uit Spanje.De Seat Toledo valt qua prijs tussen de Ibiza en Leon, maar is wel fors groter dan laatstgenoemde. Zo is de nieuwe Leon 4,26 meter lang terwijl de Toledo maar liefst 4,48 meter lang is. Ook de maximale laadruimte (met ...
LEES MEER
Seat Ibiza Cupra.
Seat Ibiza Cupra.
Het front is vernieuwd met een brede grille en agressief gevormde luchtinlaten. Ook zijn de koplampen vernieuwd, standaard heeft de Ibiza Cupra bi-xenon verlichting gecombineerd met LED dagrijverlichting. De achterlichten zijn ook voorzien van LED lampjes. De 17 inch lichtmetalen velgen maken het sportieve jasje van de zijkant zichtbaar en achter zien we een dikkere bumper en een mat zwarte ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX