Menu

RIJTEST: SKODA YETI OUTDOOR TDI

Goed vier jaar geleden ging Skoda naast de bewandelbare paden lopen met deze Yeti. Vierwielaandrijving en een hoge zitpositie waren zijn troeven, terwijl hij zich toch wilde onderscheiden van de grotere SUV's. Ook de kleinere crossovers keken destijds raar op, want zo'n Yeti, was dat eigenlijk geen luxueuze Roomster?

Meer dan 280.000 kopers lieten zich niet van de wijs brengen sinds de introductie in 2008. Hoog tijd om nog wat extra kopers over de streep te trekken met een facelift, vonden ze bij Skoda.

TWEE GEZICHTEN

Die facelift is Simply Clever want hij houdt niet veel meer in dan een nieuwe snoet en een opsplitsing in twee persoonlijkheden. Skoda liet de extravagante ronde mistlampen verdwijnen en koos voor serene rechthoekige lichtblokken, waardoor de wagen wat aan karakter inboet. Het lijkt nu een beetje alsof ze bij Skoda niet konden kiezen welke van beide ontwerpen het beste was, zodat ze voor beiden opteerden. De ene snoet past op de gewone Skoda Yeti, de andere zit op de stoerdere Outdoor-versie die wij testten. Een beetje zoals bij de Tiguan van moedermerk Volkswagen dus, want die heeft ook twee gezichten mocht je dat al vergeten zijn. De Outdoor-look onderscheidt zich door de elementen in zwarte kunststof aan de buitenzijde.

Achteraan zijn er ook subtielere wijzigingen, waarbij de kofferklep werd hertekend en ook de achterlichten langs de tekentafel passeerden. De aangepaste achterbumper is onderdeel van het Outdoor-pakket.

OUD EN VERTROUWD

Binnenin vinden we het vertrouwde Skoda-beeld terug, al merk je hier misschien wel het meest dat de Yeti al een aantal jaren langer meegaat dan de Octavia. We zien een bekend instrumentenpaneel en merken dat het navigatiesysteem niet erg zo snel reageert als we tegenwoordig gewend zijn van nieuwere modellen. Het aanraakscherm is vrij verticaal opgesteld en mist een paar inches aan grootte om duidelijk over te komen bij de gebruiker. Al zie je hierin ook dat wij tegenwoordig verwend zijn door de nieuwere modellen, want een aantal jaren geleden prezen we het systeem om zijn touch-functies. Wie wat meer centjes wil spenderen, kan terecht bij het grotere Columbus-navigatiesysteem (1.130 euro, tegenover 110 euro voor het Amundsen-systeem op onze testwagen). Het dashboard ziet er verder nog netjes uit, al is het wat droog aangekleed met her en der harde plastics.

Zitten doe je dan weer wel nog steeds goed, de ergonomie is dan ook ongewijzigd. Het handige aan de vorm van deze wagen is de hoofdruimte die je de instap ook vergemakelijkt. Tegelijk kan je gebruik maken van de hogere bodemvrijheid om makkelijker in te stappen. In de koffer vindt 405 liter bagage een plaatsje, verwijder je de achterste zetels dan kom je aan 1.760 liter. Leuk aan dit soort no-nonsense wagens is dat je zonder verpinken je vuile laarzen in de koffer durft zwieren maar dat niemand je scheef aankijkt als je met je Yeti toekomt op een feestje.

NIEUWE HALDEX-GENERATIE

De 4x4 aandrijving die onze Yeti gebruikt werd onderworpen aan vernieuwing. Zo is er een nieuwe generatie van de Haldex-koppeling die lichter en sneller is dan de vorige. Dat klinkt goed, dat is het ook. De Yeti is een wagen die meer offroadparcours aankan dan je op het eerste zicht zou denken. Wil je dat vaker doen, dan heeft Skoda het 'Rough Road Package' in de aanbieding (170 euro) voor extra bescherming van motor, versnellingsbak en ophanging.

Wil je de betreden paden verder volgen, dan overtuigt Skoda met zijn wegligging. Bij langzaam verkeer voelt het stuur monter en direct aan, terwijl het bij hogere snelheden de nodige stabiliteit communiceert aan de bestuurder.

BEKEND MOTORENPALET

Onder de kap van onze Yeti zit een 2.0 TDI met 110 pk. Die klinkt wat rauw en lawaaierig en zorgt ervoor dat rijden in deze auto minder kwaliteitsvol aandoet dan gewild. Wij zouden eerder opteren voor een 1.6 TDI met 105 pk of een 2.0 TDI 140 pk als het wat vooruit mag gaan. Wij vertsookten in de Yeti 6 l/100 km, wat eerder gemiddeld is voor een diesel met dat vermogen, al moet je er wel de aerodynamiek van een werfkraan en de vierwielaandrijving bij in rekening brengen.

Skoda maakt van de facelift overigens gebruik om een aantal nieuwe snufjes toe te voegen aan de Yeti. Zo is er het KESSY keyless entry & go systeem (390 euro), waarbij je de sleutel gewoon in je zak moet hebben om te kunnen starten. Ook is er voor het eerst op een Skoda een achteruitrijcamera beschikbaar, zodat manoeuvreren eenvoudiger wordt. Wie inparkeren een hele klus vindt, kan rekenen op het Optical Parking Assistant (260 / 630 euro), dat tegenwoordig ook zelf weer uit de parkeerplaats kan rijden.

CONCLUSIE

De nieuwe look laat de Yeti weer wat in het Skoda-gamma passen. Jammergenoeg wordt het interieur niet naar de moderne noden bijgeschaafd, waardoor je als chauffeur wat op je honger blijft zitten. Dat is jammer, want de nieuwe concurrenten zetten daar wel een fris interieur tegenover. Niettemin heeft de Skoda zijn terreintroeven nog wat verbeterd, zodat deze vreemde eend in de budgetbijt toch nog goeie verkopen in het vooruitzicht zal blijven stellen. Dat had de Skoda-rijder van een aantal jaren geleden niet durven beweren.

Tags: skoda, yeti, rijtest
Datum:  05.16.2014     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: SKODA SUPERB 1.6 TDI DSG
RIJTEST: SKODA SUPERB 1.6 TDI DSG
Met een facelift brengt Skoda de Superb weer helemaal bij de familie. Voor ons de uitgelezen kans om de originele berline nogmaals bij het nekvel te grijpen.Voor de gelegenheid kijken we hoe de 1.6 TDI het doet. Het gaat niet om de basisdiesel, want die heet GreenLine bij Skoda. Onze testwagen krijgt overigens ook een DSG-bak mee. Die bak heeft wat last van hetzelfde syndroom als bij de Beetle ...
LEES MEER
SKODA RAPID SPACEBACK 1.4 TSI DSG
 SKODA RAPID SPACEBACK 1.4 TSI DSG
Omdat de Octavia - lang dé C-segment strijder van Skoda - ondertussen al zo groot en luxueus is geworden is er een plaatsje daaronder vrijgekomen. Ruimte genoeg voor de Rapid, ook in Spacebackvorm.De Spaceback lijkt ons alvast de populairste variant van de Rapid te worden, niet alleen omdat hij er een pak dynamischer uitziet danzijn gewone sedanbroer maar ook omdat het zo'n klinkende naam is. ...
LEES MEER
Rijtest: Skoda Octavia RS TDI Combi.
Rijtest: Skoda Octavia RS TDI Combi.
Stelling: je bent jong, je start met je geliefde een gezin. Ach, nog een hond erbij, gezellig! Maar dan komt dat moment dat je afstand moet doen van je cabrio, sedan of coupé. Treur niet, sportieve stationwagens zoals deze Octavia RS doen je weer glimlachen.De Octavia RS hebben we enkele maanden geleden vergelekenmet een andere Hot Hatch in stationwagentrim, de Ford Focus ST Clipper. Nu testen ...
LEES MEER
RIJ-IMPRESSIE: SKODA KODIAQ (2016)
RIJ-IMPRESSIE: SKODA KODIAQ (2016)
Ook Skoda wil zijn deel van de lucratieve SUV-koek en lanceert daarom zijn nieuwe Kodiaq. Een praktische zevenzits SUV die wil overtuigen met zijn ruimte en handige features.Hoewel de Tsjechen het in hun communicatie over de eerste SUV van het merk hebben, is die eer wat ons betreft weggelegd voor de eigenzinnige Yeti. Los daarvan meet de Kodiaq (vernoemd naar de kodiakbeer uit Alaska) met zijn ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX