Menu

RIJTEST: TOYOTA AURIS HSD TOURING SPORTS

Ons oordeel over de Auris HSD enkele maanden terug was volgens velen in de reacties onterecht. Daarom geven we de groene Japanner nog een herkansing. Toyota, die gaf ons prompt 170 liter extra bagageruimte mee.

Om te beginnen geven we een korte samenvatting van de conclusie die we trokken in juni van de Auris HSD:"Het grootste nadeel van de Auris HSD is misschien wel dat je steeds bewust moet zijn dat je met een hybride onderweg bent... Continu ben je bezig met zo weinig mogelijk te verbruiken... Kan je daar voorbij zien, dan krijg je voor 24.660 euro een unieke wagen in zijn klasse en een hoop waar voor je geld."

Niet heel positief, maar ook allesbehalve afbrekend. Nu we al wat ervaring hebben in onze rechtervoet met de Auris hybride, kan een nieuwe test ons misschien beter bevallen. Terug dezelfde wagen van stal halen leek ons wat saai. Daarom namen we de Auris HSD Touring Sports (TS), de eerste stationwagen met hybridetechniek in het C-segment.

GATLELIJK...

De verschillen tegenover de "reguliere" Auris zijn minuscuul. In vooraanzicht kan je het verschil niet eens bemerken. Waar het verschil wel duidelijk wordt, is en profil. Daar toont de iets langere Touring Sports een stuk dynamischer. Vooral de raampartij oogt een pak natuurlijker dan de afgekapte variant van de Auris Hatchback.

Waar het dan wel fout loopt is bij de achterpartij. Toyota had het blijkbaar moeilijker om de extra ruimte te omkleden met een achterbumper en besloot dan maar om een joekel van een gesmolten plastic blob er omheen te gooien. Hoewel we de term bubble butt niet snel uit onze spreekwoordelijke pen toveren, kunnen we niet anders dan de achterbumper van de Auris TS zo omschrijven.

..TEN VOORDELE VAN KOFFERRUIMTE

Maar goed, die lelijke achterbumper heeft wel zijn nut. Samen met het aangegroeide abces, groeit ook de kofferruimte behoorlijk. In de Touring Sports kan je achteraan zonder moeite 530 liter aan bagage kwijt. Gooi je de achterzetels plat, dan slikt de Auris TS een waanzinnige 1.658 liter. De Ford Focus Clipper (490l - 1.516l) en deHyundai i30 Wagon (415l - 1.395l), twee belangrijke concurrenten, krijgen gewoonweg het schaamrood op de wangen bij het aanhoren van zo'n cijfers.

Om de cijfers helemaal in perspectief te brengen, in maximale kofferinhoud doet een Audi A6 Avant het maar 22 liter beter (dat zijn ongeveer twee sixpacks van je favoriete frisdrank).

GROOTSTE ECO-RUN OOIT IN HET ZUIDELIJK HALFROND VAN PROVINCIE ANTWERPEN

Tot nu toe hebben we geconstateerd dat de Auris TS in profiel best wel knap is en dat de koffer meer slikt dan Charlie Sheen op een feestdag, maar hoe rijdt de Auris Touring Sports Hybride? Niet anders dan de gewone Auris Hybride. Binnenin blijven alle knoppen op dezelfde plaats en technisch is er geen enkel verschil. Zelfs de wielbasis blijft identiek. Enkel het gewicht stijgt wat - al komt dat waarschijnlijk door die achterbumper. Zo'n 50 kilogram om correct te zijn. Al is hij met zijn 1.335 kg nog steeds geen zware rakker.

Op aanraden van de reacties uit vorige rijtest reden we de Touring Sports als een echte leasingrijder; zonder zorgen te maken over het verbruik. Het resultaat was een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 km. Amper 0,2 liter meer dan onze vorige test. Die extra druppels per 100 kilometer wegen echter niet op tegenover het rustgevend gemak dat we in ruil kregen. Deden we echter ons uiterste best in de grootste eco-run die het zuidelijk halfrond van de provincie Antwerpen ooit heeft gezien, dan kwamen we op een verbruik van 3,4 liter per honderd kilometer. Dat is 0,6 liter beter dan de fabrieksopgave. En eerlijk gezegd, moesten we niet eens zoveel moeite doen...

CONCLUSIE

Met een meerprijs van 1.160 euro tegenover de Auris Hatchback HSD doe je met de Touring Sports eigenlijk het betere koopje. Het verbruik blijft gelijk en de Touring Sports ziet er nog beter uit ook, de achterkant buiten beschouwing gelaten. Niet alleen dat, je krijgt ook nog eens een Stille Oceaan aan extra ruimte. Op leasingvlak is dit gewoonweg een topper in alle opzichten. Voor een particulier blijft het wel een scherpe meerprijs tegenover de concurrentie. Die meerprijs kan je wel rechtvaardigen door de hybride-technologie en de knappe uitrusting die je standaard krijgt op de Auris TS Hybrid.

Op vlak van rijden, neem het gewoon van onze lezers/ reageerders aan, rij dit ding gewoon zonder al te veel na te denken over het groene imago. Dan wordt het best wel een aangenaam transportmiddel. Spannend zal het echter nooit worden...

SPECIFICATIES

Motor

1.8 benzine- en elektromotor

Vermogen

136pk

Overbrenging

Continu Variabele Transmissie (CVT)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 335 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs basismodel

€ 25 820.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.10 L/100km

Min. kofferinhoud

530 L

Max. kofferinhoud

1 658 L

CO2-uitstoot

87 g/km

BIV

€ 42.00

Rijtaks

€ 309.00

Bron

Datum:  12.13.2013     Gepost door:  Jan Schuring
Test Toyota Prius Plug-in Hybrid
Test Toyota Prius Plug-in Hybrid
De Toyota Prius Plug-in Hybrid is voor veel consumenten zeer aantrekkelijk. Tot het einde van het jaar is er een actie waarbij snelle beslissers tot 2019 profiteren van nul procent bijtelling. Omdat de eisen voor wat betreft de fiscale voordelen in relatie tot de CO2-uitstoot volgend jaar behoorlijk worden aangescherpt is het voor zakelijke rijders extra interessant om nog dit jaar een auto met ...
LEES MEER
Is de Toyota Yaris still going strong?
Is de Toyota Yaris still going strong?
Concurrentie komt niet altijd alleen van buitenaf. Het kan ook komen uit onverwachte hoek, uit eigen stal. Vraag dat maar aan Toyota, dat na een flink aantal succesvolle jaren het instapmodel Aygo vernieuwde. Die verjongingskuur deed 'm dermate goed, dat ik mij wat zorgen begon te maken over die goeie ouwe Yaris. Vanaf zijn introductie is de Yaris een succes geweest en hij heeft dit altijd weten ...
LEES MEER
RIJTEST – TOYOTA PRIUS
RIJTEST – TOYOTA PRIUS
De volledig nieuwe Toyota Prius legt de lat weer een stuk hoger op het gebied van efficiency en lage emissies. De vierde generatie maakt de grootste stap voorwaarts in de historie van Toyota’s hybridetechnologie. Het eerste succes is al binnen: het is momenteel de zuinigste hybride-auto van Nederland zonder oplaadstekker. Die naar zeggen van de fabrikant de vergelijking met diesel in alle ...
LEES MEER
ROADTRIP: MET DE TOYOTA GT86 FACELIFT NAAR DE POOLCIRKEL (2017)
ROADTRIP: MET DE TOYOTA GT86 FACELIFT NAAR DE POOLCIRKEL (2017)
Drie dagen lang ondergedompeld worden in arctische temperaturen van -21°C met maar één doel; de Toyota GT86 facelift de sporen geven. Of hoe je van een letterlijke opfrisser kan spreken van de sportieve coupé zijn kunnen te midden van sneeuw, ijs en rond het sporadische rendier. Trek je mee naar de poolcirkel?Autoconstructeurs trekken naar heinde en ver om modellen bloot te stellen aan de ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX