Menu

Test Toyota Prius Plug-in Hybrid

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is voor veel consumenten zeer aantrekkelijk. Tot het einde van het jaar is er een actie waarbij snelle beslissers tot 2019 profiteren van nul procent bijtelling. Omdat de eisen voor wat betreft de fiscale voordelen in relatie tot de CO2-uitstoot volgend jaar behoorlijk worden aangescherpt is het voor zakelijke rijders extra interessant om nog dit jaar een auto met nul procent bijtelling op kenteken te krijgen. Toyota heeft er nog tot in december een aantal op voorraad, dus de potentiele koper moet heel snel beslissen. Er zijn op het moment van schrijven - eind november - nog enkele tientallen exemplaren beschikbaar. 

Toyota heeft in deze Prius Plug-in Hybrid het beste van twee werelden gecombineerd. De bekende hybride aandrijflijn plus een batterij waarmee ongeveer 20 kilometer elektrisch kan worden gereden. Omdat de aandrijflijn van de Prius die in 2009 op de markt kwam in dit model verder is verfijnd, is het verbruik zonder het gebruik van de batterij ongeveer 1 liter benzine per 24 kilometer. Een unieke score onder alle benzineauto's, en ook een waarde die onder diesels maar zeer lastig te realiseren is. De Prius doet het echter met alle gemak en het gaspedaal hoeft voor deze waarde niet eens in de gaten te worden gehouden. In anderhalf uur is de batterij opgeladen en als je het rustig aandoet, is zelfs 22 kilometer elektrisch rijden mogelijk.

In tijden waarin een  batterij met een actieradius van meer dan 50 kilometer al heel gewoon is, lijkt de 20 kilometer van de Prius een beetje teleurstellend. Toch is de filosofie hierachter zo gek nog niet. Een batterij weegt erg zwaar, en moet altijd worden meegezeuld, ook wanneer deze leeg is. Voor een actieradius van pakweg 50 kilometer is al vaak een 350 kilo zwaar wegende batterij nodig, waardoor het verbruik op benzine zienderogen toeneemt. De Opel Ampera en Chevrolet Volt scoren op benzine ongeveer 1 op 12, de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV doet het niet veel beter. De Toyota Prius Plug-in Hybrid scoort hier punten, omdat de auto dubbel zo zuinig is dan de eerder genoemde modellen. 

Het uiterlijk van de Prius is door de frequente aanwezigheid op 's lands wegen vrij saai, maar binnenin doet het wat frivoler aan. Helaas oogt het dashboard een klein beetje gedateerd, wat echter logisch is omdat de oorspronkelijke Prius al meer dan vier jaar meegaat. De ergonomie is echter dik voor elkaar. In de middenconsole kunnen twee grote flessen staan en er zijn twee dashboardkastjes aanwezig. De ruimte is een ander sterk punt van de Prius. Als het moet kunnen er vijf volwassenen mee, waarbij opgemerkt dient te worden dat de hoofdruimte niet helemaal meevalt voor een persoon vanaf een lengte van 1,85 meter. De bagageruimte kan meer dan 400 liter opslokken, omdat de batterij extra slim is opgeborgen. 

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een ronduit voordelige aanbieding. Voor een prijs van net iets meer dan 40 mille, maar slechts nul procent bijtelling tot 2014 is het een potentiele eindejaarsknaller. In 2014 zal het allemaal iets lastiger worden, maar ook dan is slechts zeven procent bijtelling natuurlijk nog steeds erg voordelig. Naast de ruimte is ook de zuinigheid een belangrijk punt van lof, over een testtraject van 70 kilometer waarbij de volledige batterij is benut scoorden we 3,1 liter per honderd kilometer. Deze waarden staan normaal alleen maar in de boekjes, maar bij de Prius merk je het daadwerkelijk bij de pomp. Daarbij komt dat het onderstel erg comfortabel is. Het stuurgedrag is wat wollig, maar dat is geen punt aangezien het snel een sport wordt om zo zuinig mogelijk te rijden. Bovendien daagt de Prius je niet uit om stevig het gaspedaal in te drukken. Al met al heeft het merk nog steeds een belangrijke troef in handen waarmee vooral dit jaar, maar ook in het jaar 2014 nog goed gescoord zal worden. Toyota zal met dit model zeker de nodige kopers weten te bereiken. 


+Pluspunten

Beste van twee werelden
Nul procent bijtelling 
Veel ruimte 
Zeer zuinig 

-Minpunten

Uiterlijk oogst weinig lof 
Saai

Bron

Datum:  12.10.2013     Gepost door:  Jan Schuring
RIJTEST: TOYOTA AURIS HSD TOURING SPORTS
RIJTEST: TOYOTA AURIS HSD TOURING SPORTS
Ons oordeel over de Auris HSD enkele maanden terug was volgens velen in de reacties onterecht. Daarom geven we de groene Japanner nog een herkansing. Toyota, die gaf ons prompt 170 liter extra bagageruimte mee.Om te beginnen geven we een korte samenvatting van de conclusie die we trokken in juni van de Auris HSD:"Het grootste nadeel van de Auris HSD is misschien wel dat je steeds bewust moet ...
LEES MEER
Is de Toyota Yaris still going strong?
Is de Toyota Yaris still going strong?
Concurrentie komt niet altijd alleen van buitenaf. Het kan ook komen uit onverwachte hoek, uit eigen stal. Vraag dat maar aan Toyota, dat na een flink aantal succesvolle jaren het instapmodel Aygo vernieuwde. Die verjongingskuur deed 'm dermate goed, dat ik mij wat zorgen begon te maken over die goeie ouwe Yaris. Vanaf zijn introductie is de Yaris een succes geweest en hij heeft dit altijd weten ...
LEES MEER
RIJTEST – TOYOTA PRIUS
RIJTEST – TOYOTA PRIUS
De volledig nieuwe Toyota Prius legt de lat weer een stuk hoger op het gebied van efficiency en lage emissies. De vierde generatie maakt de grootste stap voorwaarts in de historie van Toyota’s hybridetechnologie. Het eerste succes is al binnen: het is momenteel de zuinigste hybride-auto van Nederland zonder oplaadstekker. Die naar zeggen van de fabrikant de vergelijking met diesel in alle ...
LEES MEER
ROADTRIP: MET DE TOYOTA GT86 FACELIFT NAAR DE POOLCIRKEL (2017)
ROADTRIP: MET DE TOYOTA GT86 FACELIFT NAAR DE POOLCIRKEL (2017)
Drie dagen lang ondergedompeld worden in arctische temperaturen van -21°C met maar één doel; de Toyota GT86 facelift de sporen geven. Of hoe je van een letterlijke opfrisser kan spreken van de sportieve coupé zijn kunnen te midden van sneeuw, ijs en rond het sporadische rendier. Trek je mee naar de poolcirkel?Autoconstructeurs trekken naar heinde en ver om modellen bloot te stellen aan de ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX