Menu

Volkswagen Golf: de zevende evolutie

Een nieuwe Volkswagen Golf is nieuws. Al vanaf het moment dat VW’s compacte middenklasser op de markt kwam, heeft hij een toonaangevende positie in zijn segment weten te bemachtigen. Na al die jaren is de Volkswagen Golf still going strong. Wat heet: hij is alweer toe aan de zevende generatie die vanaf november in de showroom staat.

Golfje is niet meer kaal

De tijden dat men kan spreken van een “kaal Golfje” zijn voorbij. Volkswagens hebben nu niet bepaald te reputatie om standaard overbedeeld te zijn maar de nieuwe Volkswagen Golf komt op dat gebied zeker niet slecht voor de dag. In zijn goedkoopste vorm (€ 18.790) beschikt hij onder andere over airconditioning, een audiosysteem, een 5 inch touchscreen, een boordcomputer, een geavanceerd remsysteem met noodfunctie, stabiliteitscontrole, een elektronisch sperdifferentieel, zeven airbags, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling. De Comfortline uitvoering is leverbaar vanaf iets meer dan 22 mille en biedt standaard onder andere automatische airconditioning, een uitgebreide boordcomputer, cruise control, lichtmetalen velgen, comfortstoelen met lendesteun en een middenarmsteun voor en achter. De Highline uitvoering (vanaf € 23.790) vormt het neusje van de zalm met zaken als 16 inch lichtmetalen velgen, vermoeidheidsherkenning, sportstoelen, een leren stuur, acht speakers, Alcantara bekleding, bochtenverlichting, een lichtsensor en sfeerverlichting in het interieur.

Onveranderd concept

Een Golf blijft een Golf en dus waren ook bij deze zevende generatie geen schokkende wijzigingen te verwachten. Net als de Polo is de nieuwe Golf ten opzichte van zijn voorganger wat krachtiger aangezet. Dit betekent een iets scherper aangesneden front, een wat strakker profiel met schuine hoeken in plaats van ronde vormen en nieuwe achterlichten die een beetje doen denken aan die van Audi’s van de laatste jaren. Hoewel de wijzigingen klein zijn en de Golf niet door iedereen als nieuw zal worden herkend, heeft de auto naar onze mening aan uitstraling gewonnen. Het nieuwe model komt vooral wat sportiever over. Ook het interieur heeft een lichte upgrade ondergaan. Vooral het nieuwe touchscreen valt op. De afwerking is onveranderd van hoog niveau gebleven. Zowel van binnen als van buiten vallen de gelijkenissen met de nieuwe SEAT Leon op. Deze treft u elders in dit nummer. De van oorsprong nogal conservatieve Golf wordt nu dus als iets sportiever in de markt gezet waardoor de gelijkenissen met zijn Spaanse neef toenemen. 

Alleen maar turbomotoren

Volkswagen levert de zevende generatie van de Golf alleen nog maar met efficiënte turbomotoren. Het gamma begint met een 1.2 TSI met naar keuze 62 kW/85 pk of 77 kW/105 pk. Daarna volgt de 1.4 TSI met 90 kW/122 pk of 103 kW/140 pk. Wie liever diesel rijdt, heeft de keuze uit een 77 kW/105 pk sterke 1.6 TDI of een 2.0 TDI met 110 kW/150 pk. Met uitzondering van de instapper kunnen alle motoren worden gekoppeld aan een DSG-automaat.  In de loop van 2013 kunnen wij nieuwe varianten verwachten zoals extra zuinige BlueMotion versies en de geliefde GTI. Overigens zijn alle uitvoeringen standaard voorzien van BlueMotion Technologies als een automatisch start/stopsysteem en remenergie regeneratie. De 103 kW/140 pk sterke 1.4 TSI beschikt zelfs over cilinderuitschakeling. Indien deze wordt gekoppeld aan de automaat valt hij zelfs in de bijtellingscategorie van 14%. Deze maatregelen plus een gewicht dat tot wel 100 kg. is gedaald ten opzichte van de vorige generatie zorgt ervoor dat de nieuwe Volkswagen Golf tot wel 23% zuiniger is dan zijn voorganger.
Datum:  12.19.2012     Auteur:  Tanya Mileva
RIJTEST: VOLKSWAGEN ARTEON (2017)
RIJTEST: VOLKSWAGEN ARTEON (2017)
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo de hoogste in rang te worden binnen het Volkswagengamma. Kan Volkswagen klanten afsnoepen van de premiummerken met deze Arteon?Hopelijk gaat het de Arteon beter af dan de Phaeton, die nooit echt een ...
LEES MEER
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF ALLTRACK TDI
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF ALLTRACK TDI
Volkswagen trekt de Alltrack-lijn die het begon met de vorige Passat verder naar de Golf. Ook hier krijgt de Variant wat meer bodemspeling, al is dat niet het enige waarmee Volkswagen hem terreinwaardig maakt.Bodemspeling, een beschermende aluminium plaat onder de bumper en een hele hoop zwarte kunststofonderdelen. Meer heb je niet nodig om een Golf Variant stoerder voor de dag te laten komen dan ...
LEES MEER
RIJTEST: VOLKSWAGEN E-UP!
RIJTEST: VOLKSWAGEN E-UP!
Dat de consument overtuigd moet worden van de elektrische auto, dat vinden de meeste constructeurs intussen wel. Volkswagen combineert de elektrische aandrijving met een klein stadswagentje. Zou dat de perfect match zijn?Volkswagen ontwierp de Up! al van bij het begin met het oog op een elektrische variant. Daardoor kan de e-Up! een goed geïntegreerde accu meedragen, zodat de kleine kofferruimte ...
LEES MEER
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF R (2014)
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF R (2014)
Drie generaties terug vond Volkswagen het fijn om een R-versie van haar Golf in het gamma te zetten. De vorige Golf R liet de '32'-toevoeging vallen en ademde op slechts vier cilinders. Een architectuur waar deze Golf 7 R op verder bouwt.En ergens heeft Volkswagen zich daarmee op de hals gehaald dat het beter moét gaan doen dan de vorige generatie. In basis zijn de beide generaties hetzelfde. ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX