Menu

VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 7 2.0 TDI

Exact twintig jaar geleden kwam Volkswagen op de proppen met een stationwagenvariant van hun succesvolle Golf. De derde generatie van de Golf werd, door die langere koffer, een betaalbaar transportmiddel voor jonge gezinnen. Streeft de huidige generatie van de Golf Variant nog steeds datzelfde doel na, of is hij helemaal niet meer zo "volks"?

Ten opzichte van de vijfdeurs Golf 7 groeit de Variant exact 30,7 centimeter. Gek daarbij is dat de wielbasis 2 millimeter krimpt, al toont het mooi dat Volkswagen gemakkelijk kan spelen met maten dankzij het MQB-platform. De volle 30,7 centimeter + 2 millimeter gaat dus naar de kofferruimte.

Daardoor kan de Variant een knappe 605 liter kwijt in de koffer. Stukken meer dan de 530 liter van de Toyota Auris Touring Sports, de 490 liter van de Ford Focus Clipper en de 425 liter van de Hyundai i30 Wagon. Gaat de achterbank plat, dan moet de Golf met zijn 1.620 liter de Auris wel terug laten voorbijgaan. Die kan 1.658 liter slikken in de koffer.

WEG MET DE AFRONDINGEN

Tegenover de vorige generatie ziet de Golf Variant er een stuk strakker uit. Dat komt grotendeels door de meer volwassen styling van de zevende generatie Golf. Zo zien we de strakgetrokken snoet vooraan met de opvallende "bol" in het onderste luchtgat. Voor menig chauffeur die voor ons reed genoeg om te denken dat we van de plaatselijke politie waren en daardoor hun snelheid fors minderden - alhoewel de 9-VW-013 een weggevertje zou moeten zijn. Echte Autofans weten natuurlijk dat Volkswagen standaard in België de Golf uitrust met cruisecontrol met automatische afstandsregeling.

Achteraan zien we de rechthoekige achterlichten terug van de vijfdeurs Golf en krijgt de stationwagen een geïntegreerde spoiler mee. Allemaal zaken die hem minder bol maken dan zijn voorganger. Iets waar ze in geslaagd zijn, want veel voorbijgangers dachten dat je met een Passat onderweg was. Enerzijds kan je dan moord en eenheidsworst schreeuwen, anderzijds toont het aan dat de Golf Variant weer net een stapje hoger is gegaan bij het volk.

GTD LIGHT

Onze testwagen kreeg de bekende 2.0 dieselmotor met 150 pk. Eerder reden we die al in de vijfdeurs Golf. Toen met DSG-automaat, nu mogen we zelf in de soep roeren. Achteraf gebleken een foutieve keuze. De 2.0 is allesbehalve een mak lammetje. Zeker niet met de 350 Nm die vanaf 1.750 tpm tot 3.500 tpm van jetje geeft. Wel valt hij door de lange halen soms op een dood punt en durft de wagen wel eens bokken bij een laag toerental. Dat is spijtig, want de motor voelt zich goed thuis in het chassis van de Golf Variant.

Dat Chassis blijft toch één van de sterke kanten van Volkswagen. De Golf Variant stuurt - durf ik het zeggen - bijna zo strak de hoek om als een Golf GTD. In feite was onze Golf Variant bijna een Golf GTD, op 34 pk en 60 Nm na. Dezelfde motor die op exacte dezelfde piekmomenten teert. Waarom Volkswagen geen GTD-versie levert van de Variant, het is ons een raadsel.

RUIME RAKKER

Binnenin waan je je anno 2013 in een Passat wanneer je in een Golf stapt. Luxueuze afwerking, gigantische navigatie en stoelen die zo uit een Audi kunnen komen. Het afwerkingsniveau in onze Highline-versie was hoog, zeer hoog. Het is dan ook teleurstellend dat de bovenkant van het dashboard nog steeds zo'n grove korreldesign heeft. Toegegeven, het plastic is zacht, maar de korrel vond je ook terug in Golfjes van rond de eeuwwisseling. Als je dan kijkt naar het met leder overtrokken dashboard van een Auris Touring Sports, dan begin je toch te twijfelen bij sommige keuzes van den Duits.

Het ruimtegevoel is alleszins wel aanwezig. Ook achteraan is het goed vertoeven. Geen overvloed aan ruimte, maar zeker correct. Al nodigen we niemand uit om de middelste passagier te zijn achteraan. Door het vooruitstekend design van die plaats krijg je geheid rugpijn. Het panoramisch dak in combinatie met de witte lederen bekleding is zeker een aanrader. Kwestie van de Golf niet in de hoeken der saaiheid te kegelen.

37.520 EURO

Een Golf Variant rij je vanaf 19.980 euro buiten bij de Volkswagen dealer. Dan krijg je een 85 pk sterke 1.2 TFSI met vijfbak en net vier wielen. Onze testwagen kostte net niet het dubbele van die standaard Golf Variant. Met zijn 37.250 euro een smak geld. Zeker als je weet dat er zo'n 10.000 euro werd stukgeslagen op opties die eigenlijk niet eens zo exotisch zijn. Alleen al voor de verdonkerde zijruiten, kantelbare buitenspiegels en parkeersensoren vraagt Volkswagen 1.000 euro.

Ben je op zoek naar een betaalbare versie, dan kan je best kiezen voor de 1.6 diesel met 105 pk. Die rij je, als je niet te loos gaat met de opties, buiten voor zo'n 25.000 euro.

CONCLUSIE

De Golf Variant laat het door zijn opties toe om zichzelf een buitensporig prijskaartje aan te meten. Kan je echter met je kriebelende vingers van al die heerlijke gadgets zoals LED-dagrijlichten en gigantisch navigatiescherm blijven, dan blijft het nog binnen de perken.

Anderzijds staat de concurrentie ook niet stil. Een Toyota Auris Hybrid Touring Sports kost je - met alle opties die je maar wil - 25.820 euro. Reken daar ook nog eens de lage C02-uitstoot bij en de Golf komt in nauwe papieren. Zeker voor jonge gezinnen waar elke euro telt.

Bron

Datum:  01.21.2014     Gepost door:  Jan Schuring
Volkswagen Golf: de zevende evolutie
Volkswagen Golf: de zevende evolutie
Een nieuwe Volkswagen Golf is nieuws. Al vanaf het moment dat VW’s compacte middenklasser op de markt kwam, heeft hij een toonaangevende positie in zijn segment weten te bemachtigen. Na al die jaren is de Volkswagen Golf still going strong. Wat heet: hij is alweer toe aan de zevende generatie die vanaf november in de showroom staat. Golfje is niet meer kaal De tijden dat men kan spreken van een ...
LEES MEER
Rijtest: Volkswagen Golf GTI Performance
Rijtest: Volkswagen Golf GTI Performance
De zevende generatie biedt exact het dubbele aantal pk’s als zijn oervader. Met Performance pack komt er zelfs nog tien pk bij, maar toch gaat het daarbij de Golf GTI niet om.In de race naar de meeste pk’s hobbelt de Golf GTI er altijd achteraan. Het is niet dat VW geen sterkere GTI wil bouwen, want met de Golf R laten ze zien dat ze nog wel wat meer pk’s uit een tweeliter blok kunnen ...
LEES MEER
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF 7 GTD
RIJTEST: VOLKSWAGEN GOLF 7 GTD
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat we een Golf GTD aan het tandwiel voelden. Toen konden we de sterke diesel in Hot Hatch-verpakking wel smaken. Kan hij met al het huidige Hot Hatch-geweld nog overtuigen als atypische roetverschijning?Op vier jaar tijd is er veel veranderd, dieselprijzen zijn nog dichter bij benzineprijzen gekropen en kopers worden om de oren geslagen met betaalbare Hot ...
LEES MEER
RIJTEST: VOLKSWAGEN E-UP!
RIJTEST: VOLKSWAGEN E-UP!
Dat de consument overtuigd moet worden van de elektrische auto, dat vinden de meeste constructeurs intussen wel. Volkswagen combineert de elektrische aandrijving met een klein stadswagentje. Zou dat de perfect match zijn?Volkswagen ontwierp de Up! al van bij het begin met het oog op een elektrische variant. Daardoor kan de e-Up! een goed geïntegreerde accu meedragen, zodat de kleine kofferruimte ...
LEES MEER
Stel je voor: Je hebt net op het internet een mooie tweedehands auto gevonden. Je wilt er zo snel mogelijk naartoe gaan om de deal af te ronden. Het testritje is achter de rug, jullie zijn het eens ...
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power ...
Aan SUV's en crossovers geen gebrek tegenwoordig in de Volkswagen Groep. Deze T-roc is daar eentje van, eentje die best wel op emotie lijkt te gaan spelen. Of hij daarmee zijn stalgenoten kan ...
Je zou het hem niet geven, maar dit beest heeft meer koppel dan een Audi Q7 3.0 TDI.Nissan had al lang aangekondigd een SUV met techniek van de LEAF voor te stellen als concept car in Tokyo. Die SUV ...
Het voelt niet helemaal goed om daarmee uit te pakken als je weet dat we alsmaar meer in de file staan. Maar Volkswagen gooit dus nog een extra pak kilometers bovenop de Golf R.Eerder dit jaar werd ...
In Nederland zijn ze druk bezig met het opmaken van een regeerakkoord. Eén van de punten die daarin komen te staan, is het streven naar een uitstootvrij autoverkeer.In Nederland zijn ze al langer ...
Tegen 2019 wil Renault nog een extra SUV in het subcompact segment hebben. Dat is het segment waar ze nu al spelen met de Captur.Het model zal gebouwd worden in het Spaanse Valladolid en zal op ...
Vervanging van oude EU1 t/m EU4 diesels van alle merken voor een nieuwe Volkswagen met schonere technologieExtra hoge premies voor elektrische auto’s of CNG-uitvoeringenSlooppremies ook beschikbaar ...
Liefhebbers van Koreanen kunnen vaak goed terecht in het A-, B- of C-segment. Daarboven gaat het echter allemaal een stukje lastiger. Er zijn maar weinig voorbeelden van succesvolle Koreaanse ...
De Volkswagen Arteon is de nieuwste telg bij het merk voor het volk en moet in één klap twee modellen gaan vervangen. Het luxepaardje, de Phaeton, en de sportief ogende coupe, de Passat CC, om zo ...
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie
AkkoordX